Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Favoritböcker/sagor

Skrivet av Gunilla & Wilma
Vad har era barn för favoriter just nu när det gäller böcker?
Wilma gillar böckerna med Halvan (brandbilen, ambulansen, sopbilen osv.) och Alfons.
Mollan är också populär.
Vad jag har märkt så tycker hon alltmer om böcker med mer text i, typ Alfons-formatet, men era barn kanske har favoriter som vi har missat.
Vore kul att få lite inspiration (och variation).
Svar på tråden: Favoritböcker/sagor

Alva tycker om..

Skrivet av  Anne-Li med Alva
böckerna om Emilia (Emilia hos doktorn, Emilia i simhallen osv). De vill hon höra flera gånger i sträck. Hon uppskattar att det är lite mer text i böckerna nu även om "Knacka på" också är rolig. Den håller hon på att lära sig utantill.
Ett tips vad gäller barnböcker är att prenumerera på En bok för alla-barnpaketet. Jag tror att det kostar 240 kronor för 10 böcker/år.De böcker som är för svåra kan man ju spara till senare.
 

Tea gillar...

Skrivet av  Kristine
Nicke Nyfiken böckerna och en bilderbok om dagis. Alla böcker med bebisar i avguar hon...
 

Hanna gillar:

Skrivet av  Marie med Hanna 0209 & Lina 0409
Pettson och Findus (Pannkakstårtan) (underbara teckningar)
Petters och Lottas jul (Tant Grön... etc) (vi berättar fritt runt bilderna)
Kajsa Kavat
Och ibland någon gammal bilderbok
 

MammMu gillas här! *imt*

Skrivet av  Pernilla m Arvid-02 & Ingrid&Ella-04
.
 

Mikas favvisar!

Skrivet av  Sara med Mika
Nisseböckerna - ex "Nisse går till Posten"
Elsa Beskow - Pelles nya kläder, Tomtebobarnen, Lilla gumman
Pettson o Findus
Vilda Bebin - min favorit

 

Totte- och Emmaböckerna

Skrivet av  Lotta m Frida & Oliver
och Bu och Bä-böckerna gillar Frida.
Och så Knacka på såklart!
 

Hedvig älskar böcker

Skrivet av  Ulrica med Hedvig & Vidar
Vi läser
Lilla Storasyster
Bullen
och Emilboken jag fick av ca 10 mammor här på snacket när H föddes (tack igen) Varje gång ser hon dedikationen och säger "Till Heddig, Från alla mammorna" och så måste jag läsa alla namnen...

Annars
Barnens älsklingar (sånger, rim och ramsor) och
Nu ska vi sjunga (jag sjunger det jag kan...:)
 

...och video om

Skrivet av  Ulrica med Hedvig & Vidar
Molly Molly Mus... vi försöker med andra men nej, Molly ska det vara varje dag!
 

Nicke nyfiken!

Skrivet av  Charlotte med Jens
Är en klar favorit och en lustig bok som syrran hade med sig hem från Liberia :-) Kai och kolanötterna; en söt saga med ormar och krokodiler i. Jens älskar allt med djur. Lånade en bok på biblioteket som hette Mannen och kvinnan och det som finns i magen eller något liknande. Såg bara utsidan men tyckte att den verkade söt och så visade det sig handla om ett par som fick en apa istället för en bebis. Jens ÄLSKAR den! Tror att han kommer att bli besviken om det inte kommer ut en apa i februari :-)
 

Artiklar från Familjeliv