Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ziggy

Skrivet av Svekelina
Vad kan jag säga? Du har alla rätt och jag alla fel. Jag är inte ironisk nu men fascinerad av att du är så perfekt och ädel som människa.
Har faktiskt trott att jag var det också men det fanns tydligen ett bäst före datum på de egenskaperna hos mig. Och datumet har gått ut nu.

Svar på tråden: Ziggy

Nejmen du....

Skrivet av  Ziggy
....inte är det väl riktigt så.
I min värld finns det få människor som är alltigenom "perfekta och ädla" genom hela livet.
Jag är det då i alla fall inte. Jag kanske i huvudsak har lyckats gör rätt val här i livet och just i den här "frågan" så kanske det är ännu enklare för mig att vara "perfekt och ädel" eftersom jag har upplevt dom negativa konsekvenserna av det. Och det är inget jag önksar min "värsta fiende" att uppleva och jag personligen skulle nog ha väldigt svårt att "leva" med mig själv om jag utsatte någon jag påstod mig älska för samma sak. (OBS! Inget fördömande eller ironi i det heller utan bara en beskrivning av hur mina erfarenheter har skapat mina ganska starka "spärrar").
Men jag har mina fel och brister som alla andra.

Det är väl bla. att vi har våra brister och att vi felar som gör oss till människor.
Det är kanske när vi kommer till förmågan att se och ta ansvar för konsekvenserna av våra handlingar och val som människor skiljer sig från varandra.

Men jag var inte ironisk när jag menade att det "fascinerar" mig heller. Jag är fascinerad. Jag har läst mycket på den här sidan just för att försöka förstå.
Jag har ju sett personer i min närhet, (utöver min exfru...*garv*), personer jag respekterar och högaktar på alla sätt. Personer som jag sett som lojala, trygga etc. etc. etc. Personer som har/har haft samma värderingar som dom flesta andra när det gäller trohet/otrohet etc.
Och jag har sett dessa förändras och i samband med otrohet göra "tvärtemot" det dom själva "stått" för och "värdesatt". Och även i samband med detta sett "skolboksexempel" på olika fösrvarsmekanismer såsom tex. bortträgning, förnekande, rationalisering, projicering och eskapism.
Och i efterhand på "andra sidan" har inte dessa personer kunnat förstå hur dom kunnat handla och agera som dom gjort. Hur dom kunde ha en sån skev "verklighetsuppfattning" om vad det var dom egentligen gjorde och varför.
Men inte har dom i grund och botten varit "sämre" människor för det.....deras förutsättningar har ju varit väl så goda som alla andras.
(Och då undantar jag självklart den kategori människor som tycker att det är en mänsklig rättighet att ljuga, bedra och vara otrogen och gör det regelmässigt mot allt och alla utan att blinka och utan ett uns samvete. Sådana personer kan jag utan att blinka kalla för kräk.....det är liksom en helt annan sak).

Men som sagt.....inte vill jag sitta på nån "hög häst" och gradera människors "värde" på godhetsskalan. Det är inte det som det handlar om.
Dock har jag erfarit även tidigare att det är svårt att på denna sida redovisa en "avvikande" uppfattning utan att det upfattas som att man gör det. delvis kanske triggat av det "dåliga samvetet" hos den som läser det. Men å andra sidan så är det ju inte en "hajarklackssida" för otrogna heller så emellanåt så händer det ändå att jag skriver.

Oftast gör jag det i syfte att försöka "flagga" lite mot det tyvärr alltför vanliga fenomenet att många av de som skriver här uttrycker sig som att dom är någon form av "offer" för omständigheterna......att dom inte själva har ett ansvar för sina val och dess konsekvenser. Och det är något jag aldrig fullt ut kan acceptera och respekter.....alla har ett val....det är aldrig någon som är "tvingad" att vara otrogen....för då är man utsatt för våldtäckt.
Och om man åtminstone tar ansvar för sina val och konsekvenserna av dessa så behåller man någon form av "ryggrad" i alla fall.

"Jag kan ju inte rå för hur jag känner!!!!" brukar den vanligaste "bortförklaringen" vara ....Nej det är sant.....men man kan rå för hur man väljer att agera utifrån vad man känner!

Du skriver:
" Har faktiskt trott att jag var det också men det fanns tydligen ett bäst före datum på de egenskaperna hos mig. Och datumet har gått ut nu."

Och jag svarar:
Det är något som du VÄLJER själv....det finns inget bäst före datum!

Ha det bra!


 

Artiklar från Familjeliv