Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Näskrok...

Skrivet av Helena
Någon som har erfarenhet av att bebisen har haft näskrok innan en läppoperation. vi var hos läkaren igår och fick en näskrok som vår son ska använda så mycket som möjligt innan operationen som är tänkt någongång i augusti. Igår när vi var hos läkaren blev jag ledsen och började gråta vet egentligen inte varför men det kom upp så mycket som det kan påverka även att han "bara" har läppspalt inte öppen. De sa att tänderna vet man inte hur det påverkar och det trodde jag var mer om man hade gomspalt osv. De skulle också göra någon hörselgrej när han opereras i augusti för att kolla så att det är ok. Någon mer som känner sig väldigt ledsen och nere för vad som hänt? Man undrar varför man själv skulle råka ut för någonting sånt här det är ju inte så vanligt presis. Många kramar Helena.
Svar på tråden: Näskrok...

helena

Skrivet av  mikkan
Den vanligaste missbildning på barn är LGK så visst är det vanligt.är du samma Helena som ovan? Tänker på dig. Jag fick liknande gråt utbrott nä de ringde från Uppsala och sade att vi skulle komma dit för en koll.Allt blir så påtagligt. Men det blir bra jag lovar.
Kram
 

hej gumman

Skrivet av  LillaMy & Petter
jovisst har jag haft mina stunder med att vara ledsen. Jag fick också en depression en tid efter förlossningen (inte helt ovanligt). Man måste få tillåta sig att sörja att det inte blev som man tänkt sig, inte bry sig om kommentarer man får höra att det är skönt att det "bara" är läppen (eller i vårt fall att det "bara" var gommen)... Man har bara sig själv att jämföra med när det gäller hur jobbigt saker och ting är.
SOm mikkan skriver är det relativt vanligt med lkg. När du är lessen ska du bara försöka att inte klandra dig själv eller fundera på vad _du_ hade kunnat göra annorlunda, det leder ingen vart. Det finns tusen olika anledningar till lkg.
Men som sagt, du måste tillåta dig själv att vara lessen. Ett misstag som jag gjorde var att inte tala om för mina närmaste hur jobbigt jag hade det. Berätta för din t.ex. mamma (om ni har en sån relation), se om hon kan avlasta ibland.
Jag sörjer ibland fortfarande att jag inte fick den lilla bebis jag drömt om, den som jag kunde ha i min famn och bara titta in i ansiktet på, den som jag skulle amma. Petter hade svårt att andas och fick tillbringa större delen av sina 6 månader i bärsele eller på axeln, när han inte åt eller sov.
Men samtidigt är jag så lycklig att det är just Petter som kom. Han är den allra mest underbara lilla kille som finns (såklart med respekt för att ni andra tycker lika om era barn) och en fighter. Hans första operation gick jättebra (mjuka gommen) och vi ser faktistk fram emot att de ska fixa hårda gommen nu efter sommaren. Visst, det blir jobbigt då, men det blir så bra efteråt.
Och i början undrade jag om jag skulle våga skaffa fler barn. Nu vet jag att jag vågar... men jag har två som är yngre än 3½, så jag vet inte om jag orkar med fler...just nu.
Kram,
 

Näskrok

Skrivet av  Karin med Sigrid
Hej!
Jag känner med dig så mycket, tror att jag förstår lite hur du känner. Min lilla Sigrid har i och för sig mycket mer spalt än din son (dubbelsidigt i gom, käke och läpp) men vissa erfarenheter är kanske de samma. Sigrid hade också näskrok innan läppoperationen. Vi upplevde att det bara blev mer och mer som skulle göras/korrigeras, och det där med näskroken kändes på nåt sätt värst. Dels för att Sigrid inte tyckte om den. Den skavde och gav sår i näsan, dels för att det så tydligt syns att nåt är fel (hon hade ju en tejp upp i pannan, folk hajade till och frågade hela tiden vad som hänt). Men man får hoppas att den gjorde nytta. För oss blev det dock lite dumt, för hon skulle ha fått silikonrör i näsan vid första operationen, men de kunde inte sättas in, eftersom kroken gjort ett sår i näsan. Så nu är hon utan dessa rör ända till nästa operation. Näsan ser ganska platt ut, och det hade nog varit bra om hon fått rören med en gång. Så var uppmärksam om det blir sår. Tandläkaren sa att det inte gjorde så mycket "det läker så fort sen" men det var ju inte bra att ha sår innan operationen.
Våra problem just nu är att Sigrid har svårt att få i sig någon mat (allt kommer upp i näsan) och att vi börjat oroa oss för hennes tal (tänkte aldrig på det innan). Men det är nog sånt som ni slipper fundera på.
Nej, nu svamlar jag för mycket. Har bara en fråga. Går du på Sahlgrenska med din lille, jag tror nämligen att det bara är här i Göteborg man använder näskrok.
 

Hej Karin med sigrid!!!

Skrivet av  Helena
Hej Karin m Sigrid

Vi går hos läkaren i Linköping och där har de använt näskrok ett tag och haft positiva resultat sa de iallafall. Jag håller med dig om att när han har näskroken och tejp upp i pannan så känns det helt plötsligt mycket mycket värre för om folk tittar ner i vagnen är det det ända de ser. Skulle ni ha kroken dygnet runt på er dotter? Hur gick det med rodnad utslag av tejpen som hon hade i pannan? Hur många månader hade hon kroken innan operationen? Kram
 

dygnet runt

Skrivet av  Karin med Sigrid
Hej!
Sigrid hade näskroken dygnet runt. Ofta hade hon dock petat ur den ur näsan på natten, så den hängde i pannan. (I början gick gummisnodden av, men vi fick byta från latex- till rågummi-snoddar som höll bättre).
Tejpen i pannan försökte vi byta så sällan som möjligt, ca 1-2 ggr per vecka då den började släppa. Däremellan tvättade jag försiktigt av kroken med en tops medan den hängde kvar i pannan. Detta för att slippa slita i huden så ofta. Sigrid hade sin krok i 3 månader.
 

Hej karin m sigrid

Skrivet av  Helena
Fick sigrid märken på näsan av kroken när den låg och tryckte mot näsan?
 

Artiklar från Familjeliv