Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Blyg" 5-åring

Skrivet av Södermamma
Min dotter har just börjat på dans en eftermiddag i veckan. Efter tre gånger sa hon idag att hon inte ville gå dit fler gånger. Först kunde hon inte förklara varför, men senare på dagen pratade vi om det igen och då kunde hon sätta ord på vad som var jobbigt. "Att hålla någon jag inte känner ihanden" var svaret. Hon går dit med en dagiskompis och tycker att hon har lärt känna en tjej till som hon pratar om som sin kompis. Första två gångerna satt jag med inne i salen under dansen, men sedan tyckte dansläraren att vi vuxna skulle vänta utanför så att barnen fick vara ifred, vilket jag förstår helt och hållet.
Vad jag undrar är om jag ska övertala henne att fortsätta så att hon märker att hon klarar av situationer som hon tycker är jobbiga. Ska jag prata med läraren om vad hon sagt? Eller pressar man en 5-åring genom att övertala henne? I de flesta andra situationer upplever jag henne som en trygg person. Det är tex inga problem på dagis. Där har hon kompisar och är omtyckt, men att skaffa nya kompisar utanför dagis upplever jag att hon har problem med.
Några tankar kring dilemat?
Svar på tråden: "Blyg" 5-åring

Prata med dansläraren

Skrivet av  cene37
om saken.

Nu när hon inte känner så många, occh tydligen är blyg, så kan hon väl få stå mellan dagiskompisen och den nya bekantingen i ringen.

Så småningom blir de andra barnen också "kända" och kan duga som handkompis.

Så tror jag.

Håller tummarna att allt löser sig till det bästa.
 

Så där var jag...

Skrivet av  Mia
...och jag "slapp" både det ena och det andra och blev på kuppen en mästare i att manipulera så att jag kunde slippa. Ta det varsamt, men försök få henne att stå ut några gånger till!
 

Artiklar från Familjeliv