Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Olika syn på otrohet

Skrivet av Fd moraltant
Jag tycker att den här sidan är intressant trots att jag inte själv är eller har planer på att vara otrogen.
Oftast blir jag förbannad på folk som ljuger och sviker sina partners.

Nu har dock min åsikt förändrats något sen en av mina väninnor berättat om hur tråkig hennes man är vad det gäller sex. Typ rattar lite och sen 4 drag så är det klart - jippie!

Hon har på senare tid inlett en relation med en annan gift man. Jag var med när de träffades och de glöder verkligen för varandra även om de inte är mogna att separera från sina respektive som de är "sammanvuxna" med som goda vänner.

Tycker ni att något är tabu i otrohetsaffärer eller är det mesta OK? Jag tycker t ex inte det är OK att vara otrogen med vänners partners.

Svar på tråden: Olika syn på otrohet

Smutskastning

Skrivet av  Sån är jag, lever på fel planet.
Jaa, det är mycket smutskastning över ordet ¨otrohet¨. Men sakan är att det kan ligga så mycket olika skaker bakom, olika annledningar till varför man inte separerar från sin respektive, olika annledningar varför det blir som det blir. Har aldrig trott på tvåsamhet, varför skulle människan leva med bara en, när inte djuren gör det? Lagen? Kyrkan? Grannarnas skvaller. Jag lider av att jag kan älska så många, men aldrig kunna få visa det öppet för varken dom eller nån annan. Vill ju bara ge kärlek. Men man ska inte göra nån illa. Man kan inte äga nån.
 

Håller med dig i mycket

Skrivet av  också på fel planet
Har lätt för att förälska mig, känna LUST och dras till människor som jag finner attraktiva av olika anledningar.

Jag vill inte heller göra någon illa, såra eller svika men har svårt för tanken att bara älska och vara med en person resten av livet. Det finns inga nyanser när det pratas om otrohet utan allt är svart eller vitt. Kan ligga mycket bakom ett snedsteg och inte alltid ett dåligt förhållande.
 

Är det okej....

Skrivet av  Ziggy
....att stjäla en bil bara för att man är trött på att gå?

Jag tycker att din väninna beter sig som en omogen tonåring. Om hon nu tycker att det är så okej och att den ursäkt hon nu använder är en fullgod anledning så får hon väl ta upp det med honom. Är det okej så lär det ju inte göra honom något om hon hoppar i säng på annat håll. Om hon tror att han inte tycker det är okej så har hon ju svaret på frågan....i så fall håller hon nu på att svika sin man och är otrogen. Oavsett vilka taskiga ursäkter hon använder för att rättfärdiga det hon gör.

Nej.....städa i eget hus först. Ta upp bristen på tillfredställelse med mannen och se om det är något dom kan/vill arbeta på tillsammans. Om inte så får hon nog ta ställning till om hon vill vara kvar i den relationen eller om "bra" sex är för viktigt för att kunna stanna. Då har hon åtminstone varit ärlig och inte svikit.

Har din åsikt förändrats så till den grad att du även skulle tycka det var okej om en partner till dig hoppade i säng med andra bakom din rygg med den subjektiva motiveringen att du var ett "dåligt ligg"?

Och på din sista fråga svarar jag.......att grovt svika är som helhet tabu i dom flesta fall jag kan tänka mig och det inkluderar otrohet. Så med andra ord anser jag inte att något med otrohet är okej. Sen kan "sveket" vara olika grovt och "ursäkterna" olika många/bra......men det är fortfarande inte okej!
 

Artiklar från Familjeliv