Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mina tankar

Skrivet av Livet är kort
Egentligen har jag varken lust eller tid att lägga energi på något sk. försvar men samtidigt jag går här och försöker städa kommer många tankar upp i huvudet.

Jag vet att otrohet är något som anses hemskt och jag har tänkt liknande tankar för ganska länge sedan. Min man och jag har ofta pratat om detta både i början av vårt förhållande och även senare med ojämna perioder. I början när vi var nykära var det otänkbart men med åren är det inte lika svart eller vitt. Vi har pratat mycket om att det kan hända att blixten slår ned och vad gör man då???

Vi har inte sagt varken si eller så men vi är båda medvetna om att det kan hända. Vi båda är dock väldigt säkra på att det viktigaste är inte 100% trohet men däremot att vi tar alla hjälp i världen för att hålla ihop vår familj.

Min man reser mycket i sitt jobb och jag har faktiskt många gånger önskat att han skulle ha små "affärer" under dessa resor. Jag har sagt det till honom men sagt att jag absolut inte vill veta. Jag vill bara att han fortsätter att vara den underbara make och pappa han är. Har alltså ingen aning om han haft eller har dessa "affärer". Jag skulle aldrig i livet fråga honom.

Att tro att man kan leva ihop under 20, 30 eller 40 år och inte önska något annat ibland är för mig ett stort hykleri.

Jag känner ett stort ansvar för vår familj och för vad vi lovat varandra att föra i hamn. Jag vet att våra barn skulle lida stort av en splittrad familj. Jag har ett anvar för att vi har ett hem med mycket glädje och kärlek. Vi är en lycklig familj med alla våra fel och brister.

Jag har skapat mig lite eget utrymme för att under en tid njuta av en förälskelse. Jag har inget dåligt samvete. Jag vet att ingen här hemma lider. De har en maka och mor med mycket energi. Vi gör fortfarande många roliga saker tillsammans både med de barn som fortfarande vill vara med (stora tonåringar) och bara maken och jag.

Hur länge det kommer att fortsätta har jag ingen aning om men jag njuter så länge det varar. Min älskare och jag kommer aldrig leva ihop av tusen olika anledningar så jag behöver inte ens fundera i de banorna. För honom är det lika dant.

Nu tänker jag inte lägga mer energi på nätet i denna fråga. Jag har så fullt upp med det riktiga livet att det inte hinns med. Jag ville bara säga att det finns olika sätt att leva sitt liv och allt är inte svart eller vitt.
Svar på tråden: Mina tankar

Men om du och din partner...

Skrivet av  Ziggy
.....har kommit överrens om att det är okej att ni har affärer på sidan av och att ni båda mår bra av att ha det så.......ja då är det ju inte otrohet.

Även om allt inte är svart eller vitt utan det mesta är gråzoner så är det ju ändå ganska enkelt om man generaliserar lite.
Det är bara att ställa sig frågan:
"Är det okej för min partner att jag gör så här?
Om jag frågade innan skulle h*n då svara....helt okej, gör det du. Inte mig emot!"

Svaret du får när du ställer den frågan avgör också om du är "otrogen" eller inte!
 

Vi frågar inte

Skrivet av  Livet är kort
Vi kommer aldrig att fråga varandra rent ut och det med hänsyn till varandra. Jag vill absolut inte veta om han har en affär.
Jag vet också att min man aldrig kommer att fråga mig. Det är möjligt att vi på dödsbädden kommer att ge varandra svaren eller frågorna.
Det viktigaste för oss är att vi driver projektet familjen i hamn. Det kan man ju inte göra om det inte finns glädje och värme i hemmet. Ingen av oss är nog speciellt svartsjuka men det skulle ändå inte vara bra för oss om den andra gick och funderade på den andres affär. Man kan säga att vi blundar för verkligheten men samtidigt så har vi hittat en modell som hitills fungerar. Det är första gången för mig och jag vet inte om min man gör eller gjort något vid sidan.

 

Jag menade inte...

Skrivet av  Ziggy
.....att just ni skulle fråga varandra.
Ni verkar ju ha pratat igenom det och hittat en "modell" som funkar för er. Och då är ni bara att gratulera......det är inte alla som gör det.

I ert fall så skulle man väl kunna säga så här:
Om det lika gärna skulle varit din man som skrev dina inlägg och det hade stått samma sak i dom så är ni ju överrens. Och då är det väl okej för er....och det är liksom huvudsaken....vad som är okej för er. Andras syn på vad man "gör" och inte "gör" är i det sammanhanget oviktigt. Vad som är otrohet i den specifika relationen definieras enbart av dom två som har relationen......ingen annan!
Men den det definieras å andra sidan av BÅDA i relationen.......inte bara av den ena parten.

Om du däremot när du tänker efter kommer fram till att din man inte skulle skrivit samma sak.......att du inte skulle kunna visa honom det du skrivit för oss nu, (undantaget den exakta informationen om din nuvarande affär)......... Ja i så fall kanske ni inte är så överrens i alla fall. I så fall kanske du har en partner som skulle uppfatta dig som otrogen om han visste vad du nu skrivit.

Är du med på vad jag menar?
Om ni är överrens så är det ju okej. Då har ni aktivt kommunicerat och har en samsyn om vilka regler som gäller för er. Men om det ovan bara speglar "din" uppfattning om hur det skall vara i ert förhållande så är det du gör ingen skillnad mot alla övriga otrohetshistorier här inne.

Gränsen för vad som är otrohet är ganska "lättdefinierad" inom varje relation. Där är den tämligen svartvit. Digitalt...ettor och nollor!
Antingen är man eller så är man inte otrogen mot ens partner.

Det är när man börjar titta på orsak och verkan samt om man tror att "gränsen" är densamma i alla relationer som man hittar alla gråzoner!
Vad som är okej i ett förhållande behöver inte vara det i ett annat och vice versa! Vad som är okej idag i en relation behöver inte vara det om tio år i samma relation. Kommunikation och samsyn är det som gäller!

Så det är på det sättet du skall ställa "frågan" jag skrev:
"Har ni samma uppfattning?"
"Skulle din man kunna ha skrivit dina inlägg?"
"Skulle du kunna visa dina inlägg för din man?"

Där hittar du svaret på om du är otrogen eller ej.... svart på vitt.....utan gråzoner!

Ha det bra!
 

Projektet Familj

Skrivet av  _felix_
Hej,
Alla är vi ju olika och jag är själv inte gift (längre)
men har svårt för att se en relation till någon man älskar som "projekt familj". Om jag vore gift och min fru sa till mig att det är ok om du är otrogen bara du inte berättar och samtidigt med detta ville legitimera sina egna snedsteg skulle jag ta mycket illa upp.
Enligt min erfarenhet finns det alltid en risk att sanningen kommer fram även om du tror att det är vattentätt och frågan är ju vad reaktionen blir från din man ? Man kan inte alltid styra sina känslor och väljer han att lämna dig så har du ju tappat ditt sk. projekt.
 

Artiklar från Familjeliv