Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var går gränsen för otrohet, tycker ni?

Skrivet av Kickan
Är det otrohet att flirta, att säga att man längtar, saknar, pussas, kramas. Men tillsammans fattar ett medvetet beslut att inte ha sex.
Tycker ni det är otrohet om man inte har sex. Eller går gränser vid själva penetreringen?
Eller går gränsen bara vid tanken, eller en aktiv handling som skulle kunna led till sex.
Svar på tråden: Var går gränsen för otrohet, tycker ni?

De där gränserna...

Skrivet av  Camelia
Får väl var och en sätta upp i sitt förhållande och diskutera med sin partner.

För mig är otrohet när man gör saker som man inte kan berätta för sin partner.
Penetrering eller inte tycker jag personligen är oviktigt i det fallet. Dejter, hångel, telefonsamtal, mess, mail och liknande är redan långt över gränsen för vad jag tycker är okej. Att titta på andra eller fantisera om andra kan man väl däremot aldrig förbjuda någon att göra - om man inte heter Saddam Hussein.

Själv är jag så trist/monogam/barnslig (ringa in valfritt alternativ) att jag aldrig ens har förstått varför man ska lägga sin (sexuella) uppmärksamhet och energi på någon annan om man redan har en partner.

 

De gränserna sätter...

Skrivet av  Vissis
vi nog på olika ställen allihop. Själv tror jag inte att det värsta sveket är det fysiska, vad som skett rent praktiskt är inte på något sätt oviktigt, men av underordnad betydelse än det mentala sveket. Jag skulle förmodligen bli förbannad om jag fick veta att min sambo hånglat med en annan tjej, och bråka om det ett tag men jag skulle inte göra slut av den anledningen. Däremot tror jag att den förtvivlan jag skulle känna om jag visste att han var kär i nån annan, dvs att han har sina tankar hos nån annan, att han drömmer om nån annan än mig att jag inte kommer på första plats så att säga, skulle kännas som ett mycket större svek. Fast egentligen vet jag ju inte eftersom jag aldrig varit i situationen så hur jag skulle reagera kan jag ju bara gissa...
 

Det finns väl ingen...

Skrivet av  Ziggy
...teknisk gräns för otrohet av typen "den var aldrig inne". Det finns bara en känslomässig gräns.

Att göra något med en annan som ens partner skulle uppleva som ett svek....det är otrohet. Sen om det är hångel eller samlag spelar mindre roll.
Så tänk i banorna....."Vad skulle jag kunna göra och berätta om för min partner utan att h*n skulle känna sig sviken, sårad etc?".....när du svarat på den frågan så har du också identifierat var gränsen går för otrohet i DITT förhållande.

Otrohet kan för vissa innebära en "känslomässig" otrohet helt utan fysisk kontakt medans andra kan "se" sin partner ha samlag med en annan person utan att uppleva det som otrohet.
Era gränser får du och din partner definiera!

Själv befinner jag mig väl klart närmare alternativ ett. Dvs. om det finns andra känslor inblandade än vad man normalt har för tex. en kompis. Om kramarna, pussarna och längtan du redovisar är annorlunda än för en vanlig "kompis" och "skedde i det fördolda" så skulle jag uppleva detta som ett svek och bli sårad!
Där, nånstans i den häraden går min gräns för otrohet!
 

Ett ovanligt svar

Skrivet av  Daddy cool
För mig är otrohet att lägga fokus på någon eller något annat än den jag lovat trohet. Om det sedan är en älskarinna, jobbet eller en hobby, spelar mindre roll då konsekvensen ofta blir det samma; att man glider isär. Sedan kan jag hålla med om att det är lättare att hantera/diskutera ens partners överdrivna intresse av jobbet före familjen, kontra hennes överdrivna intresse för en annan karl före mig...
 

Artiklar från Familjeliv