Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hälsning: /namn - varför egentligen?

Skrivet av lunarix
Hej,

jag undrade nyligen varför så mycket folk
avslutar sina emejl just med

/namn, dvs. e.g.
/Lunarix

Finns det någon anledning att använda just "/"
som hälsning?
(Eller är det bara modernt bland minar kollegor?)


Undrande,
/Lunarix
Svar på tråden: hälsning: /namn - varför egentligen?

Nej då

Skrivet av  Proitavos
det är inte bara bland dina kollegor. Jag har också undrat över det och frågat flera som skriver så varför de gör det men likväl inte lyckas komma till någon klarhet.
 

Hos oss används det

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
/ och så namnet används hos oss när man skriver korta meddelanden och inte formulerar dem som ett "riktigt" brev. I ett "riktigt" brev använder man ju "Med vänliga hälsningar", "Kram" eller något liknande för att avsluta.

Själv tycker jag att det är bekvämt när jag inte orkar ta ställning till hur familjär jag vill vara med personen i andra änden.

Tyvärr inget svar på din fråga om VARFÖR dock. :^)
 

Jo, det har jag

Skrivet av  Proitavos
också noterat att det oftare används i korta (troligen snabbt skrivna) mejl och där tycks fungera just som en gränsmarkör mellan meddelandet och avsändarens namn, som om man inte har tid att ta ställning till hur man ska avsluta, men jag har även fått flera mejl som slutar i stil med

Mvh
/Suppiluliuma

där det uppenbarligen inte ersätter avslutningsfrasen.
(Därmed inte sagt att det inte är så hos er :-))
 

Jag tror

Skrivet av  ME med J&R
att det började som en markör att texten är slut och sen kommer avsändaren. Sedan smittade det av sig så att det på något underligt sätt anses tämligen vedertaget att sätta den där back lash (vad i hela friden heter tecknet på svenska??) innan signaturen. Det vore inte första gången språket "utvecklats" på det sättet...
 

inte back lash

Skrivet av  Sara
-det heter väl back slash? (Back lash är något annat...)

Och en back slash ser, enligt mig, ut så här \\, men vad / kallas det vet jag inte; kanske slash?
Men några svenska namn på dem har inte jag heller. Kanske kan man säga snedstreck om den ena?
 

Slash eller snedstreck... imt

Skrivet av  Pappa AJ och Lilla aj
 

Jag vet då varför jag gör det...

Skrivet av  Fröken Fräken
men jag har ingen aning om det är av samma skäl som alla andra som också gör det! ;-)

När jag skriver meddelanden för hand, avslutar jag oftast med ett snedstreck och så mitt namn därunder. *manar fram bilden av en elevtext med lärarkommentar därunder*
;-)
 

Samma här

Skrivet av  Lotta
Alltså alla korta meddelanden som man skrev för hand förr i tiden avslutade jag med ett snedstreck och namnet.

Detta har sedan följt med in i datorvärlden.
 

Tack för svaren, då är det nog bara att konstatera

Skrivet av  lunarix
... att det helt enkelt är så. Men det finns uppenbarligen bara i Sverige. Har aldrig sett det i något annan språk.

Men åtminstone ser det inte så förkortat ut som Mvh eller Rgds (som om man inte hade tid för att skriva en fullständig hälsning).

/lunarix
 

Rgds?

Skrivet av  Maria
Min fantasi är noll, vad står Rgds för?
 

Regards (imt)

Skrivet av  Helene
 

så här gör jag

Skrivet av  Sara
Jag brukar använda det när jag skriver till nära kollegor. Det är s.a.s. till dem som är så nära att avslutningsfraser känns överflödiga.
Oftast inleder jag dock sådana mail med hej. Fast om det är ett riktigt snabbmail så hoppar jag över det också, t.ex. om jag svarar på ett mail, från än när kollega kanske det bara blir "ok /Sara".
 

Artiklar från Familjeliv