Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Liptjej"

Skrivet av Camilla
Vår 7½ åring har en viss tendens att alltid ta till lipen så fort hon inte får som hon vill! Det är ofta småsaker det handlar om tex. hon vill ha glass och inte får det, så börjar hon små "bölgnölar". Det är aldrig någon riktig gråt, utan mer åt det gnöliga hållet. Detta är mycket tröttsamt och irriterande och man blir arg på henne.
Har talat om för henne att vi inte acceptera detta och hon får gå in på sitt rum. Vi har försökt med det mesta och hoppats på att hon ska sluta, att det inte är nån mening att hon fortsätter böla, hon får ändå inte som hon vill! Men det hjälper inte!
När hon var mindre var hon aldrig sån här, utan det har kommit det senaste året. Hon har alltid varit glad och godmodig!
Hon har en kusin som är jämnårig och går i samma klass, (dom leker mycket) hon har,sen hon var liten alltid stor lipat för minsta småsak!
Efter skolstart umgås de ännu mer, vi trodde ett tag att hon tagit efter sin kusins dåliga ovanor, men är mer tveksamt nu, eftersom det hållt på så länge nu!
Vi har frågat henne om hon bara härmar sin kusin, men "det gör hon inte alls" (med sur min).
Annars är hon glad och pigg och väldigt mån om sin omgivning, tänker alltid på att andra har det bra! Till skillnad från sin själupptagna kusin(beror på föräldrarnas uppfostran)!
Tänkte om nån hade nåt tips eller hjälp, hur vi ska få henne att sluta!
(För innerst inne är hon inte en sån "liptjej")
Tacsam för svar, Camilla!
Svar på tråden: "Liptjej"

Det enda jag kan komma på...

Skrivet av  Cec
..är att bekräfta känslan lite tydligare. Typ "vi förstår att du blev besviken" men sen håller jag helt med om att det blir outhärdligt för hela familjen om någon gnölar
 

Artiklar från Familjeliv