Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rör(tuber) i öronen

Skrivet av Regina & Eliel
När jag ska tvätta håret på Eliel blir det alltid skrik.
Han har rör i öronen och då får det ju inte komma in vatten i öronen.
Jag har provat med silikonproppar,gula djuddämpande pluggar,bomull infettade med vit vasselin.
Men inget funkar riktigt bra.
Jag vågar inte lägga han ner på rygg som jag gjorde innan han hade rören(det funkade jättebra då),för att pluggarna ramlar ur ibland.
Så då blir det bara duschen kvar,och det hatar han!
Allt vatten rinner i ansiktet då.
Finns det nån här som har något bra tips?
Det mottages med STOR tacksamhet!
Svar på tråden: Rör(tuber) i öronen

fetvadd

Skrivet av  LillaMy & Petter
kör vi med... Propparna bara åker ur som du säger. Jag har testat allt från stora tussar till små och det verkar som att de små tussarna med fetvadd funkar bäst. Gör till en liten "kula" och sätt i hörselgången, det behöver ju inte vara vadd överallt. Jag låter Petter flyta på rygg. När jag har tvättat håret brukar tussarna vara blöta, då byter jag ut dem.
Hoppas att det funkar!
Kram,
 

Jo,men...

Skrivet av  Regina & Eliel
...även om jag gör små vaddar som är små och sitter "bara" i örongången,så rätt var det är så ligger dom och flyter i badet!
Och då har han ändå inte flytit på rygg.
Och det är ju just det som jag skulle önska att han kunde göra!
Jag kan ju inte stoppa in vaddarna så långt att jag inte får tag i dom?
Hur petar du in vaddarna?
Hjälper du till med en tops eller liknande för att få dom att sitta kvar?
 

nää..

Skrivet av  LillaMy & Petter (2år, gomspalt)
ibland åker de ju ut, men gör riktigt _små_ det verkar funka bättre. Jag petar in dem med pekfingret, inte långt alltså. Men det beror kanske ¨på öronformen hur bra de sitter... *spekulerar* Sen kommer de nog att sitta bättre ju äldre han blir... Petter är ju 2 år nu...
 

Silikonproppar

Skrivet av  Anna med Emil
Emil går och simmar (och har rör i öronen) och vi blev rekommenderade att köpa silikonproppar på Apoteket. Det är två stora mjuka plastproppar (mjuka som lera) som man formar och proppar till ytterörat med. Vi delar den stora proppen i två. Det har funkat även om det är pilligt att få honom att sitta still då de ska stoppas in... Men det blir tätt!
 

Har ju testat...

Skrivet av  Regina & Eliel
...det med.Vi har även ett öronband som hörde till,men det kan ju inte sitta på då man ska tvätta håret liksom...
Jag blir "svettig" bara av att försöka få propparna på plats och ändå trillar allt jag provar bara ut!!!
Hur i hela friden får du dom att sitta kvar?
 

Artiklar från Familjeliv