Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julrapport (långt)

Skrivet av Wondergirl
Hej på er
jag har inte varit så aktiv och håller mig mest i bakgrunden nu. Läser men svarar bara om det känns relevant för mig, så jag hoppas att ingen tar illa upp för att jag inte svarar.

Ungarna går på dagis och trivs jättebra. Cassandra har utvecklats enormt, talet går långsamt framåt. Hon säger mer ljud och hon försöker mer. Talpedagogen jobbar med henne på dagis och det är ju som sagt en mycket liten barngrupp så än så länge funkar allt bättre än jag vågat föreställa mig.

Elias är en stor pojke på minst 86 centimeter och närmare 13 kg. På dagis säger de att de funderar på att sätta betongplattor på hans fötter för han klättrar överallt. Han tar sig numer upp även på våningsängen. Hans tal övergår vida Cassandras. Han är väl uppe i 10-12 ord nu. Han är definitivt ingen bebis längre.

Sover dåligt gör han fortfarande och jag skulle ju egentligen sluta nattamma honom. Men samtidigt känner jag att jag inte vill det för han ammar bara två gånger per natt och det känns helt okej, därmot så vaknar han ju nästan varje timme av andra orsaker.
Jag börjar nästan fundera på Theralendroppar till honom. Det tar liksom emot men det var barnpsykologen som föreslog det eftersom han sover så otroligt lite.

Han sover knappt 40 minuter på dagis och då är det länge, han är det barn som sover minst på dagis ( utöver Cassandra som inte sover alls) och han är det yngsta barnet. Sedan somnar han vid 20-tiden hemma, sover i 3-4 timmar och sedan börjar oron vid midnatt.

Han är en ganska arg liten pojke. Än så länge ser han ganska komisk ut för han är ju så liten, men det är absolut inte komiskt. Han är det barn som har mest temperament och är tjurigast av alla. Han har ingen som helst aning om hur man ger upp och har han fått för sig nåt så genomför han det till varje pris. Han slår sig själv och dunkar huvudet i golvet, väggen eller vad som nu finns i närheten.

Han är paniskt rädd för att bada. Jag var tvungen att bada honom i går och jag lovar att det är lättare att bada en ovillig katt än Elias.

Själv så hade jag en ca 3 dygn lång migränattack förra veckan, sedan fick jag en släng av influensa men den bröt inte ut på riktigt, utan jag hade bara symptomen fast ingen feber. Får panikattacker varje gång jag ska lägga mig eller en väldig huvudvärk.

Läkarna säger att det beror på spänning/stress och att jag inte brytt mig om kroppens signaler på länge. Det är ju först nu när ungarna börjat på dagis som jag kunnat slappna av och då får jag alla möjliga infektioner, migränattacker, panikattacker osv.

Jag kommer inte vara aktiv innan jul så jag önskar er alla en god jul och gott nytt år.
Svar på tråden: Julrapport (långt)

God Jul

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
och hoppas du kommer hinna ta det lugnt och vila lite i jul!

har f.ö. också en pojke av "argmodellen"...det är jobbigt...Han har just skrikit om allt han kunnat komma på i över en timme.Till slut blev han förvisad till sitt rum- som har två ingångar men bara en dörr, så vi måste stanna med honom därinne för att han inte ska gå ut igen.
Igår gjorde han samma sak på IKEA (varpå vi resolut bar ut honom- då blev han t.o.m. arg för att han inte fick säga hej då till tanten i kassan....). Himla underbart- särskilt med alla 50+-are som stirrade som om de aldrig sett ett skrikande barn förut. :-(
Badskräck har han också- har haft i flera månader nu. Det är pest... Vet precis vad du menar om att det är lättare att bada en katt. *asg*
Temperamentsfulla barn kan vara påfrestande, helt klart...*trött*
 

hej vännen

Skrivet av  Myzan & Co
va skönt att det funkar så bra på dagis :)

klart att din kropp säger ifrån nu när du kan slappna av lite, du har haft det obeskrivligt tufft och jag är mäkta imponerad av dig som människa och som mamma. jag vet inte om jag hade pallat allt det ni fått gå igenom faktiskt.

jag hoppas att ni alla får en god och fröjdefull jul tillsammans!

stora kramar från oss
 

Artiklar från Familjeliv