Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

operation när de är äldre

Skrivet av Fumlan
Är det någon här som har gjort operationer när barnen varit lite äldre? Tänker från 8 år eller så...Hur funkar det? När barnet är 3 månader säger de ju inte så mycket, förutom skriker och gråter =) Är det något man ska oroa sig för?
Svar på tråden: operation när de är äldre

snart vet jag

Skrivet av  lotta med gustav 8 år
Jag tycker att det är lite jobbigare på ett sätt nu när vi skall in,men det går nog bra.Vi skall in och op. den 8 mars och tycker oxå att det skulle vara kul att höra från nån som gjort det.De klarar väl op bättre nu när de är stora men nu är BÅDE han och vi oroliga.
 

lycka till

Skrivet av  Fumlan
Lycka till och hoppas att det går bra =)

Kom på en fördel med större barn. En 3-månaders kan man ju inte muta med något överhuvudtaget, det skulle vara obegränsad tillgång till mat då och att man finns där 24 timmar närvarande dygnet runt. Men även om man inte ska muta barn så tycker jag det kan kännas skönt ibland att kunna säga att "när vi/du gjort det här, så ska vi göra det här roliga" eller liknande. Och att de förstår och kan se framåt.
 

tack

Skrivet av  Lotta med Gustav 8 år
Ja,det stämmer att det går bra att muta nu.Ska passa på att skämma bort Gustav riktigt ordentligt nu.Han har ju 2 småbrorsor så det kan behövas.Nu ska det vara Gustav som får lite extra tid/saker.Vi ska ladda upp med nyponsoppa,glass osv,innan han åker och han ska vara med och välja,då vet han vad han har o vänta när han kommer hem..
 

Oroa dig inte

Skrivet av  M@ndas mamma
..utan ta en dag i taget. Vår dotter opererades (lambå) när hon var 8 år. Jag berättade för henne innan att hon skulle nog må dåligt efter narkosen, att det skulle ta ont i munnen och att det senare skulle börja klia. Då var det inga obehagliga överraskningar när det blev just så. Det värsta var nog talförbudet. Vi försökte göra något mysigt av hela sjukhusvistelsen. Presenter varje dag och välja favoritfilm och långa mysstunder i sängen gjorde sjukhusvistelsen till ett mysigt minne trots allt. Visst var jag orolig för hon skulle klara talförbudet, men det gick bra. Hon var dålig på att dricka första dagarna efter operationen och hon avskyr "varma koppen" än i dag. Men med mannagrynsvälling och glass gick de första dagarna, sedan tjatade jag i henne annat när vi kommit hem. Hon gick till skolan igen när talförbudet var hävt.
Den operationen var det bästa som hänt henne, talet började fungera tämligen snabbt.
Lycka till!
Hälsar en mamma till en 17åring som i dag ska göra tandavtryck inför gomkonferensen.
 

hejsan mandas mamma

Skrivet av  lotta med gustav 8 år
vad kul att höra att det gick så bra med talet..men talförbud..?Hur länge är det??Jag har inte hört något om det förut.Hur länge måste de äta flytande?Det är ju bra att veta lite så att man är förberedd.Hur länge fick hon vara hemma från skolan?har hon lkg.Har hon gjort många op. efter det?Ursäkta många frågor,men det är så kul att höra ifrån någon med äldre barn.
 

Lotta med Gustav..

Skrivet av  M@ndas mamma
Hej!
Jag vet inte om rutinerna är demsamma som då, det är ju några år sedan. Talförbudet var 14 dagar varav en vecka då vi var på sjukhus, då var det lättare. Bland syskon och kompisar är det ju svårt med talförbud. Hon skrev ganska bra redan då, det blev många gulliga lappar som vi sparat. Hon var jätteduktig och tog ett eget ansvar för det hela och fuskade inte med pratet, nästan ingenting i alla fall.
Hon åt flytande i 7 dagar, sedan mosad/purekost ytterligare tre veckor. Vi pratade med skolbespisningen så hon fick det på skolan också. (Det blev mycket potatismos) Hon gick till skolan ca 14 dagar drygt, efter operationen, hon såg fram emot det, det minns jag. Det är svårt att minnas dagarna exakt för det är ju som sagt ett tag sedan men på ett ungefär 14 dagar efteråt var hon tillbaka i skolbänken.

Min flicka föddes med bara spalt i gommen, läpp och tandrad är hel. Hon är opererad tre gånger för gomspalten plus att hon opererade bort halsmandlarna för man misstänkte att de gjorde gommen ännu mer orörlig, hon hade stora mandlar. Det var alltså en slags gom-op det också, för hon hade friska mandlar f.ö
Så räknar jag med den, så är hon opererad fyra gånger. Jag kanske har läst det och glömt, men vad för typ av spalt har din pojke?
Mvh M@ndas mamma
 

han har

Skrivet av  lotta med gustav 8 år
läpp käk och gomspalt.Det här blir hans 4-e operation.Han var dock bara 2 år sist,så det var ett tag sedan sist.Vi får väl se hur det går med talförbudet.Om det är så fortfarande,men det borde det väl vara...Jag tror oxå att det kommer att gå på sjukhuset men det kommer att bli betydligt svårare hemma.Om inte annat när hans 2-åriga lillebror terrar.Det brukar kunna utlösa ganska så kraftiga VRÅÅL :-)
 

Det kommer säkert att gå bra.

Skrivet av  M@ndas mamma
På något sätt så fixar barnen det. Jag tycker de flesta spaltbarn jag mött varit superduktiga!
Men visst tycker man som mamma synd om sin lilla stjärna, det är oundvikligt.
Jag antar att det pga talet som din kille nu ska opereras? Min tjej var extremt nasal, de flesta barn med totala spaltar talade mycket bättre än hon.
Men lambån var magi för oss :)Talet började funka bra efter operationen.
Det som de kollar upp nu är bettet, barn med op:ade gommar får ju ofta underutvecklad överkäke = underbett. Hon har haft tandställning i perioder men nu är bettet ganska hyfsat.
Lycka till med operationen!
 

javisst är de oftast duktiga

Skrivet av  lotta med gustav 8 år
det tycker jag med.Man slutar aldrig förundras vad de klarar bara de vet att man måste.Ja,Gustav opereras pgr.av talet.Gustav kommer nog att få underbett ,det ser då ut så iallafall.Tror du att Manda kommer att behöva operera käken,eller är den så bra att hon inte behöver?
 

Hon ser så fin ut

Skrivet av  M@ndas mamma
Jag tror att läkarna är nöjda med min tjej nu, vi ska på konferens i april men jag utgår från att hon får OK för slutkontrollen.
 

Artiklar från Familjeliv