Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket/när äter era barn välling?

Skrivet av Kicki med Ida 020130
Ida brukar när vi är lediga få välling på morgonen. Ska hon till dagis får hon frukost där. Men alltid till lunch äter hon som en mygga. Hur ska man få ett barn intresserad av mat? Hon smakar alltid på maten som serveras, men sedan är det stopp.
Det spelar ingen roll vilken mat hon får, hon äter aldrig någonting nästan. Ok spagetti och köttfärsås och pannkaka är gott, men det kan man ju knappast leva på. Ska man strunta helt i välling på morgonen, brukar dom bli hungrigare då? På dagis kan tilläggas äter hon lika dåligt.
Ibland kan man undra vad hon växer av...
Är man orolig i onödan eller vad ska man ta sig till?
Sedan en annan sak om det är någon som orkat läst ända hit...
Ida klagar på att hon har ont i örat. Hon bajsar gul, ganska löst illa luktande bajs och är till och från varm. Kan det vara kindtänderna som är på gång?
Svar på tråden: Hur mycket/när äter era barn välling?

jag

Skrivet av  Myzan & Co
gör välling på 5 dl vatten som de delar på. blir ca 290 ml i varje flaska.
dom äter det på morgonen och på kvällen.
nu när jag är sjukskriven så lämnar jag på dagis efter frukost, lämnar jag före så får dom välling på 2 dl vatten var.
på helgerna får dom på 2 dl vatten var på morgonen eftersom vi sitter tillsammans och äter frukost sen.
dom äter frukost, lunch och middag med god aptit och så mellis förståss.
har tur som har barn som äter och sover jättebra, men det blir väl andra bullar när lilla tjejen föds i feb ;)

jag tror att du inte behöver oroa dig bara hon växer, utvecklas och mår bra!
kanske ska du testa att ta bort vällingen helt på morgonen och så vara xtra hård med mattider osv.
vill hon inte ha så låt henne vara, gör det inte till en kamp liksom.
om mina strular vid bordet så får dom gå ifrån bordet. naturligtvis är TV\'n avstängd så dom inte kan sätta sig där. oftast så kommer de tillbaka efter nån minut och vill vara med och äta.
det är iaf jättebra att hon alltid smakar tycker jag.

kramar från oss
 

Elliot gjorde så, jag drog ner på vällingen och

Skrivet av  Miko
ungskrället åt inte mer lunch för det så han får 300 ml nu igen (så han åtminstone får i sig välling). NU äter han lunch igen men en period när han varit mkt sjuk åt han inte ens det han i vanliga fall älskar (köttbullar, korv, pasta, pannkakor, hamburgare, pizza osv.).

För oss var det inte lönt att dra ner, han var bara grinig på dagis istället (drog ner till 250 ml vatten istället för 280 ml, ett mått mindre, men det gjorde ingen skillnad på aptiten). Inte ens att dra ner till "normal" flaska på 220 ml färdig välling gjorde någon skillnad. Det är nog en vägra-mat-period i den här åldern (kansjälv-åldern, dvs. testar gränser).

Inget att bråka om, tror jag!
:0)
 

Artiklar från Familjeliv