Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Flicka vara tomte och pojke lucia?

Skrivet av Fia med Martina och Marcus
Hur ställer ni er till sånt? Är lite nyfiken hur det skall bli i år då barnen skall gå lussetåg på dagis. Kan tänka mig att Marcus också kommer att vilja vara lucia, alternativt att Martina också vill vara stjärngosse. Har svårt att komma på något argument varför de INTE skulle få som de vill... Men än att vi bara har en uppsättning pryttlar till varje roll, men det kan man ju köpa en till i så fall... Skall bli spännande och se vad barnen säger...
Svar på tråden: Flicka vara tomte och pojke lucia?

här är det 2 lucior

Skrivet av  Jolin
för att få Walter till något annat det går inte för han var sååå avis på Alva förra året när hon hade krona...
jag bryr mig inte, tycker det e rätt sött ;)
 

har juh

Skrivet av  Myzan & Co
än så länge bara två killar och när de fick välja i katalogen (Ellos) så pekade dom båda på pepparkaksdräkterna (oberoende av varandra).
kanske "bryter dom ihop" på dagis och blir avis på flickorna???
tycker inte det gör nåt hur som, bara barnen e glada *ler*
kramar från oss
 

tänkte på det idag

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
när jag skulle förklara luciatåg för Isadora. Så jag försökte att inte säga några kön utan förklarade de olika figurerna. Ångrar mig lite kan jag meddela. Har nämligen köpt lucialinne och glitter (för ljus i håret skulle hon absolut inte ha) men nu säger hon att hon heter tomte...
Får väl se vart det slutar. Funderar mest på vad hon ska ha under eftersom de är utomhus.
 

Här har vi en ...

Skrivet av  Madde B och Vilgot 0201
pepparkaksgubbe med en storebror som tänker vara brandman ;-) Får väl se hur det blir med det ... *fniss*

 

*fniss*

Skrivet av  Åsa med Herman, Atlanta GA
Vad passar val battre i ett Luciatag an en liten brandman som kan halla koll pa alla ljus... ;)
 

Hehe

Skrivet av  Kadi
Ja, enda gången jag varit "riktig" Lucia så satte en tärna eld i mitt långa hår precis när vi gled ut i rummet...panik! Helt plötsligt var det ett gäng tomtar och tärnor som hoppade på mig och började slå på huvudet *s*
 

Ja, har borta blir de ju inget

Skrivet av  Åsa med Herman, Atlanta GA
luciafirande alls for Hermans del... *snyft*
Snart blir val barnen sa stora att de sjalva inser att lucia "ska" vara en tjej, sa lat de sma gossarna skrida fram med ljus i har medan de fortfarande vill...! *ler*
 

Självklart

Skrivet av  Lena
Det är väl självklart att barnen klär ut sig till det de vill! Jag skulle inte reagera över flicktomtar eller pojklucior. Har hört om dagis där varenda liten unge skulle vara lucia :). Varför skulle man _inte_ tillåta det..?
 

Så klart

Skrivet av  Ingela m Elias 020131 & Alvin 040102
dom ska få välja vad dom vill vara, jättesött ju med en pojklucia eller en tomte med långt hår.
Elias ska vara tomte, hoppas bara inte han blir avis på luciorna och ångrar sig när det är dags...
 

nää

Skrivet av  anonym idag *duckar för knytnävar*
jag skulle inte vilja att min son var lucia man har ju liknanade klädsel som stjärngosse.
inte heller min dotter som stjärngosse när hon kan välja mellan tärna och lucia.
tomte och pepparkaka tycker jag båda kan vara.
 

Låt barnen göra som det vill - enkelt IMT

Skrivet av  Pepparkakan m 2 grabbar + bf juli
.
 

Timothy vill vara Tinkywinky!

Skrivet av  Mikaela med Timothy 5 feb bf16/1
Och det kan han glömma...är alldeles för gravid och trött för att försöka att fixa det, har försökt lura honom med att Tinkywinky vill vara tomte, men det går sådär...
 

Det är väl helt ok....

Skrivet av  Maria & Daniela 8805 & Felicia 020106
Felicia skall vara tomte nissa hon. Det var hon förra året också. Fast man vet ju aldrig, det är ju flera dagar kvar till Lucia och mycket kan hända *ler*
kramar Maria
 

Könsneutral mamma svarar...

Skrivet av  Genaro m Emelina 30/8
för mig skulle det vara helt ok. Nu accepterar mina troll det man sätter på dem (sålänge inte Emelina får mössa...)
Men visst kan man vara stjärngosse trots född flicka osv. Det är väl rätt länge sedan den jämställdhets-"debatten" togs? Minns jag inte helt fel så förekom pojk-lucior redan i de barnprogramm jag tittade på som liten.

 

Det blir nog en blandning

Skrivet av  Jenny med Kristian -01 + bf 16/2
av stjärngosse, lucia och tomte. Har köpt en luciakrona då Kristian äääälskar prinsessor och jag antog att han ville vara lucia, men nu verkar det som om han vill vara tomte så jag tar med tomtemössan också. Sen får han ljus (batteri förstås) att hålla i handen och stjärngosselinne. Jag tycker inte det spelar någon som helst roll, klart barnen får vara vad de vill!
 

Jag var alltid Tomte innan jag gick i skolan

Skrivet av  Miko
Brukar inte flickor kunna vara tomte? Jag var både tomte och pepparkaksgubbe.
I lågstadiet föll jag inom ramarna och var tärna utom en gång när jag återigen var tomte (inte i skolan, lussade med syrrans gymnasieklass när jag var sju år på ett ålderdomshem).

Mina får vara vad de vill, Elliot älskar Ts luciakrona för det är ju ljus!
 

Artiklar från Familjeliv