Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det så...

Skrivet av Lotta m Ida -99 o Lasse -03
att man opererar ihop "hela" gommen vid ett o samma tillfälle, eller blir det fler operationer? Läste här nere att ngn op ihop mjuka gommen och att man skulle op hårda vid 2 års ålder. Hör det till vanligheterna att man gör så, eller beror det på vilken slags spalt man har?
Lasse har (vet inte vad det kallas) två spalter i gommen som är öppen upp till näsan. Skiljeväggen mellan näsborrarna finns där och går ända ner i gommen, så det ser ut som om han har två smala streck liksom. Sen har han läppen kluven i "snorrännorna", alltså på två ställen. Käken är hel, bortsett från ett pyttelitet jack på vä sida. Tandläkaren trodde dock att det skulle räcka med tandställning där.

Vad jag fattat så kommer dom att op Lasse nu i början av sommaren eller i augusti, beror lite på hur långt bak i kön vi är. Sen sluter dom gommen vid 12-15 mån ålder, och jag har fattat det som om man gör det vid ett o samma tillfälle. Men, nu blev jag osäker när jag läste om de dubbla op nedan. Vi bor i Sthlm. vet inte om det gör nån skillnad. Det verkar ju som om man har lite olika rutiner runt om i landet.

Måste också fråga ifall era barn har andra medfödda skador som kan ha samband med lkg? Lasse har fått göra lungtest och ett sk catch22 test. Lungorna är jättefina och vad beträffar catch22 testet så har vi inte fått svar. Tog det för 5 v sedan och man skulle få svar efter 2 om det var nåt som verkade konstigt. Så, eftersom vi inte hört nåt antar (hoppas) vi att det är ok.

Va långt det blev... :)

Hoppas att ni alla mår bra.

Kram på er
Svar på tråden: Är det så...

Lotta m Ida

Skrivet av  mikkan
Hej jag försöker svara dig också. mjuka gommen sluts först.Sen sluter man den hårda gommen. Det är så man brukar göra. Så står det iaf i broschyren vi fick på BB. Den är från Akademiska i Uppsala. Har inte ni fått någon broschyr? Har med tillväxt o liknande å göra om jag inte kommer i håg fel. Nej Simon hade inga andra skador en sin isolerade gommspalt.
 

Tack...

Skrivet av  Lotta m Ida -99 o Lasse -03
jo, vi fick en broshyr med från BB, men jag har nog missat det där med gommen... hm. Tycker att man läst den 100 ggr, men ändå dyker det upp nya frågor hela tiden.

Kram på dig
 

Undrar jag också...

Skrivet av  Theresé v 16+3, Jonathan 020718 & Sebastian 95
Jonathan är också född med skiljevägg och öppet imellan som jag förstår ganska likt Lasse förutom att Jonathan har "bara" gomspalt. Vi har fått beskedet av Umeå som han ska op utav att det ska bli en operation, däremot av vårat sjukhus i Sundsvall så kanske det behövs göras flera op. Så jag vet inte vad jag ska tro, tycker faktiskt att man får väldigt lite information. Det tog exempelvis 4 månader innan vi fick tag på en mjuk flaska, på BB fick vi beskedet att det finns bara glasflaskor. Ibland har de väldigt lite koll. Läkaren här satt och läst i en brochyr när jag frågade hur operationen skulle gå till. Har fortfarande inte fått något riktigt svar på det tycker jag. Oj det blev lång med en massa annat.
Hoppas det kommer att gå bra för er.

Kramar
 

Va dåligt!

Skrivet av  Lotta m Ida -99 o Lasse -03
Vi fick besök av LKG teamet redan på bb och dom bemötte oss väldigt proffsigt. Däremot så har det väl varit lite si och så med nappflaskorna. På bb hade dom ingen riktig koll på det, inte på amningshjälpen heller. Konstigt, för våra barn är ju inte dom första som föds med gomspalt!
Men, när vi fick träffa LKG teamet på inskrivningen så hade dom flaskor (mjuka) och nappar att köpa där.

Läkaren som tittade på Lasse, sa att dom lätt kunde "laga" honom. Men, han sade inte med hur många op. bara att man skulle sluta gommen vid 12-15 mån ålder.

Vi bor i Sthlm. men jag kommer från Sollefteå. Så, jag känner till Sundsvall lite. Man har väl varit där och shoppat en del i sina dar... hahaha. Min ena syster samt mina föräldrar bor kvar i Sollefteå, så det blir en del resor dit upp.
Har lagt in din mejladress i min adressbok, så jag kanske skriver ett mejl endera dan (om det är ok).

Kram

Lotta
 

Det är väldigt olika...

Skrivet av  Theresé v 16+4, Jonathan 020718 & Sebastian 95
på bb hade ingen koll alls, de tyckte att jag skulle försöka att amma, vilket inte gick, sedan så när vi fick en glasflaska med gumminapp så hade de inte gjort hål - vilket inte var det första jag tittade efter. Något LKG-team eller liknande tror jag inte de har här de hade pärm, med information om LKG som var från slutet av 70-talet. Att vi fick tag på en plastflaska var ren tur, en av våra glasflaskor gick sönder och då ringde jag till prematuravd. här för att få nya, när jag kommer dit frågor hon om jag inte vill köpa en plastflaska. Då hade jag efterfrågot en sådan flaska ett antal gånger på barnkliniken, bb, bvc, mfl ställen. Men till slut så... Det är bara att maila om du vill.
 

Artiklar från Familjeliv