Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tandborstning..

Skrivet av Anette med M&A
Borstar ni tänderna på era barn.. eller borstar dom själva...

Dottern är snart 8 år.. och vi bortsar på kvällen.. iblnad kan hon bortsa själv.. men oftast borstar vi..
På morgonen bortsar hon själv...

Funderar lite på när man brukar låta dom borsta själv hela tiden... frågar man tandläkaren så ska man väl hälst borsta tänderna på dom upp till 12-13 år... (tandsköterskan vi har här, berättade att hon brukade bortsa tänderna på sin 16 åring..??!!)
Svar på tråden: Tandborstning..

Jag borstar sällan

Skrivet av  Anette
på mina som är 8 och 11.
Kan ibland få borsta för att liksom göra det ordentligt då och då i alla fall, eftersom jag inte tror att i alla fall 8-åringen gör det ordentligt. Hon vill inte att man borstar åt henne så jag låter det vara och blir det hål så får hon se själv att hon fuskat.
Learning the hard way...
 

i den åldern

Skrivet av  turtle
alltså 8 så borstade och borstar vi än. lillstrumpan på 7 år behöver definitivt hjälp m tandborstningen, medan stora tjejen just 11 år borstar i stort själv men vi brukar göra en snabbkoll efteråt.

Men borsta tänderna på en 16 åring - nä inte jag.
 

Jag borstar ibland när de ber om det

Skrivet av  Jämställd pappa
För det mesta borstar de helt själva men så frågar jag och inspekterar och ibland säger jag gör om. Om de har gått över för fort eller så. Och då väljer de att be om hjälp ibland.

De är jätte duktiga och har inga hål eller tandsten någon av dem.
 

Vi borstar alltid

Skrivet av  Jenny 3+1 bf 11/2
på kvällen, varje kväll utan undantag... Vi är lyckligt lottade och har barn som inte protesterar mot tandborstning.
De två stora får borsta själva på morgonen, funkar för det mesta bra, även om stora killen - 8 år - slarvar lite. Tycker att tandborstning är jätteviktigt eftersom tänderna ska räcka ett tag...
Vi har sagt att vi borstar på kvällen tills de är ungefär 10 år, vi får se om det blir så.
Vår tandläkare har samma uppfattning som Er, att man ska hjälpa till tills barnen är 12-13 år.
 

Min 10-åring har precis fått börja borsta själv.

Skrivet av  arina
Fram tills nu har hon borstat själv på mornarna och jag har borstat på kvällarna. Men nu kände jag att det är dax att lära sig själv och det då genom att använda de röda plack-tabletterna från apoteket.

Efter att vi gått igenom hur man får rent i munnen har jag givit henne redskapen, tandborste, tandtråd och tandstickor. Hon får göra rent hur hon vill "stå på huvudet om du tycker det är bra" har jag sagt men när du är klar så ska du kontrollera med röd tablett att det är rent och så ska jag kontrollera var hon missat sen får hon fixa till det. Nu har vi precis börjat och jag tycker att hon kan köra med de röda tabletterna varje kväll, sedan kommer vi succesivt att minska på dem och till slut kanske bara göra stickprovskontroller. Tabletterna är bra för henne eftersom hon då förstår att det finns plack kvar fast man tycker att man gjort efter konstens alla regler.
 

Ja, det är ju smart...

Skrivet av  Anette med M&A
med dom röda tabletterna...

Så kommer nog jag oxå att göra... typ när hon blir 10 år.. fram tills dess så fortsätter nog vi att bortsta på kvällen och hon själv på morgonen..
 

Artiklar från Familjeliv