Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Följdfråga om bilbarnstolar

Skrivet av Catrin med Ville 031013 & Freja 020113
Behöver köpa en bilbarnstol till snart. Ville börjar växa ur babyskyddet. Jag tycker att den Britax Freeway som vi har ger väldigt lite benutrymme åt barnet.

Finns det någon stol som ger gott om benutrymme?

Jag tycker att Britax Eclipse verkar vara en bra stol, men eftersom det är samma tillverkare som Eclipsen, så är väl benutrymmet lite litet även där. Eller?

Tacksam för svar:o)
Svar på tråden: Följdfråga om bilbarnstolar

Freeway och

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
Eclipse är i princip samma stol, den ena är bara ställbar utran att lossa bältet.
Vi har en Britax Twoway, den är lite rymligare i bredden, speciellt bra nu med alla vinterkläder. Tycker oxå det funkar bra med benen än, men tror det hänger mer på själva bilen och inte så jättemycket på bilstolen.
 

långbent dotter

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
har jag och hon sitter superbra i akta cosmic, just för att det är så mycket plats för benen, de är inte ens nere i sätet ännu.
Hon är 98cm lång och hms 98 byxor är på gränsen till för korta.
 

Ja Cosmicen är bra

Skrivet av  Kristina
för att den är så hög och får bara stolen plats ordentlig i bilen så blir det väldigt gott om benutrymme.
 

Vi har en...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
BeSafe kid, och den ger i alla fall i vår bil t.o.m lite mer benutrymme än cosmicen, som är den som ger nästbäst benutrymme. Därefter kom akta duo comfort, britax freeway , akta duo basic, och sist britax two-way plus. Minns inte om vi provade eclipsen, eller om det var eclipsen vi kollade och inte freewayen?
Nackdelen med BeSafe kid är som diskuterats tidigare att den bara sträcker sig upp till 18 kg, och att den inte är vändbar. Däremot sitter vår långa (ca 1 m) och 15 kg tunga tös mycket bra i denna stolen i vår mellanklassbil i baksätet, vilket hon redan för ett år sedan slutade göra när vi hade en britax two-way plus. Barnen går ju inte upp så fort i vikt i denna åldern så vi räknar med att hon kan sitta i sin stol i minst ett år till, troligtvis 1 1/2 år till. Jeanna har t.ex. ökat från 12,5 kg till 15 på 1 1/2 år.
Men som sagt, olika bilbarnstolar är olika bra i olika bilar! Så prova runt, dels på olika platser i bilen och dels med olika stolar.
 

Artiklar från Familjeliv