Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vi åkte inte till Thailand idag...

Skrivet av Maria
När informationen började komma insåg vi snabbt att det var riktigt illa, kanske inte informationen i sig direkt utan bristen av den som fick oss att dra öronen åt oss och för varje timme sen dess har vi bara känt att vi gjorde ett riktigt bra val och hade rätt i våra antaganden. Det var massor av människor som glatt checkade in trots att dom skulle vidare sen ner till södra Thailand (via Bangkok med Thai airways) och personalen sa bara att flygplatsen är öppen igen i Phuket så vi flyger och var man orolig så kunde man ju stanna i Bangkok med omnejd. Visst sa jag och frågade om dom trodde att det skulle gå att få hotell då om evakuering påbörjats som dom precis talat om då på radion och då såg dom alldeles konstiga ut och sa att näe det kanske blir svårt då och fortsatte checka in folk utan att upplysa om läget eller försöka ta reda på mer (vilket jag tyckte var uruselt).
Talad med en vän som såg liken flyta förbi i Phuket från ett berg han satt på och som jag hoppas blir evakuerad under kommande dag för han var chockad liksom många andra men med livet i behåll.
Hoppas det är väl med alla som rest dit ner och jag väntar så på svar från flera om dom klarat sig och är ok.

Ha det gott allihopa och god fortsättning på er!

Trygg och varm Maria
Svar på tråden: vi åkte inte till Thailand idag...

undrar just...

Skrivet av  Gijo
hur vi ska göra fast vi åker först i februari? Får man boka av och återfår man anmälningsavgiften? Vi står inför att skulle betala slutsumman, ganska mycket pengar nästa vecka. Man blir ju orolig, något annat än Thailand kan vi inte tänka oss.
Man har ju inte lust att störa resebyråerna nu, när de har viktigare saker att tänka på en en familj som ska åka om 6-7 veckor!!!
Gijo
 

jag skulle nog inte åka då heller

Skrivet av  mandelblomman
dels med tanke på att det kommer ta en lång tid för ett så "outvecklat" land ändå att bygga upp hus o anläggningar.
Men oxå med tanke på att de kan komma att drabbas av mycket infektionssjukdommar i spåren efter den här katastrofen.

Vore jag dig skulle jag ringa resebyrån om några dagar o höra mig för vad sosm gäller o vad för andra resor ni kanske kan få byta med.
Florida exempelvis, dollarn är billig nu o det är varmt o skönt där i februari.
 

Vi skulle åkt...

Skrivet av  Annika
till Khao Lak 6/2 men jag börjar verkligen tvivla på att det blir av tyvärr. Det senaste jag hört är att vägarna dit är helt oframkomliga och att det är väldigt förstört. Kan knappast tänka miga att det blir bra inom en månads tid. Dessutom är det ju inte säkert att allt fungerar med el, vatten mm och då tillkommer ju även risken för smittsamma sjukdomar. Inte kul att åka med två små barn. Hoppas bara att man får tillbaka pengarna i så fall för det rör sig om en hel del...
 

Hade ju planer på

Skrivet av  Annisan m oktoberpojkarna -02 & -04
att åka i slutet på mars, men det är bara att glömma det nu. Dom kommer inte hunnit bygga upp efter all förödelse tills dess. Och Thailand var det enda alternativet på resa för oss också. Men vi får vänta helt enkelt.

Tycker det är så fruktansvärt det som hänt och jag lider med alla anhöriga som inte lyckats få tag på sina nära och kära där nere, hoppas att dom är vid livet och snart har möjlighet att kontakta er.
 

Här är lite

Skrivet av  Cissi
information från Phuket:
http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=51&threadid=676834&messid=5741629

Det är nog bättre att ta andra sidan av jordklotet just nu, typ Mexico. Själv undrar jag hur det har gått med vår lilla paradisö Ko Bulon...
 

Ett bra val, det är jag säker på!

Skrivet av  Anna T2
Tycker det verkar som om väldigt många inte insett vidden av katastrofen. Allt kommer ju att påverkas länge framöver; transporter, import, jordbruk, boende, butiker, ekonomi.

Ha det så gott och mysigt hemma!
 

Artiklar från Familjeliv