Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"För lite" igen...

Skrivet av Cecilia o Ida 23/11 från V-ås
Nu hade lilltjejen bara gått upp 95 gram på två veckor (sedan extrakontrollen) men 550 gram på en månad. BVC-sköterskan sa återigen till mig att ge ena bröstet först i några minuter och sedan att hon får äta sig mätt på det andra. Jag tycker dock inte att ett halvt kilo är så lite på en månad. Hon hade ju inte ens vetat om vad hon vägde för två veckor sedan om vi inte vägt extra.
Vad säger ni? Något att oroa sig för?

Kramar
Svar på tråden: "För lite" igen...

min dotter

Skrivet av  annika 24
har gått upp 500 g på 2,5 v, men jag tror viktuppgången är väldigt olika fr unge till unge. säger inte bm nåt, behöver du nog inte oroa dig. du kan ju titta om hon ligger på kurvan.
 

Ang. kurvan

Skrivet av  Cecilia o Ida 23/11 från V-ås
Hon sjunker lite på kurvan. Tidigare har hon legat lite över mellankurvan. Nu har hon hamnat mitt på.

Kram
 

Ca 1 kilo

Skrivet av  thinker
i månaden har min dotter gått upp. Jag har inte fått några kommentarer om för lite eller för mycket, utan att allt ser bra ut. Det är bra att de växer och äter.
Min dotter äter bara från ett bröst per ättillfälle. Brösten ställer in sig efter efterfrågan. Varför skulle du ge ena bröstet en stund och sedan det andra? Är det för att mjölken är tjockare i början och att törstsläckaren kommer sedan?

Huvudsaken är väl att din dotter är pigg och glad, att hon äter och gör av med maten åt rätt håll. Amma som du känner känns bra. Eller du kanske ger henne mat i flaska?

Lycka till!
 

Men...

Skrivet av  Jenny med Kristian 28/12
mjölken är ju tjockare i slutet så det kan ju inte vara orsaken. Kristian har förresten gått upp 200 g i veckan i genomsnitt, 2 kg på 2 månader.
 

Så här sa bvc-ssk

Skrivet av  Cecilia o Ida 23/11 från V-ås
ge ena bröstet först (mkt socker, kolhydrat-rik) i någon minut och sedan det andra eftersom hon fortfarande är hungrig då. Hon får då i sig ordentligt med mjölk och den feta från ena bröstet.
Läste dock här när jag skrev om detta förra gången att de kan få mer krångel med magen så jag struntade i det och då hade hon ändå ökat 450 på två veckor.

Jag antar att vikten går ökar stötvis men tjejen är ju nöjd och glad när hon ätit. Varför bråka?

Kram och tack för svaren!
 

vi...

Skrivet av  Myzan med Vincent 5/1
hade oxå' "problem" med att Vincent gick upp "för lite" - 150 g på två veckor, 30 g nästkommande vecka. vi ger honom Baby Semp 1 (ska köpa Baby Semp 2 när ettan är slut) 2 ggr om dagen. Vi ger 100 ml vid 12-tiden och 100 ml vid 23-tiden som ett komplement till att jag ammar fullt. han blir ju inte mätt på 100 ml så han får bröstet oxå'. detta har gjort att han ökade 260 g efter 1:a veckan och 175 g efter 2:a veckan med tillägg vilket känns jätteskönt! detta kom vi fram till tillsammans med BVC-syrran. kanske kan du föreslå detta på BVC nästa gång du går dit. vi ger honom tillägget i nappflaska och det funkar jättebra och stör inte ammningen alls! lycka till och ha en underbar helg i det vackra vårvädret! kramar från oss!
 

Elliot

Skrivet av  Miko m.Elliot 020101
har gått upp olika, allt från 745g på tio dagar, i början, till att nu ha gått upp 700g på fyra veckor, han har iofs varit sjuk och jag har fått mjölkstockning med feber...
 

Pontus (12/2) gick upp 1 kg på 2 veckor! *IMT*

Skrivet av  Fergie & Pontus 12/2
.
 

Artiklar från Familjeliv