Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vågar man skaffa fler barn...

Skrivet av Helena
Någon som vet om det är stor chans om man skaffar fler barn att de också drabbas av någon typ av spalt? vårt första barn har nämligen läppspalt så man blir lite tveksam till om man vågar skaffa fler sen när det är dags för det. Kram Helena
Svar på tråden: Vågar man skaffa fler barn...

Klart att ni vågar!

Skrivet av  Regina & Eliel
Risken är väl lite större förståss att det kan bli samma igen,men va f-n man älskar ju sina barn gränslöst ändå!
Och det blir så fint när dom opererar ju!

Det är väl en viss ärftlighet har jag förstått.
Men vi vet inte om nån i släkten som har haft spalt,och det kan gå så många generationer tillbaka i tiden. ( 10 eller mer!)

Såg du på "solbacken avd.E" som gick på 1:an nyligen?
Han som hette George och villade bort sig i skogen har haft spalt.(tror att han heter Tord Pettersson på riktigt).
Jag synade honom under seriens gång.Ha ha ha !!!!
 

Ej överhängande risk (långt)

Skrivet av  Karin med Sigrid
Vi fick veta att det finns en lite större risk för oss att nästa barn också kommer ha LKG. Men risken är ej så stor. Om det är 0,5 % risk för alla att få ett barn med LKG, så är det 4 % risk för de som själva har LKG (alltså lite större risk för Sigrid då hon själv ska få barn). Så mer än 4 % risk kan det ju inte vara för oss föräldrar som inte ens har LKG i släkten (vad vi vet i alla fall). Dessutom tycker jag absolut att du måste våga! Om jag får ett barn till med LKG kommer jag inte ångra mitt beslut att jag skaffade ett barn till. En sådan glädjekälla som Sigrid är förstörs inte alls av att hon fötts med LKG. Det går ju att göra nåt åt denna missbildning! Det finns ju mycket värre saker att oroa sig för (om man nu vill oroa sig).
Nästa gång ska jag i alla fall äta folsyra långt innan jag blir gravid. En läkare sa till mig att vissa tror att folsyrabrist kan vara en bov i dramat (det är i alla fall större risk för ryggmärgsbråck om man har folsyrabrist, så det är ju också viktigt att förebygga). Nåt annat kan jag inte komma som jag kan ändra eller påverka i min livsstil för att risken ska minska.
 

Artiklar från Familjeliv