Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första magsjukan :-(

Skrivet av Gunilla & Wilma
för Wilma är ett faktum!
Hon har varit lite gnällig ikväll från och till, inte velat äta osv. Precis innan läggdags kom svaret....
Nu har hon kräkts säkert 6 gånger på en timme och jag undrar i mitt stilla sinne hur denna natt ska bli.
Någon som har bra tips på hur man hanterar detta bäst? Att vätska är viktigt vet jag ju, men hinner kroppen verkligen ta upp vätskan (2 klunkar vatten) innan det kommer upp igen efter 10-15 min?
Ja, detta blir en ny erfarenhet som småbarnsförälder..
Svar på tråden: Första magsjukan :-(

Åh stackars!

Skrivet av  Lotta S o Jonathan 0908
Fy jag har verkligen gruvat mig för vår första magsjuka och jag hoppas att det dröjer ett tag till.
Jag har tyvärr inga råd att ge. Hon får väl få i sig lite vatten när hon kan. Man vet ju själv hur det är i slutet när det liksom inte finns nåt att få upp,då kan det vara lite skönt att ha lite vatten i magen i allafall.
Annars är det väl blåbärspurè som ska vara bra...?
Hoppas i allafall natten blir bättre och att både hon och du får lite sömn.
Tänker på er.....
 

Åh, nej!

Skrivet av  Lotta m Frida & Oliver
Hoppas hoppas att vi klarar oss! Uäck, jag har så himla svårt för kräks.
Har tyvärr inga tips, är helt orutinerad. Kommer bara ihåg magsjukan från när jag själv var liten och då handlade det om små klunkar med vatten och mammas ömma hand på min panna...
 

Hur var natten?

Skrivet av  Charlotte med Jens
Jens hade magsjuka i vintras och det började precis som du beskrev med att han kräktes en massa ggr på ett par timmar. Sen blev han bättre och kunde dricka en del och somnade. Men han hade problem med diareé i ett par veckor efteråt och hade magkramper och dålig aptit. Hua. Jag tror att man ska försöka att ge vatten och vätskeersättning i små doser (skedvis) och se hur det går. När de vill börja äta ska man tydligen undvika mjölkprodukter och ge toast och blåbärssoppa typ. Proviva har ju en blåbärsdicka.
Lycka till!
 

Usch!!

Skrivet av  Lotta Li med Edvin
Vad jobbigt! Har tyvärr inga bra tips om hur man får dem att behålla vätskan när de spyr så mycket.

Hoppas att hon kryar på sig snart
 

Vilken pers!

Skrivet av  Gunilla & Wilma
Framåt tre-tiden blev det bättre då hon fick behålla vätskan och kunde sova lite. Vaknade sen bara några gånger av törst.
Nu har hon diarré istället, så idag lär det bli blåbärspuré- och vattendiet.
Bara en tidsfråga innan man själv blir sjuk då :-(
 

Var noga

Skrivet av  Lotta S o Jonathan 0908
med att tvätta händerna och på det sättet försöka hålla bacilluskerna borta så kanske du klarar dig. Det är ju ingen dröm att ha magsjukan när tösen är frisk o ska leka igen! :)
Hoppas du får vila lite under dagen.
 

Jobbigt

Skrivet av  Marie med Hanna 0209 & Lina 0409
hanna har haft två svängar med magsjuka men nu var det längesedan, peppar, peppar. Däremot är hon förkyld och febrig nu sedan igår. Just nu sover hon - sedan ska hon få baka bullar av den lilla degen jag sparade när jag bakade nyss. Undrar hur de blir när degen jäst i 3-4 timmar :-)

Morotsdryck m lite salt och druvsocker är bra vid magsjuka. Om hon kan äta igen så ge henne lättsmält mat som kokt fisk, etc. Krya på er!
 

Artiklar från Familjeliv