Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite fundersam...

Skrivet av Gunilla & Wilma
Wilma har ju fortfarande blöjor dag och natt och lär ha det ett tag till. Hon sitter dock gärna på toaletten där hon tar sig både upp och ner själv, men hon gör aldrig något där. EN gång har hon kissat.
Nu till själva "problemet" om man ska kalla det så.
Den senaste tiden har hon blivit så orolig då hon ska bajsa. Det verkar stressa henne lite.
Hon vill sällan kännas vid att hon har bajs i blöjan och när vi säger att vi måste byta den blir det ofta tårar och tandagnisslan.
Ett tag slutade vi att ha henne på skötbordet, men nu vill hon ligga där iallafall.
Vi har erbjudit pottan och toaletten när vi märker att något är på G (vilket märks tydligt) men det vägrar hon. När blöjan väl är bytt så är allt frid och fröjd, men innan verkar hon tycka att hela situationen känns olustig.
Det är säkert något övergående, men jag blir ändå lite orolig att det är början till ett obehag som blir svårt att styra upp.
Någon som har varit med om liknande eller har några klyftiga tips? Vill ju inte göra det här större än det redan är, men kanske ni har något lugnande att säga.
Svar på tråden: Lite fundersam...

Liknande

Skrivet av  Sus + Julius + snitt 10/1
Julius är oftast inte alls sugen på att byta blöja, varken kiss- eller bajsvarianten. Iblande är det värre, ibland går det bättre. Så har det varit flera månader nu och jag ser det mest som allmänt trots, testa gränser, bestämma lite själv osv.
Däremot har jag inte känt att han liksom "skäms" för att han bajsar i blöjan. Han säger ofta till att det är dags för bajsning, då erbjuder jag potta vilket han konsekvent tackar nej till. Ibland går han undan och ställer sig i nåt hörn och gör sitt.
Han har aldrig kissat på pottan.
Jag tror i vilket fall som helst att man ska undvika att tjata om potta, men ändå visa att alternativet finns - vilket ju ni verkar göra också.
Vi tänker (om vädret tillåter :-/) låta Julle vara utan blöja så mycket det går till sommaren, så får vi se hur det går.
Han har spjälsäng och dricker välling varje kväll, så jag räknar inte med att han blir blöjfri än på ett tag.
 

Just...

Skrivet av  Venus
"bajseriet" har vi oxo problem med just nu! Ida är lös i magen och bajsar mååånga gånger varje dag ( har varit så i två veckor nu). Hon verkar oxå orolig när hon ska bajsa, men vill absolut inte "erkänna" att hon har bajsat sen...
Tidigare har hon gärna gått på toa eller pottan, men nu vill hon inte alls och blir arg om man ens föreslår det.

Vet inte alls var vi ska hitta på, och det känns som om vi måste få ordning på hennes mage snart!

Har inga tips all, men ni är inte ensamma! *kram*
 

"Problem här också"

Skrivet av  Helena m. Jonathan 020919
Hej!

Jonathan har också blivit annorlunda, speciellt när det gäller bajsandet. Han går mycket utan blöja hemma och visst kommer det både kiss & bajs i byxorna och på golvet, men vi har inte gjort så stor affär av det utan bara nämnt i förbifarten att man kan kissa/ bajsa på toaletten. Kissa gör han gärna där och blir då stolt när han lyckas hinna dit. Nu de sista 2 v så har han varit lite kinkig när han blir bajsnödig och jag tror nästan att han försöker hålla igen. Ibland så har han kommit och hängt runt halsen på mig och halvgrinat och bajsat samtidigt. Och igår sa dom på dagis att han bajsat flera gånger, men bara en "klick" varje gång och inte hårt.
Om han däremot har blöja och har bajsat så kommer han och säger; -Mamma måste byta bajs på mig!
 

Skönt...

Skrivet av  Gunilla & Wilma
...att få bekräftat att det inte bara är Wilma som har problem och att det kanske rentav hör lite till utvecklingen.
Wilma är ju verkligen i en övergångsfas mellan blöjan och toaletten, så kanske har hon en liten konflikt där, för hon har inga problem med magen vad jag vet. Kanske är det lite obehagligt och skämmit att bajsa i blöjan, samtidigt som det är lite läskigt på toan.
Jag hoppas det ger med sig så småningom och inte utvecklar sig till något värre.
Tack för att ni delade med er av era erfarenheter!
 

Artiklar från Familjeliv