Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kullerbyttor och känslor

Skrivet av Gunilla & Wilma
Bidrar med ytterligare ett inlägg om det käraste jag har.
Wilma har denna vecka kommit på två nya färdigheter.
1. Visa känslor på beställning. Frågar man henne hur man ser ut när man är ledsen, så plutar hon med läpparna, sänker blicken och ser verkligen ledsen ut. Glad arg och sur fixar hon också.
Hon kom på det framför badrumsspegeln en morgon och vi tycker det är så häftigt, för särskilt lätt är det inte.
2. Hon ställde sig på huvudet i våran säg en kväll, för att visa hur Emil fastnade med huvudet i soppskålen. Av misstag fick hon överslag och gjorde en kullerbytta. Det var tydligen roligt, för nu gör hon inget annat när hon är i sängen. Men kullerbytta...vad är det? Hon gör ju soppskålen!
Svar på tråden: Kullerbyttor och känslor

Vad kul!

Skrivet av  Lotta m Frida & Oliver
Det där med känslor måste jag testa om Frida kan!
 

Gulligt!!

Skrivet av  Lotta Li med Edvin
Vi har försökt träna Edvin på att sätta namn på olika känslor inför det kommande syskonen. Men man kanske skulle prova och se om han kan de olika grimaserna också
 

Nu har jag testat

Skrivet av  Lotta m Frida & Oliver
och det blev en märklig reaktion för det blev - ingen alls!? Har provat några dagar i rad: "Frida, hur gör man när man är ledsen?" och det blir alltid samma reaktion, hon tittar liksom ut i luften eller ner i golvet. Förstår inte alls vad det är, hon ser ut precis som hon inte har hört frågan, men jag vet ju att hon har det?
När vi spelar Knacka På så kan hon ju härma Kalle som trillar kull och blir ledsen och när vi läser i barnböckerna är ju barn ofta ledsna en stund.

 

Pröva...

Skrivet av  Gunilla & Wilma
...att ställa er tillsammans framför en spegel och fråga: kan du se ledsen ut?
Visa sen hur du ser ut när du är ledsen (fortfarande framför spegeln). Jämför också med glad, arg osv.
Det kan kanske vara så att hon inte förstår formuleringen på frågan och sen blir det genast lite tydligare och mer naturligt framför en spegel. Det var så Wilma kom på det, då hon exprimenterade med miner framför badrumsspegeln.
Detta är ju inget världsviktigt kunnande, men det är lite roligt att se vad de faktiskt klarar av.
 

Artiklar från Familjeliv