Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matiga uttryck!

Skrivet av Anna
Lök på laxen och grädde på moset.
Är det samma innebörd och var kommer de ifrån?

"Som grädde på moset" har jag tolkat som något bra.
"Som lök på laxen" är däremot dåligt.
Har jag missuppfattat innebörden i 20 år?
Svar på tråden: Matiga uttryck!

säger man inte

Skrivet av  myzoxe och ängeln Robin f/d 041017
som gräddeN på moset??? Har jag alltid hört med n på slutet... :)) Det blir godare om man gör så här kanske det menas?? INte vet jag.. *s*
 

Et finns en bok som heter

Skrivet av  Proitavos
_Lök på laxen: en etymologisk kokbok_ (av Olle Niklasson) och som kanske kan intressera dig. Jag är tyvärr inte hemma nu så jag kan inte kolla i den själv.
 

Nu är jag hemma

Skrivet av  Proitavos
och kan meddela Niklassons version: "lägga lök på laxen: göra ont värre; uppkommet genom tillägget av det allittererade ordet lax till det tidigare ’lägga lök på något’, i betydelsen skärpa eller förvärra. Här har en betydelseförskjutning skett, så att många människor idag uppfattar ’lök på laxen’ som ett positivt förstärkningsuttryck motsvarande till exempel ’grädde på moset’."
 

Nej

Skrivet av  myself
Inte om du frågar mig.

Att lägga lök på laxen betyder att man förvärrar något medan den berömda grädden på moset ska stå för det där lilla extra, det som förhöjer upplevelsen.
 

Inget är så dåligt att det inte kan bli sämre.

Skrivet av  cb
Så om man fått lök på laxen, så kan det ju gå käpprätt, och då säger man:
Där sket du dig allt en lök!

Uttrycket i rubriken kommer från vår alltid lika pessimistiska ljudtekniker Jenny. Muntergöken..
 

nej då

Skrivet av  Ada
Lax är ju "fin" mat. Att lägga lök på den, är definitivt ingen förbättring.
Det vardagliga moset däremot, förhöjs av en klick grädde.
Du har alltså alldeles rätt!
 

Jag har hört den här förklaringen

Skrivet av  Carolina med Elsa 7/3
Uttrycket "lök på laxen" kommer från rallarna som byggde järnväg längs den norrländska kusten. Mat var en del av lönen, och eftersom lax var var vanlig och billig mat i de trakterna bestod menyn till största delen av just lax (någon dag i veckan fick mat salt fläsk istället). Lax var alltså ingen fin mat, utan vardagligt och tråkigt. Att lägga lök på laxen var att göra det tråkiga ännu lite tråkiga, alltså att försämra något som redan var dåligt.

 

...eller att...

Skrivet av  myself
uttrycket från början bara hette "att lägga lök på något" och att man då syftade på lökens bittra/starka smak. Laxen kom till senare.

Själv LÄGGER jag ibland bokstavligen lök på laxen, när jag ska ugnssteka den (därför att jag tycker att det blir godare så) och för mig blir alltså uttrycket lite knepigt.

Grädde gillar jag däremot inte. Grädde på potatismoset? BLÄ! Grädde på rotmoset? URK! :-)
 

har alltid tänkt mig...

Skrivet av  Carolina med Elsa 7/3
...att det är någon slags bärmos de syftar på :)
 

Okey

Skrivet av  myself
Grädde på jordgubbsmoset? BLÄ, om jag inte kan skrapa bort det vita eländet och ge till katterna! ;-)
 

man kan också...

Skrivet av  Ada
...lägga rabarber på laxen.
 

...eller...

Skrivet av  myself
smöra för laxen, om man har den som husdjur.
 

om ingen...

Skrivet av  Ada
...har lagt rabarber på smöret då...

*för upp diskussionsnivån ett snäpp till...*
 

...eller om man har...

Skrivet av  myself
knäck i lurarna och inte hör laxens rop på omvårdnad eller när smörtjuven närmar sig kylskåpet.

Det blir bara bättre och bättre. Vilken tillgång man är för SpråkSnack egentligen! Aff borde ge oss lön!
*kontaktar redax*
 

Jag har växt upp med versionen

Skrivet av  Annika
"som lök på den rökta laxen"
- men även det är som att göra något dåligt ännu sämre.

Fast personligen tycker jag att rökt lax blir väldigt gott med hackad rödlök eller gräslök.
 

eller vuxit upp *imt*

Skrivet av  Annika
:o/
 

Tack för era svar! *imt*

Skrivet av  Anna
du kastar väl inte spjut i radhus?
 

Artiklar från Familjeliv