Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tänderna..

Skrivet av Helena
Någon som vet om det är stor chans att barnet har fel på tänderna om det enbart har läppspalt ej öppen? Kan det vara fel på tänderna överallt i munnen eller är det enbart några på den sidan spalten är? dum fråga kanske. Många kramar Helena
Svar på tråden: Tänderna..

tänderna

Skrivet av  mikkan
Hej Helena jag har själv en pojke som endast hade spalt i mjuka gommen. När jag frågade tandläkaren då om tänderna, så sade hon att han inte kom att ha mer problem med tänder en någon annan. Så jag tror att det är barn som har mer spalt, som det kan bli problem med tänderna. Att det fattas tänder och blir sneda etc. Så har jag iaf förstått det.Men det kanske någon annan vet och har erfarenhet av. Till sist vår grabb (15mnd) har nu 10 tänder som sitter där de skall.Jag vet precis hur orolig du är och hur många frågor som snurrar i huvudet.så om du undrar något så får du fråga 1000 frågor om du vill.
Kram
 

Har frågat tandläkaren......

Skrivet av  Lisen m Liam&Sanna
och odontologen. Det svaret som jag fick var att det kunde fattas tänder eller att det kunde komma upp typ lite deformerade tänder (antar att det i sådana fall är framtänderna) men att det i stort sett var nästan lika vanligt även på helt friska barn.

Min son är ju född med antagligen en liknande läppspalt som din son. Han är nu 4-år och alla hans mjölktänder är helt perfekta. Faktiskt finare än hans syster som inte har läppspalt.

(Men skulle det vara något fel på tänderna så går det ju att rätta till. Det kommer inte att synas på honom).

Min sambo och jag vi var jätteoroliga i början när han var nyfödd. Jag fällde många tårar. Vi ältade om och om igen om varför han hade fått läppspalt. Det är helt naturligt.
Vi fick höra av släkten att det där är bara en bagatell, inget att vara ledsen över osv. Jobbigt.

Men vi hade en jättebra BVC tant som själv hade ett LKG-barn. Hon sade att för oss är detta en stor sak.
Och det är tillåtet.

Kram


 

Hej Lisen m liam&sanna

Skrivet av  Helena
Hej lisen m liam och sanna!

Har du fått gå på mycket kontroller med din son som antagligen har liknande läppspalt som vår son? De pratade om att har man lkg så har de kontroll till de är 19 år men är det litet och allt ser bra ut så kan de avsluta det tidigare. Kram
 

Hej igen lisen!

Skrivet av  Helena
Hej igen!

Är Liams syster sanna äldre eller yngre?
Funderar lite på om man någongång kommer att våga skaffa fler barn med tanke på riskerna om nästa barn skulle få lkg.
 

Hej Helena!

Skrivet av  Lisen m Liam&Sanna
Liam verkar få gå på ganska många kontroller tycker jag. Fast jag kan tycka att det känns lite onödigt.

Först när han var nyfödd plastik + odontolog. Sedan i samband med operation. Sedan tror jag att det var vid 1,5 år, och nu sist vid tre år. Då de tyckte att han skulle fixa till amorbågen på läppen när han fyller fem. ( Det har blivit en liten förskjutning på den.)

Vid varje besök hos plastik så har vi även en tid till odontologen och den senare han tar alltid avtryck av käkarna i Liams mun. (Vilket känns lite onödigt).

Men de verkar väldigt noga med att han skall på läkarbesök under hela uppväxten. Som jag har uppfattat det så skall de kolla honom med jämna mellanrum hela uppväxten.
Brosken i näsan börjar tydligen växa till sig i tonnåren och då kan det bli aktuellt med justering av den (men den är bra nu).
Jag tror att de sade att det blir en slutlig kontroll av honom i vid 18 år.
Då de diskuterar med patienten om han är nöjd med sitt utseende eller om det är något han vill åtgärda.

Angående syskon så är Sanna ett år yngre. Vi var faktiskt lite oroliga när vi väntade henne, men tyckte aldrig att Liams spalt var någon anledning för att inte skaffa fler barn.

Jag kände för övrigt likadant som du skriver i dina inlägg ovan att det kändes väldigt jobbigt att visa upp honom för jobbarkompisar och okända.
Jag vet inte varför igentligen, men det är väl en fas man går igenom.
Efter ett tag kom jag över det och var istället stolt när folk tittade på min son för han var speciell.

Kram

 

Hel lisen m liam o sanna

Skrivet av  Helena
Hade liam en förskjutning av amorbågen innan läppoperationen eller varför gjorde de inte det då isådana fall?
 

lisen m liam o sanna

Skrivet av  Helena
Hej igen!

Hur länge fick du vara kvar på sjukhuset efter läppoperationen med liam? kram
 

Helena!

Skrivet av  Lisen m Liam&Sanna
Det var en glipa i läppen, sedan så var liksom muskeln av i överläppen ända upp i näsen. Men huden satt ihop om du förstår vad jag menar. De skar upp hela läppen på honom upp i näsborren som var lite bredare. Sedan sydde de ihop muskeln och drog ihop näsborren innifrån och sydde ihop läppen med ett zick zack ärr.

Efter läkningen så blev den lagade amorbågen lite större på den sidan. Så de skall göra ett ytligt snitt och dra ihop den lite.
Jag själv hade faktiskt inte tänkt på det utan det var plastikkirurgen som sade att det inte var helt symetriskt.

Angående sjukhusvistelse efter slutningen av läppen när Liam var nio månader så tror jag att vi fick sova två nätter på sjukhuset efter operationen.

Det viktiga var att de skulle se så att han kom igång med att äta efter ingreppet. (Ett stort hål i nappflaskan så att vällingen bara rann utan motstånd in i munnen var bästa lösningen för oss).

Kram
 

Artiklar från Familjeliv