Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter

Skrivet av Strejkar snart
sig? T ex kan min son som är 8 år när han kommer hem bara slänga sina kläder på golvet. Inte ytterkläderna utan byxorna, T-shirten, strumpor och kalsongerna.

Jag vet inte hur många gånger jag får tjata att han ska lägga de i tvättkorgen eller åtminstone på en stol.
Ibland gör han det, men andra gånger vägrar han bara plocka upp. Har god lust att bara låta dem ligga där, men de ligger också oftast i vägen.

Jag tycker att han är för gammal för att göra sådana saker, han borde förstå bättre. Hur gör ni andra som har "slarviga" barn. Förbjuder ni TV-tittande resten av kvällen eller vad?
Svar på tråden: Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter

Halloj

Skrivet av  Hannele
Tjatar, påminner och ger mig inte. Men ibland står jag inte ut med oredan så då plockar jag upp...
Vi pratar mycket om ansvar och arbetsfördelning här hemma, efter ett sådant snack går det lättare. Jag vill att de ska förstå att det är ett gemensamt ansvar, alla i familjen ska göra det de kan.

Sedan tror jag det är en egenskap, detta att hålla ordning.Min 4-åring är den av barnen som är duktigast på att plocka undan. Hon har det liksom i sig, jag har inte behövt lära henne.
 

våra 9-åringar är likadana..

Skrivet av  sisla
Man får tjata och tjata om sånt som vi vuxna stör oss på men som är osynligt för barn. De flesta barn tycks fungera på det viset att de bara tar ett kliv (eller ett supersnyggt superhjältehopp!) över klädhögarna, jympapåsen, skorna OCH den blöta handduken. Helt utan att bli det minsta irriterade ;-)

Jag minns faktiskt att jag själv fungerade på det viset till närmare 30-årsåldern. Men med tre barn i huset varannan vecka så blir det bara för mycket blöta handdukar för att de ska vara "osynliga", så jag stör mig, och tjatar. För det allra mesta så är våra barn hjälpsamma och beredda att (med en liten suck) traska tillbaks och ställa skorna på hyllan, plocka upp jympapåsen och hänga handduken på tork. Skulle de tajfsa så blir jag också grinig och drar nån trist föräldraklagovisa om att jag minsann gör det allra mesta av hushållsarbetet och att JAG inte står ut med röran och därför vill jag att de hjälper till genom att plocka upp detta just nu. Och sen får de inget straff utan jag står helt enkelt och hökar över dem tills de hängt upp grejerna. Jag låter dem inte komma undan med att göra det "sen" eller så. Jag tjatar inte heller om samma grej mer än två gånger, sen kommer mitt bestämda "gör det NU!" och så tar jag dem vid handen och leder dem till klädhögen och kollar att det blir gjort alltså. Jag är nog en rätt jobbig typ *ler snett*..
 

har du...

Skrivet av  sillen
...ändrat taktik ;-) ?!

Hoppas julen varit bra och "lagom orättvis" (du vet vad jag menar!) för er!

kram
 

Hej Sillen!

Skrivet av  sisla
Jorå, vår jul har varit okej. Det blev inget tjafs om julklapparna faktiskt.. men inga riktiga "avundsjukeutmaningar" heller tyvärr. Pojkarna fick mera lika saker i år än förra julen. Mitt separatistprojekt verkar inte gå precis lysande för närvarande...... *ler snett*

Hoppas NI också haft det bra, första julen med prinsessa och allt!!
 

man får...

Skrivet av  sillen
...ta det i vågor, man kan inte vara "på" jämt.

Allt bra för oss också; tillbaka till ruta ett med jul utan glaskulor i granen, utan dukar som hänger och utan värmeljus här och där eftersom Prinsessan minsann är på jämt! Lilla busfian!
 

Svart sopsäck

Skrivet av  UlLi
vist tjatar jag om kläder på golvet blöta gympakläder och likande även saker som ligger på golvet i barnens rum, här fins en svart sopsäck som åker fram ibland men jag varnar alltid innan oftast en dag innan att imorgon då åker grejerna och då åker kläder saker och allt som jag snubblar och retar mig på ner i säcken sedan gömms säcken och ofta kommer efter ett tag en förfrågan på tex kläder och de kan jag plocka fram och slänga i tvätten då men saker brukar få bli liggande ett tag innan dom får tillbaka dom så i alla fall de dom är rädd om brukar de nu plocka undan.

Barnen har skärpt sig och ber jag dom brukar sakerna försvinna, sedan så har jag sagt att om dom nu vill förstöra sina gympakläder med möggel så fint bara jag slipper gråt och gnäll efteråt för så är det ju de glömmer och slarvar men blir sedan helt förstörd då inte jag fixat allt så nu har dom förståt att visa handlingar då blir följden därefter och felet är ju inte mitt om dom slarvar med att hänga upp kläder.

maken ledsnade en dag då barnen vägrade hänga upp de blöta kläderna i hallen så han la dom i deras säng så vi slapp se dom och efter 1min var alla kläder upphängda på tork, kanske lite elakt men är man less så är man.
 

Låter lite som hos oss...

Skrivet av  Marina
Sopsäcken, eller ibland pappkassen, dyker upp lite då coh då gällande barnens oordning.

Vissa leksaker har legat i källaren i 4-6 månader innan de fick upp dem igen.

Även barn måste visa att de respekterar föräldrarnas "regler".

Jag hatar oreda 7 dagar i veckan.
Kan man inte plocka upp, trots flera anmaningar, ja, då försvinner sakerna.
 

de leker

Skrivet av  turtle
_oftast_ med sina saker i sina rum, det de kan ta ner är spel och lite sånt. Ofta, inte alltid bär de upp det av sig själva förr el senare men ofta får man nog påminna dem om det.
I sina rum får de ha (nästan) hur de vill att se ut, nja inte riktigt. Men de behöver inte ha perfekt städat och så, men ibland MÅSTE man ha en rejäl röjning. Lillan håller bättre städat än stora tjejen, lillstrumpa är dock en samlare och samlar på allt och inget. Men hon brukar nog ha rätt så redigt ändå.
Stora tösen brukar ha mer bombnedslagslikt.

Men kläder har de faktiskt börjat sätta i tvättkorgen när de klär av sig!
Lillstrumpa bara gör det av farten!
Henne har man ej behövt duster på det området med. Stora tösen tjatade jag mig blå på ett tag och sa att "NU slutar jag nojsa och nu slutar jag plocka kläder efter dig. När du slänger din smutstvätt på ditt rumsgolv så får den ligga där. EN vacker dag är du utan rena kläder. Jag struntade i att tvätta det som inte var i tvättkorgen och när hon en morgon stod utan rena trosor och strumpor och inte heller rena gympakläder att ta med till skolan så "vaknade" hon."
Nyttig läxa var det nu åker kläderna i tvättkorgen.
Men du må tro det kliade i fingrarna att gå och plocka. Men hon tyckte det var lagom kul att ta gårdagens trosor och stumpor och förra veckans gy kläder till skolan :-/
Elak??? Nä bara realistisk. De SKA lära sig att kläder inte springer till tvätten själva!

Att det ligger saker på golvet i rummet så må va hänt. Jag brukar säga att hon ska attan inte bli arg sen om hon eller nån annan råkar trampa på nåt så det går sönder. Hon har då bara sig själv att skylla.
Peppar peppar har det ej hänt.
 

HA!

Skrivet av  mamma till 3
Jag säger bara det; HA!

"Men hon tyckte det var lagom kul att ta gårdagens trosor och stumpor och förra veckans gy kläder till skolan :-/"

Mellanbarnet hade fullständigt struntat i om det så var förra månadens trosor och strumpor. Gympakläderna förvaras i skolan och om hon inte blev påminnd om att ta hem dem till loven för tvätt skulle de väl hänga kvar så lillebror kunde ta över dem 5 år senare...
 

ajdå

Skrivet av  turtle
ja då kanske mitt recept inte gör så mkt verkan.
Ett bra försök i alla fall.
Hmmm då har jag tyvärr inte så mkt att komma med.
 

Vet inte faktiskt

Skrivet av  Jämställd pappa
men det fungerar hos mig.
 

jaha imt

Skrivet av  kim
,
 

Nämen! imt

Skrivet av  Hannele
n
 

Vilken överraskning (not...) säg

Skrivet av  lite uppmärksam och rätt anonym
nåt som INTE fungerar hos dig...
 

För tillfället

Skrivet av  Jämställd pappa
är det faktiskt inget som fungerar dåligt utom det som jag tar upp nedan. Barnen slvarvar ibland med handtvätten efter toabesök (äkligt).

Vad som jag inte tycker är problematiskt men som kan bli ett problem är att dottern förhåller sig till mat som om det vore allt (hon gluffsar i sig och har ingen känsla för när hon skall sluta) och sonen äter några tuggor sen är han mätt. Han behöver verkligen äta mer och hon behöver förhålla sig mer restriktiv gentemot mat.

Det är faktiskt inget som jag tycker är jobbigt med barnen och inte ens med deras mor. Det fungerar bra. Men ni skall alla veta att ni har en stor del i det hela dels genom era inlägg och påpekanden och dels genom att jag försöker svara på andras fågor - därigenom får jag en större insikt och förståelse på hur jag har det själv. Särskilt uppskattar jag de som går emot mig. Ibland har jag ju varit helt ute och cyklat.
 

Jo jag plockar inte upp efter

Skrivet av  Jämställd pappa
barnen utan det händer att det får ligga grejer i flera dagar. Jag frågar då om de tycker att grejerna skall ligga slängda och om de vill att tvätten, matlagningen och allt annat skall upphöra? Det vill de inte! Bra plocka då så att jag slipper.
 

TIPS!

Skrivet av  Maria
I många herrans år har jag och barnens far (numera mitt x) tränat ungarna som nu är 18 och 14.
I princip får det se ut hur sjutton som helst i deras rum men en gång i veckan ska det städas och efter några år funkade det och fungerar fortfarande (utan att tjata).

Ligger deras prylar i andra rum än deras egna kastar jag bara in grejerna och stänger dörren.

OBS! Det kan ta ÅR att få in denna rutin...hav tålamod!
 

Recept!

Skrivet av  Svea
I alla fall för oss. Vi införde en regel att barnen INTE får spela dataspel/Tv-spel innan det var städat i deras rum. Punkt. Så fort de frågade om de fick spela så frågade vi bara om det var städat... Vips, så försvann de för att dyka upp ett tag senare med ett jakande svar... ;)
Det tog ett bra tag innan det gick på automatik men nu förtiden behöver vi inte ens fråga, till och med lill-slarvern håller det städat på rummet så att det går FORT när han vill spela. *ler*
 

Vi har haft en regel om att det

Skrivet av  Em
skall vara städat på lördag senast vid lunchtid (12-tiden) annars blir det inget lördagsgodis.

Det har fungerat ganska bra!

Nu har vi varit lite slappa med det ett tag... ...men de finns nog anledning att ta upp regeln igen.
Tyvärr är sonen bra mycket bättre på att städa än dottern - och mycket mer omtänksam, så han brukar få städa både för sig själv och henne. Han kan ju bara inte låta henne vara utan godis - det har han inte hjärta till...
 

Artiklar från Familjeliv