Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

rätt till vårdbidrag

Skrivet av Jola
Jag har en fråga.
Har jag rätt till vårdbidrag (bara till sista operation) efter min föräldrarledig är slut?
om någon vet någonting om detta snälla skriv.

Svar på tråden: rätt till vårdbidrag

TFP

Skrivet av  Anna och Emil
Kan inte svara på hur det är med vb för enbart LKG. Vi har vårdbidrag för Emil har andra problem också. Men du har ju rätt till tillfällig FP i alla fall när ni är inskrivna för operation. Det behöver man inte ta vanliga föräldraledighetsdagar till.
 

min kompis hade vb för sin .....

Skrivet av  Jola
Min kompis hade vb for sin pojkens lkg. Det var för 16 år sedan.
Jag har bokad tid hos en kurator på torsdag.Vi ska se hur ska det gå.
Det känns inte bra alls för mig att lämna honom på dagis med öppen gommen. Kanske jag oroar mig för mycket...
 

hej

Skrivet av  LillaMy & Petter
Jag vet inget om vårdbidrag egentligen, blev uppmuntrade att söka det när Petter var mindre men orkade inte... Det är inte så vanligt att man får när barnen är yngre än ett år sa kuratorn till oss.
Nu vet jag inte hur det är med din son, men min Petter började dagis när han var 1 år, då hade han inte opererats alls, han hade spalt i både mjuka och hårda gommen. jag var också lite orolig, kommunen ringde och frågade om vi behövde resursperson etc. Men allt har gått jättebra. Förutom att han har spalt så har han inga andra problem. Maten går jättebra också. Lite svårt att höra vad han säger, men han är ju bara drygt 1½ så det är ju inget onormalt.
Lycka till hos kuratorn. Och som hon sa också, man förlorar ju absolut inget på att söka!
 

Vi fick en info-broschyr

Skrivet av  Karin med Sigrid
om vb vid första besöket på avdelningen då Sigrid var 1,5 månader gammal. Då ringde jag kuratorn och frågade om detta. Hon berättade att vissa familjer fått vårdbidrag pga barnets LKG. Barnet ska ha ett vårdbehov som är minst 10 timmar/vecka större än ett barn utan funktionshinder. I den tiden kan man t ex räkna in om det tar extra lång tid att mata barnet. Innan barnet är 6 månader har man inte rätt till ersättning, för då anses alla barn ha ett totalt vårdbehov, funktionshindrade eller ej. För min del har jag svårt att tro att vi kommer ha rätt till Vb. Det kanske beror på hur många resor man behöver göra till tandläkare och dyl, och om restiden räknas in i så fall. Då blir det kanske tio timmar per vecka, har inte räknat på det... Man vet ju förstås inte vad som väntar oss...
 

Det är fel!

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn!!!
Man kan visst få rätt till VB innan barnet är 6 månader, jag fick det från min son var nyfödd, men det krävs mycket extraarbete för det.
Så det GÅR att få, men det är svårt.. Och har ni sökt och fått avslag så överklaga! jag gjorde det, hade fått 1/4 VB från nyfödd till 1 år, efter att jag överklagade fick jag 3/4 Vb. Så det lönar sig ibland att bråka med dem.
(nu har min son mer än bara gomspalt, men _alla_ med barn med funktionshinder kan söka, från det barnet är nyfött -hur många ägnar lika många timmar åt att mata sin "normala" unge?)
 

VB kan ni läsa om HÄR

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn!!!
http://riksforsakringsverket.se/publikationer/pdf/vgl0220.pdf

Det är vad FK går efter, där står klart och tydligt på sidan 17 att det inte finns nån generell nedre åldersgräns, så låt dem inte lura er att inte söka.
 

Artiklar från Familjeliv