Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dags för första op..

Skrivet av jennie&casper 021205 läpp/käkspalt
ja då har man fått den första tiden för caspers operation...många tankar flyger runt i huvudet...den 23 september ska det ske...
tänkte höra lite med er andra om era erfarenheter...vad ska man ha med sig mm? villken mat äter barnet efter op? de sa till oss att casper skulle få soppa?
han är GALEN i välling...men vet inte om de får suga på flaska efter op?
jaja,som sagt det är mycket som irrar runt...man hoppas på att allt kommer gå bra iallafall...själva ingreppet är ju inte så farligt,de ska bara fixa läppen..men man är ju lite orolig inför narkosen....
jaja,ni får ha att så bra alla här inne....
hoppas att morgendagen blir lika fin som idag!
Svar på tråden: dags för första op..

Hej!

Skrivet av  Lotta m Ida -99 o Lasse -03
Lassa op sin läpp i juni. Han var ju bara 3,5 mån då, och fick äta babysemp direkt efter när han vaknat. Det gick jättebra eftersom han var bedövad. Han hade dock lite svårt att öppna munnen eftersom det var så svullet och så... men, det gick jättebra. Trodde faktiskt inte att han skulle vilja ha mat så snart, men redan 4 tim efter op så ville han ha.

Narkosen gick jättebra tycker jag. Jag hade förberett mig mentalt ganska bra, då jag hört av andra att det kunde vara lite otäckt att se sitt barn så (lealös).

Då var det värre att se honom nyopererad på uppvaket tycker jag. Jag hade nog inte föreställt mig att han skulle få ett så annorlunda utseende som han faktiskt fick... För det första så var han ju svullen i hela ansiktet så att han knappt kunde öppna ögonen. Svullnaden gick jäms med nästippen, så han såg ut som om han hade en kattnos ungefär... Jag grät o grät och tänkte att, stackars liten... hur ska du se ut. Men, redan efter två dagar så hade svullnaden lagt sig och det hela började att se jättefint ut.
Vet inte vad jag hade trott egentligen... jag menar, jag fattade ju att han skulle se annorlunda ut, men ändå...
Nu har det gått två månader och han är JÄTTEFIN! Helt otroligt vad läkarna är duktiga...

Hur är Caspers läpp o käke kluven? Är det dubbel eller enkel...? Lasse har/hade dubbel läpp, dock inte ända upp i näsan och total gom, men bara partiell på vä käke. Dvs. bara pyttelite borta där, så tandläkaren trodde att det kanske skulle räcka med tandställning om själva tanden finns därinne. Hoppas, då minimerar man ju iallafall en operation.

Ja, det här blev lååångt. Hoppas att du orkade läsa mitt svammel.

Kram o lycka till på operationen. Jag LOVAR det kommer att gå jättebra. Läkarna o sköterskorna var jättepsykologiska vid själva narkosen och lät mig hålla i Lasse till dess att han somnat. Först fick han ett lugnande medel, som gjorde att han blev tyst och tillfreds. (Han skrek nämligen mycket eftersom han var jättehungrig... pga fastande i över 4 tim).
Sen gav dom sovmedicinen, och han somnade på bara ngr sekunder. Sen lade dom honom på opbordet och jag fick följa med en sköterska ut. Det såg verkligen bara ut som om han sov riktigt gott.

Kram igen
 

Oxå OP

Skrivet av  Jenny m. Ludvig 030703
Hej vi ska oxå göra första OP:n i Sept. Har inte fått datum ännu men nån gång i början av månden. Ja man har lite funderingar men det löser sig nog! Jag skulle ju kunna maila dig då vi gjort Luddes första så kan jag berätta hur det gick till! Hr Casper dubbelsidig eller enkel?

MVH
 

Artiklar från Familjeliv