Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Värma bröstmjölk

Skrivet av Stefan H
Vi har fått en pojke med spalt i mjukagomen. Detta gör att vi pumpar bröstmjölk och ger på flaska. Nu är han 2 veckor gammal och äter nästan 1 dl per måltid. Han tycker att det tar för lååååång tid för Mamma och Pappa att värma maten under kranen (så har vi blivit tillsagda på BB + BVC).

Är det någon som har några tips på hur man snabbt värmer kyld bröstmjölk?
Svar på tråden: Värma bröstmjölk

Får man inte använda micro

Skrivet av  Simsons
*IMT*
 

Vi köpte en vattenkokare

Skrivet av  mia i oslo
och tömde kokande vatten i en stor kopp som vi höll flaskan i. Går på nolltid, förutsatt att ni har den mjuka flaskan.

Det med att värma eller inte värma bröstmjölk tvistar de lärde om, men det funkar fint med kokande vatten.

Jag köpte en variant av kylväska på Babyland som nappflaskan (med mjölk i) fick plats i. Den hade jag i skötväskan tillsammans med en vanlig termos med hett vatten. På termosen är det ju med en kopp-perfekt att värma flaskan i!
Om man befinner sig ute bland folk så finns det ju alltid ett cafe att slinka in på och be om hett tevatten, om det skulle krisa.


Vår pojke föddes också med spalt i mjuka gommen, han opererades när han var ett år. Var går ni någonstans? Jag är nyfis..:))

Lycka till med sonen!!
 

vår son

Skrivet av  mikkan
är också född med en isolerad gomspalt. Men han op när han var 6 mån. Fanns något skäl till att er son barn senare? Det kanskje bara är olika på sjukhus. vår pojke var på Akademiska i Uppsala.Känns skönt att det är över och vi inte behöver fler op.
 

att jag aldrig

Skrivet av  mikkan
kan stava rätt. det skall stå fanns det något skäl till att er son OP senare?
 

Hej!

Skrivet av  mia i oslo
Jag förstod första gången!:)

Vi gick på KS i Sthlm, och jag fattade det som att det var det vanliga, att opereras vid 1 års ålder...

Hur går det med honom nu? Använde ni såna där gräsliga armskenor?? *ryser* Vår groda var för stor för de, som tur var!
 

Till Mia i Oslo

Skrivet av  Stefan
Vi går på KS (eller kommer att gå, då vi inte har haft första mötet ännu). Jag har dock varit i kontakt med dem när vi köpte flera nappar och jag känner mig väldigt trygg med dem och de verkar otroligt proffsiga.

Tack för dina tips ang. Termos och varmvatten. Vi har köpt en "baby kost värmare" en vatten värmare där man kan ställa in exakta gradtal, i detta fall 37 grader. Den fungerar också på barnmatsburkar den dagen det blir dags för det.

Våra mjuka flaskor är väldigt otäta. Minsta lilla det skakar till när man är ute, så har man mjölk i kylväskan (har köpt en sådan på Babyland som du nämnde om). Några bra tips på hur man får mjuka flaskan att hålla tätt?
 

Hej Stefan!

Skrivet av  mia i oslo
Jag undrar om jag inte lindade en tunn handduk runt flaskan *tänker så det knakar* innan jag stoppade ner den i termosen....hmmm..jo, jag tror bestämt att det var så vi gjorde *ler lyckligt över att minnet var med mig idag*
Då står, eller den är iallafall nertjorvad ordentligt, och man behöver inte slösa på dyrbar mjölk.
 

Vi använde micron! IMT

Skrivet av  Regina & Eliel
-
 

Det nyttiga i bröstmjölk

Skrivet av  Karin med Sigrid
vissa antikroppar t ex, dör om de upphettas för mycket. I micron blir mjölken ojämt varm, och däför alltför varm på vissa ställen. Mjölken skall helst inte värmas mer än 37 grader.
Vi skaffade en varmvatten-flask-värmare vilket verkligen är och har varit en jättebra investering. Man trycker på en knapp, sätter ner flaskan i vattnet och på några minuter är det lagom varmt. Då slipper man stå och hålla flaskan under kranen, och kan istället göra annat under tiden. Finns att köpa på babybutiker (vi köpte dock vår begagnad, nästan oanvänd, eftersom "vanligt folk" sällan använder en sån).
Lycka till!
 

röstar också

Skrivet av  LillaMy & Petter
på att värma i hett vatten... Perfekt om man är ute att få vatten från ett café i en tekopp, hemma med vatttenkokare. Vi fick också tipset att värma i glasflaska, plasten isolerar bättre än glas. Så om ni har möjlighet att skaffa en glasbehållare av något slag funkar det bra att värma under varmvattenkranen medan man "skakar" runt mjölken (min sambo jobbade då på ett labb så han lånade hem en e-kolv, det var perfekt!)
 

Artiklar från Familjeliv