Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej, här kommer vi!

Skrivet av Marie
hej, jag heter Marie och har en son som är född i februari i år. Han föddes med läpp och käkspalt, han har även fel på en fot(klumpfot).
Det känns skönt att ha hittat den här sidan, få läsa om andra som har det nästan likadant som oss.
När Martin var 6 veckor gammal opererades hans fot, själva ingreppet gick bra men inte med narkosen.
Det har varit så mycket besök på sjukhus pga av hans fot att jag inte riktigt tagit det till mig att han även har läpp och käkspalt.
Nu har vi fått tid till operationen av läppen och nu kommer det liksom över mig. Jag är SKITNERVÖS för den operationen, tänk om han får problem igen med narkosen.
En liten presentation av oss mer kommer senare.
Svar på tråden: Hej, här kommer vi!

välkommna

Skrivet av  mikkan
hit. det här är en jättebra sida och man får fina och kloka svar från alla här.Själv har vi en liten pojk på 16 mnd som är född med isolerad gomspalt. (endast mjuka gommen). Får man fråga vad som inte gick bra med narkosen. Kämpade Martin emot?eller var det någonting annat?
 

Hej mikkan

Skrivet av  Marie
För det första som hände var att när narkosläkaren skulle "väcka" honom ur narkosen så låste sig hans stämband - han fick ingen luft. Man gav honom muskelavslappnande medel så att det "låste upp" sig.
När han sedan var på uppvaket var allt bra igen, han ammade och hade det gott hos oss.
Det andra inträffade när vi kommit till den avd. som vi skulle ligga kvar på. Han slutade att andas.
Det tog ca 5 sekunder för honom att bli blå för att sedan bli grå, hela hans kropp var alldeles slapp. Jag trodde att jag såg honom dö. Det var fruktansvärt.
På några sekunder hade vi många läkare runt omkring oss som hjälpte Martin tillbaka till livet.
Det känns skönt att läkarvården är så bra. Det som känns mindre bra är att ingen riktigt vet vad som hände.
Det är därför jag är så rädd för kommande operation/narkosen. Tänk om det händer igen, kommer det gå lika bra denna gång?
 

förstår att du är orolig

Skrivet av  mikkan
Har dom ingen aning alls om vad som kan ha hänt? Han kan inte vara första barnet som har reagerat på det sättet. Jag förstår mycket väl att du är orolig, det skulle jag också ha varit. Men nu vet de om hur Martin reagerade första gången så nu är de ju förbredda. Det kommer att gå bra skall du se.När är nästa OP?
Kram
 

Vi har fått tid...

Skrivet av  Marie
för operation till mitten av juni. Martin ska opereras på Akademiska i Uppsala.
 

UAS

Skrivet av  mikkan
Det var där vår son blev opererad Aug-02. Vilken avd var ni på? tror att vi var på 79B? plastik kirurgi.Bra personal,kirurgen hette Tor-Göran Henriksson. Har du varit inne och kolla på nätet? om inte så får du en bra adress här.

http://natqa.uas.se/swedecleft/sv/om_lkg/missb/missb.html
Jag var själv mycket på dessa sidor när vi hade fått Simon.
 

UAS

Skrivet av  mikkan
Där var vi med Simon. Han op i Aug-02. Vi låg på avd 79B tror jag det var. Bra personal. Kirurgen hette Tor-Göran Henriksson.Om du inte har varit på dessa sidor redan så ta en titt, där där finns mycket fakta etc om Lkg.Jag var mycket där när vi hade fått Simon.

http://natqa.uas.se/swedecleft/sv/om_lkg/missb/missb.html
Kram
 

Tjenare!

Skrivet av  Regina & Eliel
Kul att fler hittar hit!
Läste om dramat med narkosen!
Phu... Stackare!
Dom må väl ha vett att ha honom under uppsikt hela tiden även på avd. vid nästa op. nu när dom vet hur det gick förra gången!
Vad gjorde läkarna när han blev sådär blågrå uppe på avdelningen?
Hur fick dom igång andningen igen?

Ja iallafall så slöt Eliel läppen på Akademiska i Uppsala i feb. och jag tycker att dom var helt underbara där!
Vi väntar på ny op i maj/juni nu för mjuka gomen.
Han föddes med total vänstersidig lkg 5/11-02.

Vem är det som ska operera?
Valdemar Skoog hette han som skulle op. Eliel,men han hade skadat handen just då så den som höll i skalpellen hette Aili,Skoog var dock med under hela op.

Det kommer att gå jättebra,och han kommer att bli så fiiiin sen!
Fast jag kan nog sakna det gamla breda leendet ibland!

Kram på dig!
 

Hej!

Skrivet av  LillaMy & Petter
VÄlkomna hit. Jag har en son (1½ år drygt) som har isolerad gomspalt. Här kan du skriva av dig! Hoppas att allt går bra med Martins operation. En sak som jag har förstått är att narkos blir lättare ju äldre barnen blir och ju större det blir bak i halsen. Petter hade liten underkäke när han föddes och fick därför vänta med att operera mjuka gommen. Det brukar vanligtvis göras vid ca 6 månader medan han var 16 månader vid op. Så jag hoppas och tror att det kommer att gå bra! Men FRÅGA FRÅGA FRÅGA alla LÄKARE, det är deras uppgift att svara på det du undrar!
 

Artiklar från Familjeliv