Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad menas med rävar på grönbete?

Skrivet av Fjella
Läste ett inlägg i en gästbok på en idrottsklubbs hemsida. Men jag hänger inte riktigt med. Kan nån hjälpa mig? (Inlägget finns längre ner.)

Det första jag reagerar på är uttrycket "som rävar på grönbete", vilket jag tolkar som att den som skrev menar är negativt. Men annars har jag bara hört grönbete i positiva termer, t.e.x. "glada som kalvar på grönbete". Är det en ny användning av uttrycket som blivit allmän - men som jag missat, eller är det något eget uttryck?

Mening två verkar också vara negativ, om man så säger. Men sen... Mening fyra "Det ska daltas hela tiden.". Då låter det plötsligt som att det inte är så "slavigt" i alla fall.

Jag fattar ingenting.
Är skribenten positivt inställd till kontrakten eller negativt. Är detta en varning eller en uppmaning eller kanske skäll till dem som skrivit på kontrakt och sedan knorrar över avtalet? Vems sida står skribenten på?

Jag har inte tänkt svara på inlägget, men jag skulle gärna vilja veta vad jag skulle ha kunnat svara om jag ville.

"Vad är det för nyhet med att *klubben* behandlar sina spelare som rävar på grönbete? Alla vet väl att har man skrivit på ett papper är man slav. Punkt slut, ingen diskussion. Det ska daltas hela tiden. Vuxna människor, ta reda på vad ni ger er in på innan ni hoppar på tåget. Skämmes!"
Svar på tråden: Vad menas med rävar på grönbete?

Det ligger nog en uggla begraven där. (IMT)

Skrivet av  Jörn
 

Att skribenten tar babyn vid hornen?

Skrivet av  Christopher
Det kan ju vara så enkelt som att den som skrev det har blandat ihop olika uttryck till något oigenkännligt.
 

Aj aj aj aj...

Skrivet av  Jörn
nu fick du vatten på ditt kuvert.
 

Njä, jag skulle nog hellre påstå...

Skrivet av  Fröken Fräken
att han slog tummen mitt på spiken. Fast å andra sidan, harar skjuter aldrig nära - så man vet aldrig...
 

Men i slutändan...

Skrivet av  Christopher
tar tiden ut sin tand ändå!
 

Nu låter vi udda vara jämt! *imt*

Skrivet av  Skrak
f
 

Artiklar från Familjeliv