Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har abstinens!

Skrivet av Millan m. Liam & Måns
Aff-abstinens alltså...
Hinner inte ens in här för att läsa längre. Men nu måste jag bara slösa bort lite tid för att skriva här inne.

Just nu är det mycket, framförallt det att jag har börjat läsa matte. Sökte ju en matte C flexkurs som skulle börja nu den 18 oktober, som jag fick plats på. Men det var för få sökande, så den kom aldrig igång. Men istället fick jag hoppa på den kursen som började i augusti. De har alltså redan läst halva kursen och har slutprov i början av december. Så jag måste läsa ifatt de.
Det går bra och är jättekul, men tar all ledig tid i stort sett. Vill ju inte ta tid från barnen, utan det blir när de sover och på kvällarna som jag pluggar, när jag tidigare hängde här vid datorn - med er! *buhu*
Gjorde första provet förra veckan (läste in första kapitlet på fyra dagar) och det hade gått jättebra fick jag veta igår. Ett enda fel (slarv, avräkningsfel) konstaterade min lärare förvånat. Hon var jätteskeptisk till att jag skulle klara av att läsa ifatt de andra. Hon tyckte att det var för länge sen jag läste matte (matte B i tvåan på gymnasiet, -99) och när hon dessutom förstod att jag är hemma med två barn så tyckte hon att det var lönlöst för mig att försöka komma ikapp. Ha! Klart att jag måste komma ikapp då och dessutom få bra betyg, eller hur!?

Men dagarna är intensiva. Ni vet det vanliga - morgonpigg bebis och tvååring vid halvsjutiden, Morgonmys med välling/amning och kaffe (livsnödvändigt!) och lite slött med tecknat på tv. Sedan frukost, dusch, bädda sängar, byta blöjor klä på barn, hindra Måns från att tömma kattlådan _helt_, stoppa Liam från att klättra upp i bokhyllan, städa undan leksaker, fylla diskmaskinen, stoppa Måns från att äta upp _all_ kattmat, fylla tvättmaskinen, städa undan samma leksaker igen, få på två barn vinterkläder, ut några timmar, in och äta lunch, sanera köket och köksgolvet, bädda ned små barn att sova (man kan ju alltid hoppas), kaffe och matteböcker, mellis när barnen vaknar, ut igen någon timma, in och laga middag, äntligen kommer sambon hem *pustar ut*, äta mat, sanera köket, bada två gullungar, smörja in, pyjamas, bokläsning, välling/amning, i säng med monstrerna (förvånandsvärt smidiga nattningar har vi nu *skönt*) vika tvätt, hänga upp ny tvätt, prata med sambon, plugga matte. *aaaahh - andetag* Världens längsta mening skrev jag nog nu.. hehe.
Jobbar varannan helg, och försöker upprätthålla det sociala livet med nära och kära såklart.

Livet i övrigt, Måns är en underbar 9månadersbebis som pekar med sitt lilla finger på det mesta och väser fram ett litet "titta". Skrattar ljudligt åt alla skrämsel- och kittellekar, klättrar på allt, står helst inte själv - grinar och sträcker sig efter mig om jag släpper hans händer. Leker med sin bror *urgulligt*. Jagar varandra krypandes varje kväll under och runt köksbordet. Annars är det både skratt och tårar just nu när de leker.
Scenario: Liam och Måns leker med lego, Liam bygger torn varpå Måns skrattar och Liam skrattar tillbaka. Måns välter tornet som Liam har byggt, Liam blir ledsen och grinar, Måns skrattar, Liam putar omkull Måns, Måns grinar och skriker. Liam bygger nytt torn, Måns skrattar, osv...
Liam är 2,9 - behöver man säger mer?! Helt underbart härligt klok och mysig ena stunden för att nästa stund riskeras att bli bortskänkt till grannen (om de vill ha honom). ;))
Han är fortfarande sen i språket, men de kommer lite nya ord och fraser då och då. Favoriten just nu är okej - väldigt gångbart att svara både till mina och hans egna förslag *s*. Eller så kniper han ihop ögonen allt vad han kan och ropar "Mamma!!!....MAMMA!!!" Ja, vad är det älskling, undrar jag. " De e mökt" svarar han då med ett flin.

Mer då, husaffärer på g. _Jättebra_ läge, men hur risigt hus som helst (ALLT måste göras). Men vi hoppas mycket på det, fast det dröjer eftersom det är en hel del papper som ska skrivas på innan försäljningen kan ske. Ett dödsfall, en sambo, inget testament och arvingar. Håll tummarna att det är vår tur nu!

Hoppas att ni allihopa har det bra! Försöker titta in någongång ibland, annars kan jag nås på mejlen också om nån vill nå mig
[email protected]

kram till alla

(spammar lite, inlägget ligger även på ank. 0401)
Svar på tråden: Jag har abstinens!

jag kan bara

Skrivet av  Myzan & Co
säga - WOW!!!
va du är duktig med matten och barnen :)
klart du fixar att läsa ikapp (det har du juh nästan gjort redan) och få bra betyg *håller tummarna*

dina barn verkar vara som mina, enda skillnade är väl att Felix är lite större än Måns och att han j-las med sin storebror heeela tiden... men dom kan faktiskt leka och ha jättekul tillsammans oxå\' *ler*

Vincent började prata i somras och Felix har hängt på och pratar nästan lika bra. faktum är att han nästan är ikapp med allt...

håller tummarna att huset blir ert!

kramar från oss
 

Artiklar från Familjeliv