Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi ska flytta till afrika.....

Skrivet av Charlotte med Jens
Jonas har fått en FN-tjänst i Botswana! Helt otroligt och jag är jätteglad men samtidigt lite stressad och orolig; hur ska det gå och med 2 små barn..... När jag flyttade till Sydafrika för ett antal år sen hade jag ju bara mig själv att tänka på.

Han var på intervju för någon vecka sen men tyckte inte alls att det kändes bra och var HELT SÄKER på att han inte fick jobbet. Och jag trodde honom och ställde in mig på att stanna i Malmö. Och så ringer de för någon dag sen och erbjuder honom tjänsten! Helt otroligt. Det blir antagligen i mars redan och jag hoppas verkligen att bebben tänker komma i tid och visa sig vara frisk och stark och nöjd. Någonting annat går bara inte. Bara tanken på allt som ska fixas gör mig knäsvag; hyra ut huset, packa allting, sälja bil, föda barn.......

Men när jag tänker på en mammaledighet i en solstol vid poolen med hemhjälp på heltid och barnflicka och safaris och att slippa vinteroveraller och förkylningar så känns det trots allt OTROLIGT SPÄNNANDE!!!
Svar på tråden: Vi ska flytta till afrika.....

Wow!

Skrivet av  Venus
Vad häftigt!!!

Jag vet faktiskt inte om jag skulle våga, men värme, pool, hemhjälp och barnflicka gör ju onekligen sitt till! :)

Hoppas det blir kanonbra!
 

Otroligt spännande!

Skrivet av  Sus + Julius + snitt 10/1
Hur länge blir ni borta?
 

Häftigt!

Skrivet av  Åza m Wilda
För mig låter det som en saga!

Hur länge blir ni borta?
 

kul!

Skrivet av  ~johanna~
min mans moster bor i Botswana. underbart land tycker jag :) och dom stortrivs också och har bott där sedan 70-talet.
vart i landet ska ni bo?
 

I huvudstaden Gaborone

Skrivet av  Charlotte med Jens
Var bor din mans moster? Och vad gör de där? Har ni varit där och hälsat på?
 

hej!

Skrivet av  ~johanna~
min mans moster flyttade dit för att arbeta som ssk. Anledningen till att det blev Botswana var att hennes norska man skulle flytta till Francistown (där dom bor idag) för att bygga ut infrastrukturen. Dom trivs jättebra! Vi var och hälsade på 2001 och tyckte om landet.

fråga på om du undrar något :)
 

Coolt!

Skrivet av  Gunilla & Wilma
Det är min dröm här i livet att någongång få utlandstjänstgöring. Så häftigt och spännande att leva i en vardag och samtidigt få ta del av en helt annan kultur.
Min pappa bor och tjänstgör på Kuba just nu och han lever också lyxliv med hemhjälp och sisådär 30 graders värme. Skulle göra vadsomhelst för att få den möjligheten jag också.
Hur länge blir ni borta?
 

Så kuuul!

Skrivet av  Hanna -Liv, Es och F
Hej och Grattis!
Vad roligt, åh jag önskar så att maken fick för sig att söka någon utlandstjänst, jag skulle hänga på direkt!
Tyvärr är han nog i lite fel bransch tror jag!
Hoppas du får lite ro i jul mitt i allt spännande!
 

Antagligen 2 år

Skrivet av  Charlotte med Jens
Kontraktet är på 1 år till att börja med men med automatisk förlängning. Längre än 2 år vill jag inte vara borta med hänsyn till min karriär. Älskar ju mitt jobb och har precis fått permanent förflyttning till Malmökammaren så det vill jag inte släppa.
 

Åh vad häftigt

Skrivet av  Ulrica med Hedvig & Vidar
wow wow wow vad coolt.
Det där fixar ni/du som en dans.

Åh vad häftigt!
 

spännande!

Skrivet av  Marie med Hanna & Lina
Låter jättehäftigt! Vilken typ av FN-tjänst är det? Hur är läget i landet? Är det i Botswana som befolkningen försöker blir av med de vita markägarna eller blandar jag ihop det med nåt annat land? Borde ha bättre koll på nyheterna och sluta slötitta på Topmodel och Extreme makeover :-)
 

Wow!

Skrivet av  Perilla m Arvid, Ingrid & Ella
Det låter alldeles fantastiskt spännande, det kommer att gå jättebra! Det är sånt jag kan tänka på ibland, undrar hur det skulle vara att bo utomlands med barn, som i Afrika med helt annat klimat och kultur. Jag skulle tycka det var jättekul! Lycka till :-)
 

Nej men oj vad roligt!

Skrivet av  Lotta m Frida & Oliver
Afrika är en kontinent som jag har absolut noll koll på. Fast en fd jobbarkompis är uppvuxen just i Botswana.
Vad vet ni om landet hittills? Ska ni söka eget boende eller får ni det "tilldelat" s a s?
NÄR flyttar ni?

Och tänk - vi kommer ändå att kunna "träffas" härinne precis som vanligt! ;-)
 

Släkt nyligen hemkommen fr Etiopien

Skrivet av  Anna m Embla
Hej!
Jag har "släkt" (svärfars nya donnas familj) som nyligen kommit hem efter ett halvår bosatta i Etiopien. Mannen i familjen kommer därifrån och ville visa sin familj i Sverige sitt hemland. De stormtrivdes och kommer ev att åka ned igen, men inte bosätta sig - om jag tolkat dem rätt...
 

Men JÖSSES

Skrivet av  Lotta Li med Edvin och Ella
vad häftigt!! Jag vill också!!

Du måste fortsätta och skriva här så vi får veta hur det känns att bo där och vara "lyxhustru".

 

Artiklar från Familjeliv