Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJälp,jag blir gråhårig snart!!

Skrivet av Regina & Eliel
Det bara går inte hur jag än gör när Eliel ska äta pure!

Hur lång tid har det tagit för era barn att lära sig äta pure?

Jag har provat alla konsistenser.Kan det bero på att han inte har nån gomplatta?

Han bara får upp det i näsan hela tiden.
Jag tror inte att det är smaken på maten som han inte gillar,det måste vara att han får det i näsan som är problemet.

Både han och jag lider av detta!
Jag bävar varje gång som det är dags för mat igen!
Svar på tråden: HJälp,jag blir gråhårig snart!!

När ska han operera gommen?

Skrivet av  Karin med Sigrid
Vår logoped sa till mig att det går mycket lättare att mata efter gomoperationen. Eftersom Sigrid ska opereras strax innan hon fyller 6 månader (mjuka gommen) tänkte jag hädanefter ta det lite lungt med matningen och invänta detta. Kan du göra det samma?
 

Mjuka gomen...

Skrivet av  Regina & Eliel
...Vi ska operera mjuka gomen i maj/juni nån gång.
Kanske man borde avvakta lite med matningen?...

Idag gav jag honom yogurt från 5 mån. och den verkade faktiskt inte irritera så mycket i näsan..?
Han åt 3/4-dels burk!!!
Han har aldrig ätit så mycket nån gång förut.
1/4-dels burk mat med mycket lock och pock är vad vi lyckas åstadkomma i vanliga fall,och då har han "ätit"
smakport. i 1 månads tid nu.

Men kommer det inte upp i näsan ändå när bara mjuka gomen är fixad?
Hårda gomens "hål" är ju fortfarande kvar.

Hur går det när Sigrid ska äta?
Har hon gomplatta? (kommer inte ihåg om du berättat det.)
 

Hej!

Skrivet av  Karin med Sigrid (också novemberbarn)
Jo, Sigrid har gomplatta. Det är kanske för att hon har en dubbelsidig spalt, vad vet jag... Så därför inbillar jag mig att det kommer bli tätt då hon opererar mjuka gommen. Hon har fått tid för operation 8 maj, men man vet ju aldrig om det faktiskt blir av då. Så kanske borde jag försöka lite mer med matningen. Och visst kan de lära sig att äta trots spalten i gommen (oavsett platta eller ej). Jag menar, i många länder blir ju dessa barn aldrig opererade, men de överlever och lär sig äta ändå. Så kämpa på du! Vad kul att du märker framsteg!
 

Artiklar från Familjeliv