Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Några vinterbarn med napp?

Skrivet av Lami med tre busungar!
Albin har inte slutat med sin napp än, men det börjar kanske bli hög tid...Finns det någon mer som använder napp? (Om de har gjort det alls vill säga)
Hur har annars avvänjandet gått?
Svar på tråden: Några vinterbarn med napp?

Efterlyser ocksa tips!

Skrivet av  Ammis
För här är det nära förestaende att "ge bort" napparna till nagon eller nagot. Har ni tips sa är jag tackssam.

Hade först tänkte mig att hon skulle ge dem till tomten, men efter att ha pratat med henne om det ett par ggr har hon nu börjat säga att hon inte vill ha nagon tomte som kommer i ar! Sa vi skrotar den planen. Kanske kaninerna pa Jul-Liseberg?
Hjälp!
Skulle helst göra det nu, medans vi fortfarande befinner oss i England och hon sover bättre än hon sover när hon är i Sverige.
 

Båda mina...

Skrivet av  -Johanna -
har napp, men vi har (läs försöker) begränsat användandet till vila och sovdags.
Dottern fyller 5 i februari, där kan man snacka om dags att sluta...
Vi har sagt till båda att när man fyller år så slutar man, då är ju milton tre o Filizia då fem..
 

mina

Skrivet av  Myzan & Co
båda har napp, men den finns bara i sängen och så har dom varsin på dagis till vilan.
funderar på att ge nappen till tomten i år, eller så tar vi det nästa vår och ger dom till katterna på Skansen *svårt*
ska bli skoj att se avvänjningstips, kan behöva såna :)
kramar från oss
 

Tove har sina kvar

Skrivet av  Nerica med Tove + 2
Försöker hålla det till att de ska vara vid sovdags.
Senast till hon fyller 4 får hon ha dem.
 

Ett bra tips

Skrivet av  Åsa med Herman
var det nagon som gav, kommer inte ihag om det var har inne eller pa hostbarn. Lat barnet kopa en leksak eller nat annat som han/hon vill ha for sina nappar. Gor upp med kassorskan i forvag och lat sedan barnet betala sjalv med napparna! Kul ide tycker jag!

Herman slutade med napp pa eget initiativ. En kvall sa han bara "Ah, jag kan sova utan napp!" och nagra dagar senare kastade han dem glatt i papperskorgen!

Lycka till!
 

det

Skrivet av  Myzan & Co
var verkligen ett toppenbra tips!
gäller bara att flörta in sig hos nån på leksaksaffären då *ler*
kramelikram
 

Elliot har på nätterna och när han är sjuk,

Skrivet av  Miko
på dagis har han en men det är inte alltid han frågar efter den när de ska vila.

Felix har ingen (har inte gått att övertala till en ;), Trixie slutade på eget initiativ när hon var prick 2,5 år.

Ska snart ta tag i Jottens napperi men förut ville jag inte mitt i inskolningen och nu har han precis varit jättesjuk med mkt provtagningar och undersökningar så han får ha den till *funderar* årsskiftet eller så.

Jag tror han ska få låna min stora kökssax (han suktar efter den) och klippa av alla sugdelarna och trä sig ett napphalsband. Det var så Trixie slutade!

Tror inte på avvänjande (jo, kanske att man en tid begränsar det bara till sömnen, E har aldrig varit så tuttig med nappen som T var!), sen gäller det att inte ha en enda fungerande napp hemma!
 

Napp

Skrivet av  Monika med 7
Jag plockar av mina barn napparna innan 2 års ålder. efter en och två nätter så har de glömt bort sin napp.
Jag har varit hård med det på grund av att jag tycker det är gräsligt nät 3 åringar springer omkring med napp. Men min Rebecca var sen med nappen, men hade den endas nätter. Amanda hade aldrig napp och Joakim gav sin till en tomte strax efter han blev två år
 

"Tönten ska få mimmi"

Skrivet av  Annica o Leon o Lillebror 8/10
Alltså tomten ska få nappen, om man översätter Leon. Det är så det är tänkt iaf. Men risken finns ju att julen blir väldigt grinig och jobbig utan napp, (han är i värsta trotsåldern som det är redan) så frågan är om man ska ta det efteråt och att han får "köpa nåt" för sina nappar som Åsa sa. Min jobbarkompis dotter gjorde så, och såg ut den dyraste dockan som tillverkats typ. Men det var det värt.

Leon använder nappen endast vid vilan på dagis. Så fort han hämtas ska nappen in i munnen och sen sitter den fastklistrad näst intill. Är Leon ute och leker eller har jättekul inne, så är han nappfri.

Det ska bli en "intressant" upplevelse att vänja av med nappen inom snar framtid.
 

Åh en till som säger mimmi :-)

Skrivet av  Lialia
hon vet att det heter napp men säger ändå mimmi, undrar vad det kommer från :-)
 

tyckte

Skrivet av  Myzan & Co
det lät så gulligt med mimmi *ler*
mina båda säger nunni :)
kramelikram
 

=)

Skrivet av  Annica, Leon o Lillebror
Leon vet oxå att det heter napp, och säger det ibland om andras nappar. Men hans heter mimmi. =) Undrar oxå var han fått det ifrån, för det är ju inte ens likt ordet napp.

Kram,
 

pelle har

Skrivet av  Helena m Emma & Pelle
napp (el tutte som vi säger i norrland ;-)) bara på natten, o verkar inte har några planer på att sluta...

vi har sagt att till sommaren tar vi bort dom... får se hur det går.

emma slutade sommaren då hon fyllde 3 men vi sparade napparna till jul (eller typ 1:a advent) då hon fick stoppa dom i ett paket till tomten som behövde nappar till alla bebisar... paketet hängde vi ut på ett träd i skogsdungen bakom huset o tomten hämtade paketet o som tack fick emma tidig julklapp (bokmärken o album)
hon blev jätteglad o stolt!!
 

Tack för alla svar...vi har...

Skrivet av  Lami med tre busungar!
frågat om tomten kanske ska få napparna, men då blir det skräck i blicken och han vill absolut inte att tomten ska komma. Så jag känner att det får nog vara. Antagligen tar vi bara bort nappen en dag, gör kanske en kort hejdå-procedur eller nåt, och sen får det vara. Vår 6-åring har haft jättesvårt med det här napperiet. Han hade slutat innan Albin föddes (han var fyra år då Albin kom) men så fick han någon reaktion och tjuvnöp napparna så fort han kom åt! Än idag vill han ta dem i från Albin då och då, så jag vill ha väck dem från huset! *ler* Det värsta är ju att lillasyster (3 mån) också är tuttig och "behöver" napp. Så helt tomt på de små godsakerna blir det inte...hihi. Men det löser sig nog!
Kanske låter vi det bero tills efter jul. Tack för alla svar!
 

Jag kommer få en tonåring med napp;(

Skrivet av  Wondergirl
Zacharias var svår att sluta med napp, men han hade den bara på natten sen han var 3 år. Sedan var han hos tandläkaren som sa att han fick sluta med nappen för den började påverka tänderna och vips så slutade han.

Cassandra har vi därmot gjort försök med att sluta med napp på dagen. Den hämmar hennes talutveckling och det ser inte speciellt bra ut med en meter lång tjej som hela tiden har napp.

Men vi står helt enkelt inte ut med vrålet efter napp. Igår stod vi ut i 8 timmar, men vid sängdags så illskrek hon rakt i mitt öra i en halvtimme, tills slut hämtade jag hennnes reservnapp ( hon brukar slänga sina nappar i vredesutbrott vilket gör att det går många nappar)

Så hon kommer väl ha napp tills hon blir tonåring;(
 

Theo suger på tummen

Skrivet av  Kattis m Theo & Pyret v 12
och det får han göra tills han slutar självmant, hade jag tänkt. Han suger bara på tummen när han vilar/sover/kollar på TV. Vet faktiskt inte hur jag hade gjort om han hade haft napp.
 

Jeanna och nappen...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
Jeanna älskade sin napp över allt annat och om hon hade fått hade hon kunnat ha den dygnet runt, året runt. Nappen och hon var i ett från 6 dagars ålder. Eftersom hon älskade nappen så dyrt så ville vi inte att den skulle förstöra hennes tänder och under sommarsemestern i år tog vi så beslutet att ta bort nappen. Vi förberedde henne länge och pratade med henne om att bebisar har napp men stora flickor som Jeanna inte har napp. En kväll ville hon stanna uppe och då sa vi att stannar du uppe så blir det ingen napp. Och hon valde att stanna uppe. Men natten var traumatisk, hon hade ju inte riktigt förstått att det aldrig mer skulle bli napp. Hon grät nästan hela natten. Natten efter grät hon sig till söms, tredje natten somnade hon utan ett knyst. Sedan hade vi en period då hon fantiserade om nappar och längtade efter nappar. Hon pratade dagligen om napp osv, men vi härdade ut och berömde henne för att hon var en stor tjej. En eftermiddag på dagis tyckte personalen att Jeanna behövde sova middag och bäddade ner henne i vagnen och hon fick en napp (jag trodde vi tagit hem nappen), Jeanna hade tittat länge på den. Vridit och vändit på den och slutligen stoppat den i munnen för att sekunden efteråt spotta ut den. Napp var inte längre gott, och sedan den dagen har hon inte tagit ordet napp i sin mun.
På det hela taget tycker vi att det gått jättesmidigt, och vi tycker verkligen inte vi gjorde det en dag förtidigt!
 

*s*

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
det var inte illa att hon spottade ut den! Nora slutade ju med nappen i julas, men för ett par månader sedan hittade hon en napp i garaget som hon smugglade med sig upp och låg o sög på under täcket.... Vi hittade henne med den 2 dagar efter hittandet..... Vi tog den givetvis ifrån henne, och den kvällen skrek hon sig till sömns...

Trots att hon varit utan napp i 9-10 månader. Vissa glömmer fort, och vissa glömmer nog aldrig......
 

Vi gjorde så här

Skrivet av  Jenny med Carin-97 & Ida-02
Båda mina har haft/har napp.

Carin-Idas storasyster-var fullständigt hopplös med sin napp, den skulle sitta där hela tiden!

När hon var fyra började vi prata om att sluta med den. Hon hade på sommaren fått mitt gamla dockskåp och det fanns en massa grejor till det.
Jag tror inte riktigt på att ge bort napparna till tomten, det kan ju bli så att tomten blir en hemsk och elak person som kom och tog napparna.

Vi gjorde en almanacka på datorn som löpte från 1/12-24/12.
Varje morgon som hon vaknade och hade sovit utan nappen fick hon välja en sak till dockskåpet ur lådan samt sätta ett kryss i almanackan. Hon var helt med på att den 23:e slå in napparna till tomtenissarna och lägga paketet utanför dörren så tog tomten med sig det hem till nissarna.
Som tack för napparna fick hon ett extra fint paket från nissarna i strumpan.

På det viset fick Carin en "avvänjningsperiod" och lämnade gladeligen ifrån sig paketet. Med almanackans hjälp fick hon ju även lite perspektiv på tidsrymden.

Visst var det svårt att somna de första kvällarna, men det gick till slut.

Hur vi ska göra med Ida, men vi väntar nog ett tag med det!

//Jenny
 

Jätte-kul idé!!!! *imt*

Skrivet av  Lami med tre busungar!
55
 

en toppenidé :) *IMT*

Skrivet av  Myzan & Co
 

Jakob har

Skrivet av  Ylva m J02 och E03
napp. Under senaste året bara när han ska sova - men nu helt plötsligt har han blivit väldigt "nappig" igen och frågar efter den titt som tätt. Får inte av oss då - men man hittar honom ändå då och då med napp i munnen här hemma. Jag gissar att det är en intensiv utvecklingsfas just nu. (Vaddå - gissar förresten - det märks hyfsat tydligt...)

Vi har pratat en hel del om att om man ger nappen till tomten kanske han ger en extra present. Och att man när man har lämnat nappen inte har någon napp kvar. Men då tycker Jakob att man kan "åka och köpa ny"... Hm, hm... får se hur vi gör. Skulle gärna vilja bli av med nappen snart.
 

I våras

Skrivet av  Fia med Martina och Marcus
lämnade vi napparna till kaninerna på mini-zoo. Det gjorde även storasyster året innan. Kaninerna blev så glada för tuttarna att de gav Marcus ett litet hockeymål i utbyte!!! ;)
 

Gårt inte att avvänja..

Skrivet av  Ingrid mfl
i nuläget. Eller går och går. Snarare två trötta föräldrar som inte skulle orka med bråket.
Vi hoppas mest på att minstingen Emelina ska BÖRJA med napp. Skam den som ger sig!
 

*s* Har du inte gett upp?!

Skrivet av  Miko
Det har jag, F hör till Jaala-släktet mer än de andra (jag hade inte napp, tumme eller snuttefilt).

Nu tycker jag inte det är lönt att börja, men förut var jag jättesugen på att han skulle ha napp, det var inte han ;)
 

Artiklar från Familjeliv