Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sjuk bara vid läggdags (jättelångt)

Skrivet av Maria
Har en kille som snart är 11 år. Ofta på kvällarna (inte varje kväll) så mår han dåligt efter han gått och lagt sig. Det kan vara ont i magen, ont i huvudet eller liknande. Han ojjar sig och tycker väldigt synd om sig själv för han kan inte sova.
Han vill ha alla lampor i rummet tända för annars ser han inget. Jag tycker inte man har taklampan sänglampan och skrivbordslampan tänd när man sover för då får man ingen bra sömn.
Igår hade han så ont i huvudet att han mådde illa. Det går migrän på hans pappas sida och hans storasyster har det. Då tycker jag ännu mindre att han ska ha alla lämpor tända.

Han får iaf en halv alvedon och jag säger att det tar minst en halvtimme innan den börjar verka och att han ska ligga i sängen och blunda och bara slappna av.
Mindre än 5 minuter senare står han inne på toaletten igen och gråter och har så himla ont och kan inte sova. Han ojjar sig och tycker så himla synd om sig själv och blir så total handlingsförlamad på kvällarna att till slut blir jag bara irriterad.
Jag påpekar att jag sagt att tabletten inte hjälper förrän om minst en halvtimme och det inte ens gått 5 minuter sedan han fick den.

Jodå han har ju legat i sängen jättelänge och han kan inte sova. Klart han inte kan sova när han studsar upp ur sängen var och varannan minut.

Det är fel på allt. Han har precis bytt rum och det låter från fönstrena säger han (inte mer än det lät från ventilen i hans gamla rum). Det konstiga är att om han har taklampan tänd och får ligga och titta på film så är han inte sjuk. Det gör det ju ännu svårare att tro på att han verkligen är sjuk.

Ofta går nån av oss vuxna och lägger oss efter honom och kan släcka lampan, men ibland går vi och lägger oss samtidigt och då står tv:n på hela natten och taklampan är tänd med.

vi har testat att koppla timer till tv:n, men det går ett tag sedan kopplar han förbi den och så står tv:n på hela natten igen.

Vi har provat med nattlampor, men de räcker inte menar han. Vi har tänt i hallen utanför hela natten om han behöver gå på toaletten. Trots detta kissar han i blommorna i sitt rum eller i glas/muggar som han tagit in med förevändingen att han vill ha vatten.

Vad sjutton gör man?
Svar på tråden: Sjuk bara vid läggdags (jättelångt)

Oj, ingen lätt situation!

Skrivet av  Lena
Min första tanke är, vad brukar han se för filmer? Har han blivit rädd för något på kvällen/natten förut, liv utanför eller annat?

Jag skulle gå med honom och prata med någon skolpsykiatriker eller liknande. Om han kissar i blommorna o.dyl så tror jag att det behövs. Bättre att ta tag i det på en gång. Gör inte för stor affär av det hela utan ring skolsyster eller annat ställe utanför skolan och få en tid. Jag tror att det kan hjälpa er, om inte annat har de kanske bra tips om hur ni ska gå tillväga.

Hoppas att det löser sig för er. Håll ut.
 

VI har testat skolkuratorn

Skrivet av  Maria
Han gick där en period då han hade jobbigt hemma hos sin pappa. Det var mycket bråk och strul där. Nu ahr det löst sig och han säger själv att han inte har några problem att prata om. När man konfronterar honom med blommorna så säger han att han inte orkade gå på toaletten.

Ger man honom en tid han ska stanna i sin säng innan han får gå upp och dricka mer vatten eller liknande så somnar han på 10 min. som när han fick alvedonen. Då fick han en klocka och jag sade åt honom att den hjälper inte på minst 30 min så det är ingen ide att du går upp fler gånger innan dess. Då tog det 10 min innan han somnade.

Han tittar på filmer som tecknade Lucky Luke, Hitta nemo och liknande när han ska somna. Problemet är att om han får titta på film så kan han ligga vaken hela filmen och gärna en film till efter det och då orkar han inte med skolan. Så fort vi säger att nu är det för sent för film nu behöver du sova så tar det ett par minuter innan det börjar med kissnödig, törstig, huvudvärk, ont i magen, mår illa mm.

Han är väldigt krävande på dagarna om han inte har en kompis att leka med. Han ska alltid ha rätt, allt ljus på honom och livet är så fruktansvärt orättvist oavsett vem eller hur man säger åt bråkande syskon.

Jag känner igen så många delar som jag inte gillar hos hans pappa i honom och det gör mig extra irriterad. om man sätter sig i skiten så kan man inte förvänta sig att anddra ska lösa det åt en. Man kan inte heller förvänta sig att allt man vill ha bara ska trilla ner över en utan att man behöver anstränga sig själv heller.
 

Han skriker på hjälp!

Skrivet av  emmisan
Det är min första tanke, att han behöver hjälp. Något gör att han inte mår bra och är rädd, mer rädd än en 11-åring ska behöva vara.
 

Min också egentligen

Skrivet av  Maria
Men han det har eskalerat. I början så var det svårt att sova, han var törstig mm. Sedan blev det lite ont i magen. Det känns som om han arbetar upp värre och värre symptom för att slippa sova. Får han sova ensammen på undervåningen så är det inga problem alls.

Det tycker jag är lite konstigt. Det är bara när han ska sova i sin säng i sitt rum som det är jobbigt och det spelar som sagt var inte nån roll vilket av sovrummen det är. han har bott i 3 av 4 sovrum och det har alltid varit lite strul. (även om det blivit värre nu på sista veckan)
 

han är rädd

Skrivet av  höstmamman
jag har en rädd 12-åring här hemma, men inte lika rädd som din. Min vågar inte gå ensam till övervåningen om det är mörkt, ofta vågar han inte ligga ensam i sitt rum när han ska sova, samma sak om han ska på toa eller hämta vatten, speciellt på natten. Det bästa han vet är att få sova hos oss eller att någon av oss sover hos honom. Jag tycker synd om honom men förstår honom. För jag har kommit på mig själv att vara lika rädd just när det är mörkt eller om jag är ensam. Jag kan bara behärska och dölja min rädsla lättare. Jag har funderat på att det säkert är så att det finns människor som helt enkelt är räddare än andra. Det ska man respektera, men det finns säkert olika sätt att förstärka dessa personers självkänsla och lära dem att vara mindre rädda. Lyssna på din son och försök tillsammans komma på sätt att hantera dessa jobbiga situationer. Om han känner att han har möjlighet att påverka sin egen situation så kanske han börjar känna sig lugnare. På något sätt måste ni byta den onda cirkeln som har uppstått. Kan du sova hos honom under en period?
 

Skönt att höra att det finns flera

Skrivet av  Maria
Det skulle kanske gå att nån sov inne i hans rum under en period. Jag har fler barn och bla en på dryga året som har svårt att sova om inte jag sover med honom.

Hur gör ni med lampor på natten?

När han är hos sin pappa är det ju inga problem då pappan bor i en etta. Då sover de ju i samma rum.

Jag är inte sådär jättesugen på alternativet att låta honom sova inne hos oss. Han snarkar och har sig i sängen så det blir svårt för nån av oss andra att sova då.

 

svårt

Skrivet av  höstmamman
vi har lampan tänt i hallen, men jag känner en kille som alltid sover med taklampan tänt i sitt rum. Och jag vet att t o m jag och min syster gjorde det när vi var barn. Och ändå sov vi i samma rum.
Med vår son har vi gjort på olika sätt olika perioder. Ett bra tag hade vi en extra madrass under vår säng som vi drog fram när han kom på natten. När båda barnen var små så hade vi ett tag allas sängar i samma rum och sov alla tillsammans. Barnens rum var endast för lek. Det kan låta konstigt för några men vi kände att vi sov bäst då.

Jag vill väl ha sagt att din son inte är ovanlig på något vis, men i hans fall har det nog eskalerat alldeles, så ni måste hitta på nåt för att inte hans rädslor växer ännu starkare.
 

Artiklar från Familjeliv