Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Metro idag

Skrivet av Sus + Julius + snitt i jan
Har ni läst artikeln om att invandrarkvinnor väljer bort smärtlindring vid förlossning?
Jag kan inte riktigt tänka klart just nu, men är det inte nåt skumt med argumenteringen/tesen i den?
Svar på tråden: Metro idag

Menar du

Skrivet av  Lotta S o Jonathan 0908
det där med att svenska kvinnor har svårare att tappa kontrollen?
Jag kan i så fall till viss del förstå vad dom menar för vi lever ju i ett helt annat socialt klimat än invandrarkvinnor och jag tror ju oxå att det är en kulturell sak. Vi växer upp i vetskapen att man SKA ha smärtlindring i någon form vid förlossning och det ses som annorlunda om en blivande mamma vill föda naturligt (för att inte tala om att föda hemma!)

 

*asg*

Skrivet av  Venus
Förlåt, men nu känner jag mig verkligen somn ett UFO! *flinar* Jag som både fött helt utan bedövning och dessutom hemma... *s*
 

Nyfiken

Skrivet av  Charlotte med Jens
Hur menar du?

Har bara läst artikeln som hastigast på bussen men jag tror att det kan stämma att det blir mindre akuta ingrepp som tång, sugklocka och liknande om man klarar sig utan en massa smärtlindring. Jag tror också att det bästa sättet att få en bra förlossning är att kunna slappna av och ge sig hän och släppa kontrollen och det kanske många invandrarkvinnor är bättre på?

Själv hade jag all smärtlindring man kan få och har jättesvårt att släppa kontrollen :-)
 

Hmmm...

Skrivet av  Sus + Julius + snitt i jan
Jag tror det är flera olika saker som stör mig.

Först och främst tycker jag det är irriterande att man i artikeln (som i många andra sammanhang) pratar om "invandrarkvinnor" (i den här fallet) som om de vore en homogen grupp. En invandrarkvinna kan ju lika gärna vara 39 år och från Norge, som 21 år från Eritrea.
Vilka menar man i artikeln, egentligen?
Yngre än 28 år, tydligen, för det är väl snittåldern på förstföderskor i Sverige. Kan man gissa att de inte har högre utbildning, eftersom så många "svenska" tjejer väntar med att skaffa barn tills de pluggat färdigt?

"För exempelvis somaliska kvinnor är det lika med livsfara att genomgå kejsarsnitt" får en barnmorska säga. Va? Det är väl vad somaliskorna TROR, eller?
Kan ingen berätta för dem hur det ligger till?

Samma barnmorska menar att invandrarna kan vara en inspirationskälla för svenska blivande mödrar. Att välja bort den smärtlindring som uppenbarligen bara är negativ? Att omprioritera och föda barn när man är yngre?

"Det är ingen nackdel att föda ung" får en läkare uttala sig i fetstil. Nähä? På vilket vis då? Fysiskt?

Samma läkare: "För dem (invandrarkvinnorna) är förlossningen något som man inte kan påverka och som man bara måste genomgå". Är det verkligen en inställning till sjuk- och förlossningsvården som vi vill ha i Sverige?

Nej, jag tycker det känns onyanserat och lite unket.

Medger att jag inte är helt objektiv, p.g.a. egna upplevelser!
 

Artiklar från Familjeliv