Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Köpa" sig vänskap

Skrivet av Lite bekymrad
Min son är sex år och har en "kompis" på gården som är åtta. Det vill säga min son ser honom som sin bästa kompis och vill hela tiden leka med honom, men pojken har en annan bästa kompis på gården som går i samma skolklass. Min son vill hela tiden ringa på och leka med den äldre pojken. Ibland leker de alla tre på gården, men ibland vill de två åttaåringarna vara själva.
Jag tror att min son vill köpa den andre pojkens vänskap genom att hela tiden bjuda honom på glass, bullar (om jag har bakat). Jag tycker att det är okej ibland att bjuda, men vill inte att han kommer till min son och frågar om vi har glass, kakor eller dyl. När min son är hemma hos dem får han på sin höjd ett glas saft. De har aldrig bjudit honom på middag eller något annat. Ska de äta "slänger" de ut min son.
Jag har bjudit den andre på mat om vi ska äta, t ex om vi suttit ute och grillat.
Tycker att det är helt okej, men har givetvis frågat föräldrarna först.
Därför tycker jag i synnerhet inte att min son ska springa med glass till de andra två pojkarna.
Jag har pratat med honom om det förut, varpå han smög ut glassar till dem i går. Jag blev lite misstänksam och tittade ut genom fönstret och såg att de andra två smaskade i sig glasspinnarna.
Både min man och jag hade ett samtal med sonen att det inte är bra att göra så. Jag vill att han frågar först innan han bjuder dem på glass.
Det kan ju bli farligt om han tror att andra ska leka mer med honom för att han ger dem saker. Han är liten och förstår kanske inte riktigt kopplingen.
Är det någon som har erfarenhet av liknande?
Svar på tråden: "Köpa" sig vänskap

Nja

Skrivet av  Helena
Det förekom en historia på dagis i våras när ett par killar (däribland min son) hade en "klubb" och på nåder släppte in en annan kille - mot att han tog med en leksakspistol som de små rackarna hade spanat in när de var hemma hos kille nr 3... Historien uppdagades till slut och vi redde ut det hela och pratade mycket om villkorad vänskap osv. och att det inte är OK, vare sig att utesluta, kräva betalning, eller försöka köpa vänskap och deltagande. Vet inte hur mycket av detta som gick fram till sexåringarna. De är så logiska de små och oerfarna. De ser vad som fungerar, självklart vill de erbjuda och bjuda om de på så sätt får vara med. Ändamålen helgar medlen och blir de ändå besvikna så gör de inte nödvändigtvis kopplingen att vänskapen fanns på en osäker grund från början... Däremot borde de äldre barnen kunna förstå att man inte ska utnyttja en yngre kompis. Har du någon relation till föräldrarna så att ni kan prata lite om det här? Jag tycker du gör helt rätt som försöker prata med din son och åtminstone kräva att få ha ett finger med i spelet.
 

Artiklar från Familjeliv