Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ngn lingvist här

Skrivet av mysan med flisan
Bwhöver lite hjälp med en morfemanalys jag håller på. Jag har tagit ut alla informantens ord i ordklasser och ska kolla balansen mellen lexikala och grammatiska morfem och bheöver hjälpa med att veta vilka ordklasser som hör till vilket ställe?

Om någon kan detta eller vet ngn litteratur vore jag tacksam.

Svar på tråden: ngn lingvist här

Nu kanske jag är helt ute och seglar

Skrivet av  ME med J&R
för det är läääänge sen jag läste grammatik, men jag tror inte du kan dela orden efter ordklasser om du ska ha dem i lexikala och grammatiska morfem. Ett lexikalt morfem det måste väl vara ett självständigt ord, medan det grammatiska morfemet är påhänget som förändrar ordet? Och då kvittar det ju vilken ordklass det är...

Alltså:

äggets; ägg (lexikalt)-et (grammatiskt)-s (grammatiskt)

röda; röd (lexikalt) -a (grammatiskt)

Proitavos? Christopher? Seglar jag åt helt fel håll? Borde jag varit anonym för att inte göra bort mig? *blottad strupe* ;)
 

mm men fortfarande

Skrivet av  mysan med flisan
är ju verb, substantiv, adjektiv lexikala morfem t.ex. hoppa, leka, gul. men vad är t.ex. pronomen och prepositioner? Det är det jag undrar över, hittar ingen information om detta nämligen,
 

Vanligen

Skrivet av  Proitavos
räknas prepositioner och pronomen (liksom subjunktioner och artiklar) som grammatiska morfem, eftersom de ju inte har särskilt mycket av självständig betydelse. Som regel är de slutna ordklasserna grammatiska morfem, alltså sådana ordklasser där det normalt inte tillkommer något: vi kan lätt bilda verbet "chipsa" (= äta chips), men det är mer sällan nya pronomen tillkommer.
 

misstänkte att det

Skrivet av  mysan med flisan
var så det låg till. Nu måste jag bara hitta litteratur som stärker min definition. Det kan nog lbi värre misstänker jag. Tack så mycket för din hjälp.

 

Nja och mja :-)

Skrivet av  Proitavos
Det finns (minst) två typer av indelningar, den ena i lexikala och grammatiska morfem, den andra i fria och bundna. De behöver inte alltid sammanfall på det sätt du föreslår (att lexikala är fria och grammatiska bundna). I "äggets" och "röda" råkar de göra det, men t.ex. "på" är ett fritt grammatiskt morfem medan körs- i "körsbär" är ett bundet lexikalt.
 

Har man sagt a...

Skrivet av  ME med J&R
Nu vill jag väldigt gärna ha en noggrannare förklaring av körs:et. :) Jösses, det känns i huvudet att det är 11 år sen jag läste grammatik. Ser du att det ryker ur mina öron? För det gör det. ;)
 

Blottad strupe och rykande öron

Skrivet av  Proitavos
— det låter farligt det där. :)

Jag vet inte om jag har någon noggrannare förklaring att komma med, egentligen, men visst är det lexikalt och bundet? Om man utgår från "bär" så modifierar tillägget av "körs-" betydelsen så att det blir en viss sorts bär. Jämför med "bär" + "-et", där det grammatiska morfemet "-et" inte förändrar betydelsen hos "bär" utan endast tillför grammatisk information.
Det är inte konstigare än andra tvåledade sammansättningar såsom "rönnbär", "fotboll" och "ordbildning", där "bär", "boll" resp. "bildning" närmare preciseras. Det anmärkningsvärda är att "körs" inte kan förekomma självständigt till skillnad från "rönn", "fot" och "ord". Duger det som förklaring? :)
 

Asch. nu ryker även min image

Skrivet av  ME med J&R
som ens LITE vetande. *flin* Det var det där med fria och bundna som jag inte begrep, jag måtte ha sovit på lektionen. Fast nu fattar jag - och inser att jag borde gjort det även vid första förklaringen.

Nåååja *översiggiven suck* grammatik har aldrig varit min favoritsport. ;)
 

Artiklar från Familjeliv