Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

slagfält/inbrott/knarkarkvart

Skrivet av Marie med Hanna 0209 & Lina 0409
Så ser det ut i vår lägenhet varje kväll. Börjar redan bli _ganska_ less på att plocka leksaker flera gånger om dagen. Hjälper era små till att röja undan? Jag försöker få Hanna att hjälpa till men oftast säger hon bara nej och vad sjutton gör man då? Man kan ju inte tvinga henne...
Svar på tråden: slagfält/inbrott/knarkarkvart

Baka ting!

Skrivet av  Lotta m Frida & Oliver
Så säger Frida, hon älskar att lägga tillbaka allting i lådor. Jag trodde att det var för att hon är jungfru och att de ska vara så pedantiska. Fast då borde väl alla septemberbarn vara samma, vet inte när nästa stjärntecken kommer...
Troligare är väl att hon gillar det för att de gör så hos dagmamman.
Har inga direkta tips, kanske om ni gör det mer till en lek, har du testat det?
 

stjärntecken-skiftet är 21-22 sept. *IMT*

Skrivet av  Jessie & Emelie
 

Cirkus Brånn

Skrivet av  Gunilla & Wilma
är inte sämre :-)
På kvällen efter varje föreställning så ser det ut som om artisterna varit ett hundratal med tanke på alla prylar som ligger överallt. Dessvärre klarar vår egen cirkusprinsessa alldeles själv att ställa iordning lägenheten till närmast oigenkännligt skick.
Jag är dock en elak mor (hennes far också) som mer eller mindre tvingar henne att städa. Det finns inga alternativ - städar man inte efter sig så kan man tyvärr inte få plocka fram.
Blir det nej och gnäll (vilket det oftast blir) så brukar vi förhandla om vilka saker hon MÅSTE städa och till slut ger hon sig (för hon har lärt sig att jag INTE gör det).
Jag tycker det är superviktigt att Wilma redan nu får lära sig att hon faktiskt också bidrar till att hålla ställningarna här hemma, efter egen förmåga naturligtvis.
Vi har inga orimliga krav, men vilken tvååring som helst KAN städa, det är bara det att de kommit på att det finns roligare saker att göra.
Jag tycker faktiskt när det gäller att hjälpa till, att man kan ställa krav på barnen redan nu (rimliga) och vara bestämd, annars tror jag man binder ris för egen rygg.
Var envis och bestämd är mitt tips.
 

Hjälpa till?

Skrivet av  Lotta Li med Edvin
Nja. Jag har börjat organisera Edvins leksaker i lådor med namn på(LEGO, RIT och Playdoh, TÅG, BILAR, MUSIK), han verkar faktiskt ha fattat galoppen om vart olika saker ska vara.

Det ser fortfarande ut som ett slagfält oftast, men då och då har han faktiskt lagt sina leksaker i rätt låda.(Eller så har jag gjort det när vi har lekt klart med just den leksaken)
 

Artiklar från Familjeliv