Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver hjälp ang. bilbarnstol...

Skrivet av Helena m. Pontus 020212 & Sandra 040410
Har läst tråden om bilbarnstolarna på sidan 2 och är helt överens med alla om att barnen ska sitta bakåtvända så länge det bara är möjligt, men nu börjar vi få det besvärligt!

Problemet är att Pontus som faktiskt bara är 2 år och 8 månader, väger nästan 22 kg och är över 1 meter lång!
Pontus sitter nu bakåtvänd i sin Britax Two-Way Plus. Internbältet är sitt översta läge och bältet är väldigt kort och det är svårt att få på det nu när vinterkläderna tar upp en del utrymme. Pontus huvud är ännu inte över kanten men Pontus har snart vuxit ur internbältet. Vi skulle kunna använda stolen ett tag till om vi vände den framåt och använde bilens trepunktsbältet, men det vill vi ju naturligtvis inte göra!! Pontus må vara stor och ganska tung men han har ju fortfarande småbarnsporoportioner, dvs hans huvud är en stor del av hans totala längd. Pontus börjar ju även närma sig stolens övre viktgräns även framåtvänd... Hur i hela friden ska vi kunna ha Pontus bakåtvänd åtminstone ett år till? Vet någon om någon annan (bakåtvänd)stol med högre viktgräns än 25kg?
Svar på tråden: Behöver hjälp ang. bilbarnstol...

Ingen aning men som du säger så är

Skrivet av  Miko
hans nacke alldeles för svag för det så pass stora huvud de har för att åka framlänges.
Om jag var du skulle jag ringa NTF för råd!!!
Tel: 0200-285 000

Elliot får gott om plats i vår stol, Akta Duoflex Basic, men han är bara ca 98-100 cm cm och 16-17 kg.
Han sitter också bra i vår hyrstol från IF (lillebrors stol).

Ring NTF och fråga hur "sjutton" man gör när barnen är så stora?!
 

Min äldsta son...

Skrivet av  Wondergirl
Zacharias vände vi på när han var ca 105-108 cm lång, och då var han bara 2,5 år. VI har/hade samma bilbarnstol till honom som ni och hans huvud var strax över kanten och satt som en krympling, så vi vände honom faktiskt. Pratade med trafiksäkerhetsverket eller vad det heter, och frågade hur vi skulle göra. Och de hade inget annat råd att komma med än att vi fick vända honom.
 

NTF....

Skrivet av  Wondergirl
..det var dem vi rådfrågade kom jag på när jag läste inlägget ovan.
 

Jag mailade dem idag

Skrivet av  Helena m. Pontus 020212 & Sandra 040410
Vill ju verkligen inte behöva vända honom framåt, även om Pontus kanske kommer tycka att det är roligt att kunna se sig om ordentligt. Vilken framåtvänd stol valde ni?
 

Samma....

Skrivet av  Wondergirl
Two-way kan man ju vända framåt, så vi satte Zacharias framåtvänd i baksätet, tills Cassandra växt ur babyskyddet, då fick hon ta över den ( och hon sitter bakåtvänd) och Zacharias fick en bältestol.
 

forskar

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
just nu runt i ämnet jag med.
Twowayen är ju bredast på marknaden men jag tycker att de sitter så illa med benen i den.
Isadora sitter än så länge i en cosmic och hennes långa ben sitter mycket bra, den kommer dock inte att räcka tills hon är fem i ryggen (akta är ett par centimeter kortare i ryggen än de övriga)
NTF ger inga råd ang märken, några som däremot är ruskigt bra på det är BP säkerhet på fleminggatan i sthlm.
http://www.sakerhetsbutiken.se/
Ring och prata med dem, jag har aldrig fått så många bra råd och olika förslag på lösningar som av dem.

Själv hade jag nog krånglat av overallen så att barnet kunde åka bakåtvänt så länge som möjligt men det är ju jag det....
 

Vår BeSafe kid...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
verkar hög i ryggen. Jeanna är ca 100 cm lång och hon är framförallt lång i överkroppen. Hon har nog 5 cm kvar innan huvudet är uppe vid ryggstödskanten, vilket i prektiken borde innebära att hon kan växa ca 10 cm till på längden.
BeSafe säljs ju framförallt av Micro och jag tror därför onte att så många kollat på den stolen...men den ger ungefär lika bra plats för benen som en cosmic och är som sagt hög i ryggen. kanske något att kolla på??? Vi är i alla fall supernöjda!
 

Du vet väl

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
att du kan använda den tills öronen kommer upp över kanten? Det är bara på babyskydd de ska bytas när huvudet kommer upp över kanten, de andra får man växa en bit över, men inte längre än till öronen. Så det borde ju funka ett tag till för er då.
 

Jo...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
men jag ville inte ta i eftersom Jeannas längd och längden upp till barnstolens överkant var ungefärlig.
Och ja, jag tror vi hittat den stol som passar vår bil och vår dotter bäst...men vi fick söka ett tag :)
 

får kolla den

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
jag har hört något negativt om den men kan för mitt liv inte komma på vad *sliter mitt hår*
Tack för tipset iaf.
Isadora är nog 98cm lång men som sagt långben (och långarm men det har ju inte så mycket med bilstolen att göra...)
 

Priset kanske?!

Skrivet av  Miko
Har för mig att den är rackarns dyr? (typ 3500 kr eller nåt?).
 

nä inte priset

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
det är något annat.
Vet iaf att säkerhetsbutiken inte saluför dem pga det här, men jag kan för mitt liv inte minnas vad det var *suck* När ska man bli normal i huvudet igen????
 

Den...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
är godkänd och har fått lika bra i test som akta och britax, däremot krävs ett extra södben vid montering i mitten av baksätet, kan det vara de??? Vi är i alla fall supernöjda :)
 

Övre viktgränsen?

Skrivet av  Jennie
Hej,

kan det vara den övre viktgränsen som endast är 18 kg på Be safe kid, som är det negativa? Jag skulle i alla fall inte köpa en stol med 18 kg som maxvikt.

Ang Britax Twoway så har vi haft en sådan till vår dotter som vi precis har vänt på. Hon är nu drygt 5 år, är 115 cm lång och har långa ben men det har fungerat bra med benutrymmet i Twowayen. Begränsningen blev internbältet som trots att hon bara väger drygt 19 kg, inte riktigt räckte till längre.
Har ni monterat stolen så upprätt som det går (dvs som är tillåtet) och dragit stolen framåt (i bilens färdriktning) en bra bit så att ni får utrymme mellan kanten på bilbarnstolens sits och ryggstödet på den stol som bilbarnstolen står på. Vi hade nästan 15 cm utrymme och då fungerade det hur bra som helst.

Sonen som precis har fyllt 3 år (är 100 cm lång) har nu fått ta över Twoway och han sitter som en prins. Även om han inte har fullt lika långa ben som din tjej så borde inte skillnaden vara så stor.
Vi har för övrigt en Saab 9-5.

/ Jennie (på besök från höstbarn -01)
 

Tillägg

Skrivet av  Jennie
Avvakta tills din dotter verkligen har växt ur den stol hon har nu.
Iom att min dotter också har ganska långa ben så var hon inte i närheten av att ha växt ur sin Britax Twoway på längden och jag har hört andra som haft Akta tills barnen varit runt 115 cm långa.

Jag var också lite fundersam när dottern var runt 2,5 år, om stolen verkligen skulle räcka till 5 års ålder men det var som sagt inget som helt problem.

/ Jennie
 

Ett tillägg till (till Hjärter dam)

Skrivet av  Jennie
Ang Britax Twoway. Ni har ju ingen idag men om ni testar en i er bil så kan ni ju testa den montering jag beskrev!
Många har inte riktigt koll på att det går att montera den på det sättet utan tror att stolen måste kilas fast mellan instrumentpanel/ryggstöd på framförvarande stol och ryggstödet på den stol som bilbarnstolen står på och då blir benutrymmet väldigt dåligt.

/ Jennie
 

Jennie

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
Tack för dina råd, de var jättebra.
Problemet för mig(oss) just nu är att vi har en lillasyster som snart vuxit ur babyskyddet och behöver en stol. Vi behöver alltså en till bakåtvänd och jag vet inte riktigt vad vi ska köpa eller till vem...
 

Artiklar från Familjeliv