Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ny här....

Skrivet av Helena
Den 23 mars 03 fick vi en liten pojk, han föddes med läppspalt men det är inte öppet. Jag har inte ens tänkt på att de kan födas med någonting sådant så det är först nu man har läst om det. Är det någon som vet hur det kommer sig att de får sådant om det är ärftligt osv?

Läkaren på bb tog ett foto på joakim och skickade upp till Linköping och vi ska dit på Måndag på besök hos den läkaren det ska bli skönt att få svar på alla de frågor man har. Någon som vet om man får tid för operation när man är där eller kommer det att dröja? När brukar de operera när det "bara " är läppspalt? Många kramar
Svar på tråden: ny här....

Hej Helena o välkommen!

Skrivet av  Lotta m Ida -99 o Lasse -03
Jag har också en liten kille som föddes den 28 feb med läpp, käk o gomspalt. Lilla Lasse är kluven i de sk snorrännorna och har som två öppningar (streck) i gommen.
Läppen opererar man när barnet väger 5 kg ca, 2-5 mån. Gommen vid 1 års ålder. Men, det verkar vara lite olika på sjukhus runt om i landet. Men, i foldern som vi fick med oss från bb, stod det iallafall så.

Lasse har varit till plastikkirurgen och kommer förmodligen att op i början av sommaren.

Hoppas att ni mår bra. Om du har fler frågor, så är denna sidan jättebra.

Kram
 

Tjenis!

Skrivet av  Regina & Eliel
Välkommen hit!
Och Grattis till lillkillen!

Jag skulle tippa på att ni får komma på op. vid ca 3-4 månaders ålder.
Och så är det väl 5 kilos gränsen för "säkerhetens skull".
Vi fick en grabb 5/11-02 med vänstersidig läpp käk gomspalt.
Han op. läppen i februari,och det gick mycket bättre än vad vi hade föreställt oss!
Han hade inte alls så ont efteråt som jag hade inbillat mig att det skulle göra.
Det enda jobbiga var att han inte fick suga på napp i 2 v. tid! Phu...
Armskenorna hade han inte så mycket imot faktiskt!
Vår nästa op. blir i maj/juni.

Har du fler frågor så skriv bara!!!!
Det finns alltid nån som kan svara.
 

Grattis till pojken!

Skrivet av  Lisen m Liam&Sanna
Hej, jag har också en pojke född med enbart läppspalt.
Han är född -99 och hans läppspalt opererades när han var 9 månader.
Läppspalten var liten. Det var bara en glipa i amorbågen, men muskeln var av ända upp till näsan och näsborren på den sidan var några milimeter bredare.
Idag syns ingenting i stort sett. Man kan se ett svagt ärr på nära håll, men folk som inte vet om det ser det inte.
( Angående din fråga ovan så kan jag bara säga att vi har en helt "frisk" flicka född efter sonen. Jag tycker absolut inte att det finns någon som helst anledning att tveka att skaffa fler barn.)

 

Artiklar från Familjeliv