Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför bir det på detta viset

Skrivet av Curry
Jag slutar och röka i perioder. Sen börjar jag tyvärr igen. Det brukar ju ofta användas som argument att man mår så mycket bättre när man slutat röka. För mig är det precis tvärtom. Jag blir alltid sjuk. Typ ont i halsen, influensa och förkylningsymtom. Det gör ju det hela direkt inte lättare. Har undrat över detta och tänkte att på detta forum lämpar kanske sig frågan väl.
Svar på tråden: Varför bir det på detta viset

Vet gör jag ju inte...

Skrivet av  LenaP
...men min teori är att när man slutar röka, då kan man känna sig lite låg och sårbar på nåt sätt. Då brukar iallafall jag ha lättare att dra på mig infektioner. Väg upp med massor av frukt :)
Lycka till!
 

Man BLIR sjuk!

Skrivet av  mie
Det är flimmerhåren som börjar resa på sig och transportar bort allt skunk du har liggande i lungor och luftrör.

Du kommer troligen få en otroligt otrevlig förkylning med hosta och annat läbb när du slutar röka men det går över och när den är över är du FRI!

Trust me - been there done that. Again and again!

Nu har jag vart rökfri i snart 2 år och när jag väl blir förkyld blir jag inte en bråkdel så sjuk som jag blev när jag rökte!

Det är jobbigt första 2 veckorna och då är det vILJA som gäller!

Lycka till!! Du KAN göra det!

/mie
 

Samma här

Skrivet av  Plinga
Jag är inne på min 6:e vecka som rökfri nu. Jag tror att jag har varit sjuk åtminstone varannan vecka sedan jag slutade röka. Jag är hur förkyld som helst! Det blir inte bättre ju längre tiden går heller. Å andra sidan så är det ju aningen lättare att sluta röka när man är sjuk hela tiden också, så det är inte bara negativt.
 

Bara rensning av systemet

Skrivet av  Jessica
Det blir så i början av ett rökslut. Kroppen håller på att göra sig av med slaggprodukter och gör en helrensning och då kan man bli lite influensaliknande sjuk. Men det går över och när det väl gjort det så är man friskare och piggare än nånsin innan. Jag tycker nästan det underlättar att bli sjuk vid ett rökstopp för det gör att jag än mindre vill röka, jag får nåt annat att tänka på och gnälla över *s*. Själv la jag av helt för 3 dagar sen och jag hostar värre nu än innan, men jag tror det beror på att halsen stöter bort slem och att flimmerhåren börjar resa på sig igen och växa ut, vilket gör att det kliar och resulterar i att jag hostar.
 

Artiklar från Familjeliv