Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

14 månader & utdragen tand...(långt)

Skrivet av Jenny m. Ida 020202 & Carin 970219
Oj, oj, oj!

I dag ringde det på jobbet från Idas dagis.
Hon har lyckats välta en stol över sig. Skrapat hakan och ena framtanden sitter vänd ett halvt varv i käken... Jag säger bara tur att det inte var poliskontroll från Masthuggstorget(GBG) till Mölndal!!!

Jag trodde jag skulle gå ner för räkning fullständigt när jag kom. Tanden har liksom åkt upp i käkbenet och vridit sig runt ett halvt varv. Det var ju bara att åka direkt till tandläkaren. Ringer på väg dit för att kolla om det är dit vi ska, de tar in oss med en gång.

Det bestäms att tanden ska dras!!!
Mitt modershjärta håller på att hoppa ur kroppen. Tandläkaren frågar om jag vill att hon ska få något lugnande och det tackar jag naturligtvis ja till. Hon får Stesolid i rumpan och efter en stund börjar hon bli lite susig.

Jag intar tandläkarstolen liggande med Ida på magen och först bedövar dom, sen dras tanden.
Är det någon som vet hur stark en på 14 månaders kan vara???? Jag trodde mitt nyckelben skulle brytas när Ida pressade huvudet ner mot mig...

Mitt uppe i alltihop ska min lilla skrutta snyta sig när snoret och blodet rinner och tårarna trillar.
Det var ändå en glad tjej som efteråt ville bjuda tandläkaren på sin napp och klappade händerna när hon sa att Ida varit duktig.
Efter tandläkaren gick vi en trappa ner till vårdcentralen så de fick kolla hakan, men det var bara skrapsår.

Innan tanden drogs ringde jag min man som skulle ta tåget från stan och komma till tandläkaren. När vi är färdiga kan jag inte fatta var gubben är och ringer mobilen-då går mobilsvar på direkt. Jag vill inte sätta mig i bilen med Ida själv för hon fick inte lov att somna så snart efter det lugnade.
Då kommer gubben ångande-strömlöst på GBG-Central och mobilen dog när han skulle ringa!

Det käns ändå bra att Ida var glad när vi gick från dagis. Personalen var helt försörd, men jag tycker det är konstigt att det inte hänt något tidigare med tanke på hur vild Ida är.

Tur i oturen så är det "bara" en mjölktand... hon hade så fina stora framtänder och nu ska där vara en glugg i fem, sex år... blir så ledsen när jag tänker på det.

/Jenny




Svar på tråden: 14 månader & utdragen tand...(långt)

fy då!

Skrivet av  Cayenne, Mirjam & Nora
Det lät _inte_ mysigt! Jag vet inte, men i det läget hade nog jag oxå velat ha lite lugnande *ler*

Tur i oturen att hon komer få en ny tand såsmåningom i alla fall.
 

OJ.stackars Ida!

Skrivet av  Martina med Victoria 21/1-02+Benjamin 31/1-00
USCH så hemskt det lät!Tur att det bara var mjölktand i allafall.Det är en tuff liten tjej ni har som hämtade sig så fort.
 

åh fy!!!

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
stackars stackars lilla Ida! Synd på tanden. det är ju förstås ingen katasrof men jg förstår att det måste kännas jättetrist! :-(
 

Usch!!

Skrivet av  Anna m Amanda 011228 o Felicia 000514
Fy vad läskigt! Förstår att du hade hjärtat i halsgropen.

När jag var ca 2 år ramlade jag och slog sönder munnen rejält. Fick dra en framtand och hade således en glugg i ett par år. KAn ju trösta med att när man började komma i tandtapparåldern, då det var jättespännade med glugg och att tappa tänder så hade jag ju i alla fall ett rejält försprång....
 

Lilla vän....

Skrivet av  Tess v40+Tindra 020131
sånt skär i ett modershjärta...kanske kan man trösta sig med att det kunde varit värre....*kram till Ida!*
 

Lilla gumman!

Skrivet av  K-line & Jeanna 011226
Usch vad hemskt! Jag får både tårar i ögonen och rysningar när du betättar. Men som du säger, tur i oturen så var det bara en mjölktand! Jeanna hade ju inte ens haft sin ena framtand i en månand innan hon bröt av den. Då var jag jätteledsen, kände mig som världens sämsta mamma osv. Men nu har vi vant oss, vår dotter ser ut så.

KRAM
 

Stackarn!!!!!!

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
Sacharias har slagit av ett hörn på sin ena framtand, och bara _det_ tycker jag är lite deppigt...Och så har han ett stort ärr vid ena mungipan...Så, jag kan tänka mig hur du känner...
Men, vilken duktig liten tjej som klarade det hela med humöret i behåll.
Kramar från oss!
 

vilken pärs!!!

Skrivet av  Myzan & Co
oootroligt duktig tjej ni har!
skönt att det ändå gick så bra som det gjorde!
massa kramar från oss
 

Lilla skruttan.

Skrivet av  Ylva & Jakob 020223
Nämen usch vad det händer mycket nu. Läste "uppifrån" och hade just läst om Milton. Det märks att det börjar bli fart i våra småttingar nu.

Pussar och kramar från Jakoppen till Ida!
 

Fyyy...

Skrivet av  Emma m Isa & Smilla 13/11-01
... så läbbigt! Vill bara påminna om att göra en anmälan till försäkringsbolaget och att be tandläkaren ta en röntgen fram igenom så man vet att inte tanden under tagit skada.

*kramis*
 

Håller med. RING försäkringsbolaget.

Skrivet av  Zingorina
Det låter inte kul det ni varit med om. Sänder mina sympatikramar till lilltjejej som var så duktig hos tandläkaren trots allt

Själv har jag lidit av en halv och en "knölig" tand sedan de permanenta framtänderna kom. Fram till nu har det ju inte varit några problem eftersom man har gratis tandvård till 20 år ålder men de senaste åren har jag märkt att plasten som de lagade men på "1800-talet" börjar gulna och skulle gärna byta men eftersom ingen anmälan är gjord får jag punga ut med de 1000 lapparna själv. Så den sitter där den sitter :-)

Linda
 

Lilla skruttan då!

Skrivet av  Fia med Martina och Marcus
Vad de råkar ut för våra älsklingar! :( Förstår att det känns trist att hon ska ha en glugg i fem-sex år, det hade jag också tycket! :( Fast alla andra kommer säkert bara att tycka det är charmigt antagligen...
 

Stackars lilla vännen.....

Skrivet av  Susanne & Edith 9/1-02
Mina stora barn, Ingrid 10 år och Folke 8 år, har ju råkat ut för liknande, fast ändå inte.

De bråkar ganska mycket!! Och när Ingrid var 4½-5 år kanske så bråkade de om ett skärp (mycket att bråka om) . Hur som helst, Ingrid får in skärpet i munnen och lillebror rycker till och vips...åker hennes båda framtänder i underkäken. En hade vridit sig, som du beskriver.
Fin glugg i underkäker - 2 tänder borta!

Ca 6 månder senare så bråkar de, igen. Denna gången om en lådbil, vem som ska köra och vem som ska skjuta på. Storesyrran BITER då i lillebrors jacka och han sliter tag med armen. Hennes tänder fastnar i jackan och vips....så åker båda framtänderna där uppe!
Så 4 tänder åkte ut på 6 månader pga. av bråk - då GRÄT deras mamma och undrade om hon misslyckats totalt med sin barnuppfostran.

I nästan 2 år var Ingrid sedan tandlös, 4 tänder saknades där framme och det var ett elände att tugga ordentligt. Men till slut så kom de ändå fram.
Så jag förstår vad du går igenom, fast Ida blir ju av med sin tand ännu längre!! *suck*
Vad vi föräldrar får genom lida........*ler*

Styrkekramar till Ida och hennes föräldrar
 

:-(

Skrivet av  Miko v.19 m. Elliot 020101
Stackarn, men tur i oturen så var det inte en permanent tand!!!

Jag slog ut alla fyra däruppe när jag var 1,5 år så jag såg inte rolig ut förrän de riktiga kom, de kom dock tidigt, redan när jag var 4,5 år!!! Vet inte om det var för att de inte behövde putta undan mjölktänderna först???

Hoppas hon klarade tanden under? Mina permanenta hade inte fått några skador!
 

Artiklar från Familjeliv