Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vårdbidrag

Skrivet av mamma till barn med LKG höger sida
Fick hem förslag till beslut idag. Gissa om jag blev förvånad då vi fick halvt(trodde att vi bara skulle få kvarts nu när sonen går på dagis) Dessutom är förslaget på tre år. Vi hade halvt tidigare men då var jag ju hemma
Svar på tråden: vårdbidrag

Förklara...

Skrivet av  Lotta m Ida -99 o Lasse -03
Jag fattar inte riktigt...:)
Får ni vårdbidrag för er son. Det får inte vi... å andra sidan så har jag inte undersökt det heller. Hur funkar det, och hur går man tillväga...

Massa frågor från tjatmoster... :)
 

vi

Skrivet av  mamma till barn med LKG höger sida
sökte första gången hösten 01 och fick då halvt tom. dec. 02. Sökte nu igen och kommer om socialförsäkringsnämnden följer försdlagt få halvt tom april 06-
Man söker från försäkringskassan och bifogar läkarintyg. Gå in på deras hemsida där kan du hämta hem blanketter.
Vi skrev mycket kortfattat båda gångerna vad han har för handikapp och vad det ger för problem språkligt och känslomässigt och vad vi gör för att nutvecka hans språk här hemma.
 

OK, då fattar jag... :)

Skrivet av  Lotta m Ida -99 o Lasse -03
Hur gammal är er son? Hur har han problem med talet...? Det är nämligen det jag är mest orolig över när det gäller Lasse. Nu är ju han bara 5 mån, men ändå...
Kan du inte berätta lite om gomoperation och hur det gått för er!? Känner mig tjatig, men måste ändå fråga... :)
 

vår son

Skrivet av  mamma till barn med LKG höger sida
opererade gommen januari 2002. Op gick bra men nu anser läkarna att sprickan är något stor och han får kanske göra en till operation.
När operationen var gjort 2002. Så märkte vi snart att han började säga bokstäver han tidigare inte sagt. Detta har ökat och nu pratar han på väldigt om än oförståligt för utomstående.



Ord han säger tydligt är mamma nej ha den bilen och några till
Men för en utomstående kan det vara svårt att förstå att "koki kla" är frukosten är klar, för att ge ett stpråk ex.
Detta tog vi upp i vår ansökan och hur vi arbetar med språket på andra sätt genom bild musik och trännar med roterande tandborste på läpparna blåser med bomull och såobubblor osv.
Ett tips är att skriva i er ansökan problemmet och hur ni mildrar detta/vad problemmet innebär,.
För vår son så betyder det att när han inte gör sig förstådd så blir han aggressiv och detta får vi jobba med.
 

VB

Skrivet av  Katrine
Grattis till ditt VB. Jag har precis pratat med FK om VB för Aaron som är född med dubbelsidig LKG. Vi har ju bara haft Aaron i ett halvår hos oss så jag vet inte riktigt följderna av LKG. Eller ju det vet jag ju. Men kan du inte tipsa mig om vad du skrivit i ansökan. Du får gärna maila mig privat. [email protected]

Katrine
 

Artiklar från Familjeliv