Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fick sex av jultomten, blev jätteglad

Skrivet av Anna T1
Jag har gått och retat mig hela dagen på ett kvällstidningslöp. Det handlar om någon från programmet Tjockholmen som säger:

"JAG FICK MER SEX SOM TJOCK ÄN SOM SMAL."

Men vadå FICK sex? Vem fick hon det av? Sa hon tack ordentligt efteråt?

Jag tycker att det låter så otroligt dumt! Sex är väl ändå ingenting man FÅR? Även om man är en tjock kvinna? Till och med "hade sex" låter bättre än "fick sex".

Kan ni tänka er att säga "Jag fick sex av min man häromdagen" eller "Jag gav min fru lite sex igår"? (Rent hypotetiskt alltså ...)
Svar på tråden: Fick sex av jultomten, blev jätteglad

Jag tycker att det låter avigt.

Skrivet av  Fröken Fräken
Dessvärre märker jag att jag själv använder uttrycket "ha sex" i vissa sammanhang - fast jag inte gillar uttrycket. Det låter så kliniskt, på något knepigt vis...
 

Tror ni inte att det...

Skrivet av  Fru Åsa
kommer från engelskan. I filmer osv brukar de ju säga om griniga personer att "he hasn´t got any lately" för att förklara varför personen är så sur.
 

Så säger man ju på svenska också...

Skrivet av  Fröken Fräken
"H*n har inte fått något på länge..."
Fast om det kommer från engelskan, det vet jag inte.
 

Tycker visst man kan få

Skrivet av  Annika
Kan man FÅ barn så kan man väl i allra högsta grad FÅ sex. Min sambo kan GE mig en orgasm, han kan GE mig en otroligt skööön stund. Och jag kan ge honom motsvarande. Då måste vi väl, logiskt sett, ha fått sex!? Och haft sex, också, samtidigt liksom.

Funderar på om man säger få sex som i få tillgång till sex? Är man singel eller lever i ett ganska sexlöst förhållande, så kanske det faktiskt känns som att man FÅR de få gånger man har sex... (låter som om jag aldrig varit singel, men det har jag så klart, minns bara inte hur jag uttryckte mig då... förra seklet... hjälp vad gammal jag är!)
 

Jag reagerade likadant

Skrivet av  Vimse
men diskussionen är nog mer än inställningsfråga än en språkfråga. För mig är sex något man HAR med någon man älskar, inte nåt man går omkring på stan och FÅR av okända människor, ungefär som flygblad.
 

Fast allt får man ju inte

Skrivet av  Snoopy
av okända människor, som flygblad. Det kan ju vara en gåva från någon man tycker mycket om. Att använda ordet "fick" i detta sammanhang är ju att indikera att sex är något som saknas, eller något som h*n önskar sig mer av.
 

är det verkligen språket som är fel?

Skrivet av  Sara
Jag reagerade också. Fast jag tycker inte att det är det språkliga som är konstigt, utan vilken inställning till relationen mellan henne själv och hennes pojkvänner(?) det speglar.

Fast jag har inte läst artikeln, så jag vet i.o.f.s. inte hur det var avsett.
 

Såg också rubriken och reagerade likadant

Skrivet av  myself
Vaddå "fick sex"?

Påminner om när man förr - tack gode gud! - "blev gift". Någon förbarmade sig över en stackars vilsen kvinna och gjorde henne till en ärbar maka.

Och _överviktig_ kvinna får sex, det blir nästan ännu värre, som om hon häpet och tacksamt tar emot stora gåvor från diverse män.

-Kan jag få lite mer sex, tack?

*ska prova på min egen testperson alldeles strax* ;-)

 

Artiklar från Familjeliv