Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är gravid och åt rökt lax (OT)

Skrivet av Kattis m Theo & Pyret v 11
Jag har sån otrolig ångest och skriver här också, i fall nån har erfarenhet.
Igår var jag så sugen på lax och gjorde en härlig laxtallrik med varmrökt lax. Jag var i min skalle helt säker på att varmrökt lax var ok, medans kallrökt och gravad inte är det.
Har nu läst på livsmedelsverket och ser att det inte är det. Den var dessutom vacuumförpackad (fast ganska färsk, förpackad den 2/11, men hållbarheten var till den 22/11).

Kopierar från slv:
"Dessa mikroorganismer kan leda till skador på fostret utan att ge kraftigare symptom hos modern. Exempel på sjukdomstecken hos modern kan vara influensaliknande symptom. I värsta fall kan en infektion leda till spontan abort eller hjärnskador hos barnet."

Betyder detta att om jag inte blir sjuk så är det ingen fara??? Har extra ångest för jag var lite lös i magen i morse (vilket jag iofs ofta är).
Kan jag pusta ut om jag inte blir sjuk med feber typ? När kommer det i så fall?
Jag bara grinar och grinar för även om jag inser att risken är ganska liten så är det ju ett faktum att jag själv har gjort något som riskerar mitt ofödda barns liv.
Svar på tråden: Jag är gravid och åt rökt lax (OT)

Har varit betydligt mer paranoid..

Skrivet av  Ammis o Alicia med Lille Skrutt bf 8/5
..den här gangen med allt jag äter, och tog upp med min doktor att jag ville kolla att jag inte redan hade Toxomas-vad-de-nu-heter bakterier i kroppen. Han log lite överseende med mig, men gav mig ett test för att kolla (blodprov). Det var negativt. Han sa att det är en ooootrooooligt liten chans att man far i sig dessa bakterier, och att OM du far det en ännu mindre chans att nagot händer med bebisen. Om du köpt din lax pa ett ok ställe (och det har du garanterat) är det 0.000ingenting chans att du fatt i dig nagot olämpligt.

Ok, om du skulle äta rökt lax varje vecka hela graviditeten sa kanske chansen att du far i dig nagon bakterie blir 0.00litestörre, men egentligen, jag lovar, det är inget att oroa sig för!

Allt med matta! Vara mammor visste säkert inte att det var "farligt" med rökt lax - och det blev ju ända en hel generation med friska barn den gangen ocksa!
 

tack

Skrivet av  Kattis m Theo & Pyret v 11
för de lungnade orden. jag är jättehispig. ska också be om sånt test. vet du om man kan testa listeria också?
 

Vet inte MEN här står det att det främst är gravad

Skrivet av  Miko
och kallrökt lax:
"Listeria monocytogenes är en bakterie som har förmåga att tillväxa även i kylskåpstemperatur. Livsmedel som har förknippats med förekomst av Listeria monocytogenes är exempel vakuumförpackad kallrökt och gravad lax, opastöriserade dessertostar samt opastöriserad mjölk. Sådana livsmedel bör därför inte förvaras ens i kylskåp någon längre tid. Gravida eller personer med ett nedsatt immunförsvar bör undvika att äta riskprodukter för Listeria monocytogenes. Det rapporterades 67 fall av listerios 2001 i Sverige.

Inkubationstid: dagar-veckor.
Symptom: Hjärnhinneinflammation - feber, nackstelhet, rörelsesvårigheter.
Abort - modern känner oftast bara av lätta influensaliknande symptom såsom feber, muskelvärk osv. Fostret kan vara dödfött eller födas försvagat. På senare tid har det även kommit rapporter om diarréutbrott orsakade av Listeria monocytogenes hos i övrigt friska människor.
Varaktighet: Veckor-månader."
Källa: http://www.livsmedelssverige.org/sakermat/sakermat_bakt.htm#listeria

Och på Smittskyddsinstitutets hemsida står det att det bara var 48 personer som insjuknade 2003, varav 21 kvinnor och av dessa 2 var 1 gravid (om jag inte minns fel, du kan kolla själv om du vill).

Jag tror inte du behöver oroa dig men undvik det framöver (laxen alltså). Ring sjukvårsupplysningen eller gyn och fråga om det går att testa Listeria via blodet, går det så tryck på att du är orolig (annars kanske MVC inte vill testa dig).

 

I och med

Skrivet av  Skorpan
att den var rimligt nyförpackad så tror jag inte att det är någon fara.

Är den varmrökt, så är ju bakterierna som fanns innan rökningen avdödade och det har nog inte hunnit bli så mycket nya på den korta tiden i förpackningen.

Anledningen till att de varnar för vakuum förpackad mat är väl främst att det är så lång hållbarhet satt på dem att de i slutet av den tiden kanske inte är helt bra. Men du åt det ju aldeles i början av tiden.

Jag harockså ätit varmrökt lax under denna graviditet...
 

Vet inte

Skrivet av  Emma med Tova
Visst är bakteriehalten högre i slutet av hållbarhetstiden men det kan faktiskt ge problem tidigare. Min syster är nyligen stamcellstransplanterad och de ska undvika all mat som man kan bli smittad av toxoplasmos och listeria. De riktlinjer hon fått är att absolut inte äta vaccumförpackat allt måste ha varit upphetad ordentligt. Inga frukter och grönsaker som inte har skalats. Allt måste vara pastoriserat, blev speciellt varnad för de färskpressade juicerna som säljs i affärer. Ska hon äta en rest får den högst vara 1 dygn gammal och uppvärmd så att den kokat i minst 5 minuter. Dietesten och läkarna sa att de matrestriktionerna hon har egentligen är de samma som för gravida så om man ska vara petig så bör man undvika köpt varmrökt fisk. Själv gör vi vår egna varmrökta fisk så då kan man äta det så ofta man vill.

Sen är ju både toxoplasmos och listeria ovanliga och i Kattis fall kommer antagligen inte mängden eventuell smitta kunna göra henne sjuk, men om man ska undvika att bli smittad så bör man vara mycket restriktiv med vad man äter.

 

Lugn, lugn, lugn

Skrivet av  Anna-Lotta m Moa 011229 & Alva 031126
Att den var varmrökt är mycket bättre än kallrökt
Vacumförpackad mat ska man undvika generellt under graviditeten. Ät färsk och fräsch mat.
Risken är ganska liten att du har fått någon bakterie i dig. Jag tror inte att de kommer tycka att det är någon bra ide att kolla med blodprov, för det löser ju egentligen ingenting. Om man skulle se att du hade spår av listeria, vad gör du då? Spenderar resten av graviditeten med ångset?
Det är först efter v12 som fostret utnyttjar moderkakan till 100%, innan dess får den sin näring på annat sätt.
Jag vill inte negligera din rädsla men jag tycker du ska försöka glömma det och istället se det som en tankeställare och försöka äta rätt i framtiden.
Ett svar till, ja du kan ha ätit bakterier som går över till fostret utan att du blir sjuk.
 

Tack för era svar

Skrivet av  Kattis m Theo & Pyret v 11
(Vill gärna ha ännu fler)
Känner mej lite lugnare. Ska försöka släppa det, jag kan ju ändå inte göra något åt det nu.
Tack gulliga ni!
 

Vet känslan...

Skrivet av  Lena
Usch, vet hur det känns, satte tänderna i en saftig bit ädelost precis i början av graviditeten, innan man vant sig vid att man inte fick...

Trodde varmrökt var OK? Men som de andra säger, risken är oerhört liten. Det är en handfull personer per år som får listeria, så det är pytteliten risk för dig! Och som sagt, man själv blir jättejättesjuk, så du skulle märkt om du åkt på nåt! Skickar en tröstkram!!!
 

Artiklar från Familjeliv