Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Nybörjarmamman" undrar igen...

Skrivet av Cilia & Leon 20/11-01
Min lille son kan ju inte göra så mycket konster. Han sitter fint och rullar fram o tillbaka, men inte så att han kommer en bit bort. Jag undrar om ni "tränar" era barn att lära sig ställa sig upp / stå själva /gå / krypa / vinka osv. Eller lär de sig själva? Dum fråga eller hur?!
Svar på tråden: "Nybörjarmamman" undrar igen...

hej

Skrivet av  Cayenne Mirjam 0009 o Nora 0111
Vi har tränat Nora lite på att krypa, genom att visa henne hur man gör - påde genom att krypa själva bredvid, och att visa på henne själv när on har gungat på alla fyra. När de står på alla fyra, kan man hålla emot fötterna på dem, så kanske de såsmåningom kommer på knepet.

Jag vet faktiskt inte om de lär sig fortare när man visar, men mn hoppas ju det:-) Hur som helst, så lär sig barnen krypa o ställa sig även om man inte övar med dem.

Man kan även träna dem att gå genom att hålla händerna - man bara om barnet vill. Likaså vinka.

Jag tycker det är bra att öva barnet lite på olika grejjer - det blir som en lek.

Snart är din kille igång o kryper oxå!
 

Vi har inte

Skrivet av  Annelie & Linnéa 21/12 -01
tränat Linnéa. hon kryper och reser sig av sig själv så att säga.
Däremot försöker vi få henne att vinka tíll pappa på mornarna när han går till jobbet. Likaså visar vi jur man gör när man klappar händerna men än så länge kan hon inte det.
Inte vinka riktigt heller, fast hon "halvvinkade" lite för 10 minuter sen när Magnus gick .
 

Inga frågor är dumma.

Skrivet av  Mia&Ludde 29/12
Och om du håller på med barnet så kan de lära sig fortare men det är inget som säger att de gör det.De ska läras i sin takt.Tycker jag.
 

Igen dum fråga

Skrivet av  Annelie m. Enya 020214
jag skulle kunnat undra det själv. Vi har inte lärt dottern varken krypa, sitta eller stå, det har hon lärt sig själv innan vi hunnit fatta att hon skulle kunna nåt sånt. Hon kom upp i krypställning och hasade framåt först sen satte hon sig därifrån och sen började hon resa sig samtidigt som hon började krypa riktigt. Nu står hon vid soffa och bord mest hela dagarna och vi försöker få henne att göra nåt annat. Hon har börjat släppa med ena handen oxå och ta i soffan från bordet och tillbaka. Hon slår sig en del kan jag säga....
Jag tror de börjar när de själva känner att det är dax men lite kan man ju hjälpa till om det känns roligt för båda, vi har börjat klappa lite händer nu men det bryr hon sig inte ett dugg om.
 

Hej!

Skrivet av  Kari o Gillian 020109
Gillian kryper ingenting o sitter stadigt lite grann (vi brukar sitta bakom honom så att han inte ramlar direkt på golvet!).
En kompis har en liten tjej som är 1,5 veckor äldre o hon kryper snabbt, står själv....
Men som alla mammor nåt saknas: min kompis barn har inga tänder! och det är lite beskymmer för mamman!

Eftersom Gillian har massa hår, 2 tänder o ser ut som en liten pojke (inte som en bebis) tänker vi att det är helt ok att han inte kryper, springer eller sitter själv. Jag påstår att KANSKE han väntar tills han har fått ALLA sina tänder innan han börjar krypa (hihihi! ; )) Men det vill inte pappan påstå!

Ta det lugnt! Det kommer snart!
 

nej

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
det enda vi "tränat" honom i är att stå (han gillar det, så han står mycket, han gjort det sen han var ett par månader) och att dra sej upp till sittande.
Tror inte man kan träna dom att krypa osv.
 

nej

Skrivet av  Lisa o Adam 8/2
jag tränar inte adam alls, jag tycker inte det är någon idé, har märkt att han kan saker när han kan dom o det går inte fortare för att man håller på och "tränar". Han kan inte heller göra så mycket, han sitter väldigt bra, det har han gjort sen han var 5 mån, vänder sig åt båda håll, men kan inte krypa eller rulla eller åla sej nånstans, men det kommer säkert, har sett små tendenser till krypning nu senaste dagarna o han jobbar ihärdigt på!
 

Puh, vi tränar

Skrivet av  Miko m. Elliot 020101
inget...

Han kryper inte, bara nästan.

Står om vi är beredda, han släpper rätt vad det är...

Vinkat har han gjort sen 2/8 och klappat händerna...

Vinkningen har hans pappa lärt honom (jag var inte hemma så jag trodde han snappat upp det själv men inte, de vinkade åt tanterna och gubbarna på tv)..

Klappa händerna har vi inte tränat honom i utan vi sjunger "klappa, klappa händerna" och klappat händerna samtidigt för att roa honom och han har helt enkelt härmat oss!
 

Oj,vad många svar! TACK!!!

Skrivet av  Cilia & Leon 20/11-01
Man är ju lite dum o jämför ibland, man vill ju gärna vara som alla andra - fast ändå inte på nåt sätt... Tack för era svar!!!!!!
Kramar från
 

Artiklar från Familjeliv