Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Könssjukdomar?

Skrivet av Anonym nu
Har funderat på att vara otrogen med en som jag känner väl.
Vill inte använda kondom. Hans tjej fick barn för ett år sen. Så hon borde vara "ren", eller? (han påstår att han är ren pga att hon är ren, är det så???) Vad gör man för test hos MVC? Själv är jag gravid, vill absolut inte bli smittad.....men vill helst inte använda kondom.

Vilka könssjukdomar kan man ha UTAN att det syns och känns???

HJÄLP!!!
Svar på tråden: Könssjukdomar?

tror

Skrivet av  Emeli
man kan ha alla könssjukdomar utan att de behöver vara synliga, tyvärr.

Klamydia är ju sånt som def inte märks. Herpes och gonorré ger ju kraftiga symptom, men har för mig att man kan bära dem vidare utan att det märks (när herpesutslagen "vilar").
Kondylom är ju vårtor så de borde du ju upptäcka om du tar dig en titt på hans kuk.

Kondom känns därför som ett bra p-medel. Du vet ju inte om hans tjej är otrogen eller om han varit med någon annan. Dessutom är det ingen garanti att hans tjej är ren bara för att hon fött barn för ett år sedan! Hon kan mycet väl ha varit otrogen under sin graiditet också. Många könssjukdomar kan man dessutom bära utan att själv veta om det.

Om du är gravid så har de väl redan testat HIV på dig?
Jag skulle be barnmorskan göra en extra koll, men HIV syns ju inte i blodet förrän efter ett halvår.


 

Men hallå tjejer.......

Skrivet av  Tittisson
Vill inte moralisera, men tycker inte det låter klokt när ni på allvar(?) diskuterar om man kan få könssjukdomar när man:
1. Ligger med någon vars fru/sambo fått barn för ett år sen,
2. Själv är gravid
Hallå, hallå - är det någon hemma däruppe. Det låter knappast så.
 

menar naturligtvis.....

Skrivet av  Tittisson
att jag tycker inte det är försvarbart att ens fundera på att vara otrogen när man har en liten baby på ett år - OCH ÄNNU MINDRE NÄR MAN HAR EN I MAGEN!!!!!
Blev så upprörd när jag läste att jag bara slängde väg ett inlägg!
 

Är du allvarlig?

Skrivet av  Ziggy
Nu skiter jag i att moralisera över att du funderar på att vara otrogen.

Men om du tänkte skippa kondomen så tycker jag att du först ska fråga din man om han vill "ligga" med den andra mannen också......för det kommer han ju i praktiken att göra om du skulle välja att ha oskyddat samlag både i otroheten och med din fasta partner.
Och när du ändå är igång kan du ju fråga honom om han tycker som du....att det är en bra idé att utsätta det ofödda barnet för extra risker....hur små du än må bedöma att dom är i och med att du "tror" att den andre mannen är "ren".

Så egoistisk har väl ingen rätt att vara?
Varken mot sin partner eller det barn du är gravid med!

En av dom saker jag tyckte var mest "hänsynslös" när min exfru var otrogen var att hon faktiskt valde att utsätta mig för risken att bli smittad av nåt utan att jag visste om det.

Gör vad fan du vill.....om du har något vettigt skäl att vara otrogen så kan du väl vara det. Om du dessutom har något vettigt skäl till att utsätta dig själv för risken att bli smittad så är det väl din huvudvärk också. Men snälla, snälla du: Att du ens tänker tanken att utsätta din man och ditt ofödda barn för risker bara för att du inte vill kn*lla med kondom är otroligt "hänsynslöst"

Skydda dig! För barnets och för mannens skull men även för din egen skull!
 

När jag tänker på det...

Skrivet av  Ziggy
....så haltar ju både din och hans logik som motiverar att han är "ren" också.
Du är ju bevisligen kapabel att vara otrogen trots att du är gravid. Han är ju kapabel att vara otrogen. Så hur fan kan han då vara säker på att han är ren bara för att hans fru fick barn för ett år sedan. Hon kan väl för fan också ha varit otrogen när hon var gravid eller efter barnets födelse.....vad vet han om det?
Det vet han säger han säkert...."hon skulle aaaaldrig vara otrogen".
Nej....men det säger nog hans fru och din man om honom/dig också.

Och snart står dom kanske där med lång näsa och i värsta fall livsfarliga sjukdomar som dom fått i present av dig och honom bara för att du är så extremt egoistisk så att du dels anser dig tvungen att vara otrogen och sen dessutom inte "vill ha kondom"......Skärp dig!
 

Eller hur!

Skrivet av  Gardina
Jag gick själv med en könssjukdom UTAN ATT VETA DET SJÄLV!!!

"Jag är så ren och frisk så". Så tänkte jag, och lurade mig själv och andra. Nu hade jag "tur" och det gick att bota. MEN det gäller att man upptäcker sjukdommar också, så dom går att bota.

Jodu, lycka till "Anonym nu".
 

Herpes och HIV syns inte alltid och är obotligt!

Skrivet av  Frugan L
Man kan även bli gravid med alla könssjukdommar.

Förlåt, men har du missat de stora katastroferna ute i världen? Hela Afrika håller på att gå under pga av bla HIV, barn föds med HIV och deras föräldrar dör innan dom når skolåldern. Om barnen lever då vill säga.

Att vara gravid och ha en könssjukdom är inget man får veta! Läkarna har tystnadsplikt och tar hand om den gravida kvinnan efter bästa förmåga.


Dessutom!!!
Hur många hinner man ha samlag med på ett år?????
Hur många som man känner har en obotlig sjukdom man INTE VET OM?????
 

Jag har haft en 45:a mot skallen...

Skrivet av  Camelia
Nej - inte riktigt, men nästan i alla fall. Min karl gjorde en annan tjej gravid samtidigt som han var ihop med mig och vi hade oskyddat sex.

Just vetskapen om att mannen jag älskade tyckte att det var okej att utsätta mig för livsfara var värre än själva otroheten kan jag säga.

Och _syns_? Det är det väl inga könssjukdomar som gör om man inte har svåra attacker av herpes eller kondylom och i så fall så tror jag inte att man halar fram dolmen överhuvudtaget. För övrigt så har i alla fall inte jag okulärbesiktigat organen på mina älskare innan vi har haft sex.

Om du tycker att det är värt att riskera livet bara för att få en rejäl påsättning - fine. Men jag misstänker att din partner kan ha en annan uppfattning om saken. Så SKYDDA DIG för guds skull!!!
 

Och när jag läser en gång till...

Skrivet av  Camelia
Så ser jag att du dessutom är gravid, vilket gör att du i ditt inlägg framstår som sällsynt korkad, naiv, ett troll eller alla ovanstående alternativ.

"Han är ren"... Ehhh... Ja? Och karlar har ju aldrig ljugit om något förut?

Du har tre att tänka på nu - lägg ner det där med att knulla någon annan.
 

Är det trollet som talar nu?

Skrivet av  Jag våååågar inte skriva mitt namn... heller
Är du samma person som är lite sjuk på cykelhjälmar också?

Din fråga känns inte riktigt sund och frisk. Det är inte heller så kul när du driver med oss andra här. Så sluta nu!
 

Ooops!

Skrivet av  Mams
Det finns nog typ inga könsskjudomar som inte är farliga, dock finns det nog flera du kan båda ha och smitta din partner med utan att du ens vet om att du har dem... Tänk dig för och ta det säkra före det osäkra och använd skydd! Varför skulle du inte göra det?

Känns märkligt att uttrycka sig som du gör "Planerar att vara otrogen" - har man inte redan lämnat sitt gamla förhållande då eller varför gör man det annars?
 

Trollvarning!!! "IMT!"

Skrivet av  Trolltider
 

GRÅTER INOMBORDS

Skrivet av  JB
Det borde krävas "körkort" för att få skaffa barn. Åh, vad jag hoppas att du har en sjukt sinne för humor. Jag gråter inombords om det finns sånna föräldrar som du utger dig för att vara.
 

Artiklar från Familjeliv