Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det ä ju du som ä han!

Skrivet av Pallas
vad gillar ni den här meningen som jag snavade över idag när jag skulle beställa lille sonens födelseattest:

"On _____________________ , before me, personally appeared _________________________________________ , proved to me on the basis of satisfactory evidence, to be the person whose name is subscribed to the within instrument and acknowledged to me that he/she executed the same in his/her authorized capacity, and that by his/her signature on the instrument, the person, or the entity upon behalf of which the person acted, executed the instrument."

De vill tala om att jag legitimerat mig för en notarius publicus och att vederbörande intygar att det är jag som signerar. Maken till byråkratispråk får man nog leta efter.

Är det förresten nån som kan förklara det där med "instrument" och "entity" lite närmare, för jag begriper inte mer än det jag angett, så skulle jag bli själaglad. Det är ju inte utan att jag känner mig lite korkad när jag läser sånt där, men det kanske är meningen? :)
Svar på tråden: Det ä ju du som ä han!

OED:

Skrivet av  Proitavos
"instrument"
5. a. Law. A formal legal document whereby a right is created or confirmed, or a fact recorded; a formal writing of any kind, as an agreement, deed, charter, or record, drawn up and executed in technical form, so as to be of legal validity.
 

Leg?

Skrivet av  Pallas
alltså? Det var märkligt :)

Entity då? Det hade jag för mig var nåt spöke eller odjur eller liknande men när jag slår upp det betyder det enhet. 1: var är det för odjur jag tänker på och 2: vad innebär enhet i sammanhanget med notarien?
 

Kanske det? :)

Skrivet av  Proitavos
Entiteten tolkar jag som att man även kan agera å någon annans vägnar, och eftersom denna andra inte behöver vara en fysisk person behövdes ett övergripande ord för fysiska och juridiska personer (och allt annat man kan vara ombud för). Kanske?
 

Odjur? Ant-eater? :-) (imt)

Skrivet av  Proitavos
 

Finns det inte nån film

Skrivet av  Heather - inte skräckfilmsexpert
eller nåt med ordet entity i titeln? Nån skräckfilm? Tycker jag minns något sådant. Kanske nåt sånt du associerar till?
 

Joo

Skrivet av  Pallas
Så var det! Hittade The Entity från 1981 här: http://www.imdb.com/title/tt0082334/

:) så man kan associera...
 

Enhet...

Skrivet av  Annika60
Entity betyder väl enhet eller kanske företeelse... Jag tror som Proitavus att det syftar på endera fysisk eller juridisk person.

På jobbet är en "entity" en del av de produkter/system vi säljer :-)
 

Artiklar från Familjeliv